رای الیوم گزارش داد؛

ترامپ «ببری کاغذی» است که فقط تحریم کردن بلد است

رای الیوم نوشت: اقدامات ابلهانه دونالد ترامپ، محاسبات نادرست او و بی‌اطلاعی‌اش از اوضاع منطقه، آغازی بر پایان آمریکا خواهد بود.

ترامپ «خرگوشی کاغذی» است که فقط تحریم کردن بلد استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت: دونالد ترامپ واقعا گرفتار شده است و بحران با ایران نشان داد او «ببری کاغذی» است و کل کاری که می‌تواند برای حفظ آبرو و سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش انجام دهد، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است که به وبال گردن دولتش تبدیل شده و نتایج معکوس داده است.

پایگاه اینترنتی رأی الیوم این پرسش را مطرح کرد که آیا اعزام چند صد سرباز از آمریکا به ریاض، حمایت از عربستان محسوب می‌شود؟

سردبیر رأی الیوم در پاسخ به این سوالات نوشت: مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت اعزام چند صد سرباز آمریکایی به منطقه خلیج‌فارس، به درخواست عربستان و امارات و به منظور تقویت توان دفاعی این دو کشور در بخش پدافند هوایی و موشکی صورت می‌گیرد. این سخن وزیر دفاع آمریکا، درستی پیام رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به مقامات سعودی را تایید کرد که گفت: «بجنگید، ما از شما پشتیبانی می‌کنیم... البته هزینه آن باید پیشاپیش پرداخت شود و هیچ حمایتی، مجانی نخواهد بود».

این موضع گیری آمریکا، این احساس عربستان و امارات را تقویت می‌کند که «هم پیمان» آمریکایی‌شان پشت آنان را خالی و آن‌ها را ناامید کرده است. مقامات سعودی انتظار نداشتند که آمریکا در واکنش به حملات به تاسیسات نفتی عربستان، چند صد سرباز اعزام کند بلکه انتظار داشتند آمریکا صد‌ها موشک بفرستد. اما آنچه مقامات سعودی می‌خواهند با آنچه ترامپ به دنبال آن است کاملا فرق می‌کند.

وقتی ترامپ به طور آشکار به مقامات سعودی می‌گوید بجنگید و ما از شما پشتیبانی می‌کنیم، به این معناست که پاسخ دادن به حملات به تاسیسات آرامکو فقط برعهده عربستان با استفاده از هواپیما‌های پیشرفته آمریکایی است.

مقامات سعودی طی روز‌های گذشته، و مشخصا از زمان حملات به تاسیسات نفتی آرامکو تلاش کردند این حملات را «بحرانی بین‌المللی» جلوه دهند و بگویند این حملات فقط عربستان و تاسیسات نفت آن را هدف قرار نداده بلکه جریان انرژی و نظام مالی جهانی را نشانه رفته است. بنابراین هرگونه پاسخ به این حملات نباید فقط از طرف عربستان باشد بلکه باید پاسخی در سطحی جهانی و مشخصا از سوی آمریکا و کشور‌های غربی به این حملات داده شود.


بیشتر بخوانید: توافقی بهتر از برجام نصیب آمریکا نخواهد شد


مشکلی که وجود آن با نگاهی دقیق به حملات به تاسیسات بقیق و واکنش‌ها به آن آشکار می‌شود را می‌توان در دو موضوع خلاصه کرد:
۱- ناکامی سامانه‌های پدافندی ساخت آمریکا از جمله سامانه پاتریوت و رادار‌های پیشرفته آن.
۲- شکست راهبرد آموزش و آماده‌سازی نیرو‌ها و فرماندهان و ژنرال‌های سعودی به دست کارشناسان آمریکایی و دانشکده‌های نظامی مانند «وست پوینت» که اکثر این ژنرال‌های سعودی به ویژه اعضای خاندان حاکم از آنجا فارغ‌التحصیل شده‌اند.

اعزام صد‌ها نظامی آمریکایی برای نظارت بر مدیریت سامانه‌های پدافندی عربستان، بخشی از تلاش‌ها برای جبران این دو شکست و فرونشاندن خشم سعودی‌ها در این زمینه است. اما این اقدام آمریکا پیامد‌های جانبی هم دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، ضعیف و ناکارآمد نشان دادن موسسات نظامی عربستان در دفاع از کشورشان و استفاده درست از سامانه‌های دفاعی ساخت آمریکاست.

از جنبه تئوریک ممکن است پول داشتن موجب برتری نظامی شود ولی امنیت به ارمغان نمی‌آورد و تضمینی برای پیروزی در پایان کار نیست. وقتی هوانوردی در فرودگاه دبی به علت پرواز پهپادی که بیش از هزار دلار قیمت ندارد مختل می‌شود، نشان می‌دهد جنبش انصارالله در هشدار‌های چند روز اخیر خود به امارات متحده عربی جدی است و ممکن است در روز‌های آینده شاهد تحولات فاجعه باری باشیم.

اقدامات ابلهانه ترامپ و محاسبات نادرست او و بی‌اطلاعی‌اش از اوضاع منطقه و تحولات سریع در منطقه و جهان از جمله اعلان جنگ چین علیه سلطه دلار و سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری این کشور در ایران، آغازی بر پایان قرن آمریکایی و خودبرتربینی آن خواهد بود. گذشت ایام این موضوع را ثابت خواهد کرد.

انتهای پیام/

ترامپ در مشکلاتش گرفتار شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
پسر آقای ببر توی کارتون دهکده حیوانات .
Canada
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
آمریکا هیچ علطی نمی تواند بکند. این جمله هر چند از امام (ره) بود، الان جمله ی هر ایرانی آزاذه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
ترامپ یک شیر دوش حرفه ای است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۵۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
انتظار ندارید که به جز تحریم، جنگ کردن هم بلد باشد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
سعودی ها اگر عقل داشتند باید از زمان پادشاهی ایران که نوکر بی مزد و منت برای آمریکا بود درس عبرت می گرفتن و خودشون رو تو دامن آمریکای صرفا منفعت طلب نمی انداختند . پاش بی افتند و لازم باشه آمریکا و انگلیس شاه سعودی رو هم و دودمان آنان را نابود می کنن . همون کاری که با رضا شاه کردن .
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
ترامپ خودش قدرتی ندارد
آخرین اخبار