معاون رئیس‌جمهور:

اگر ۸۰ میلیون محیط‌بان نداشته‌باشیم نمی‌توانیم محیط زیست را اداره کنیم/صنعت خودروسازی مقصر نخست آلودگی در کشور

اگر ۸۰ میلیون محیط‌بان نداشته‌باشیم  نمی‌توانیم محیط زیست را اداره کنیم/صنعت خودروسازی مقصر نخست آلودگی در کشورمعاون رئیس‌جمهور گفت: نیاز است که ۸۰ میلیون محیط بان را در کشورمان ببینیم تا بتوانیم به درستی از محیط زیست حفاظت و آن را اداره کنیم.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مراسم بهره‌برداری سامانه مهار آلودگی هوا در کارخانه فولاد کاویان شهرک صنعتی فریمان واقع در جنوب مشهد، گفت: کل محیط‌بانان ما ۳ هزار و ۳۰۰ نفر هستند، اگر ۸۰ میلیون محیط‌بان نداشته باشیم، نمی‌توانیم محیط زیست را اداره کنیم.

او تصریح کرد: محیط زیست امروز مسئله دامن‌گیر دنیا شده و دنیا به این نتیجه رسیده که به بهانه‌های رشد اقتصادی و تولید نمی‌توان حق‌وحقوق محیط زیست را زیر پا بگذارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: کشور امروز با ۸۳ میلیون جمعیت و مصرف فزاینده، پالایش خود را از دست داده است.

کلانتری افزود:  صنعت خودروسازی ایران عنصر شماره آلایندگی زیست محیطی در کشور است. این صنعت لوس بار آمده و از روند فعالیت آن گلایه مندیم.  
 
معاون رئیس‌جمهور گفت: شهروندان در کلانشهر تهران ۱۲ روز از تابستان امسال به دلیل حجم بالای گاز آلاینده اُزن هوای ناسالم تنفس کرده‌اند. این به معنای راهی شدن ده‌ها هزار نفر به بیمارستان بر اثر فعالیت صنایع نارس و عقب مانده است. درجه حرارت بالای ۳۲ درجه موجب تولید "گار اُزن" در سطح پایین توسط خودرو‌ها می‌شود که عنصری آلوده‌کننده و یکی از خطرناکترین گاز‌های سمی است و تاثیر منفی فراوانی بر سلامتی انسان دارد.

او به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حمایت از تولید داخلی اشاره و تصریح کرد: در عین حال رهبری بر ضرورت حفظ محیط زیست و تخریب نکردن آن تاکید دارند و بار‌ها نسبت به سطح بالای مصرف انرژی در کشور ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه  ایران پس از روسیه بالاترین مصرف کننده انرژی در میان کشور‌های جهان است ، گفت: محیط زیست متعلق به همگان و آحاد ملت است لذا حق نداریم تولید را به هر قیمتی و در هر بخشی انجام دهیم؛ صنعتی که توجیه اقتصادی و زیست محیطی نداشته نباشد موجب توسعه پایدار نمی‌شود بنابراین به هیچوجه نباید به سمت ایجاد اینگونه صنایع رفت.

کلانتری ادامه داد: هم اینک از هر ۱۰ هزار ریال بودجه‌ای که توسط دولت در سطح کشور هزیته می‌شود ۲۷ ریال آن سهم حوزه محیط زیست است.

او تصریح کرد: توسعه در جای خود خوب است، اما پیشرفت به هر علت و قیمتی مورد نظر و تایید ما نیست. در حوزه صنایع عقب مانده هستیم و بسیاری از روابط زیست محیطی را زیر پا گذاشته ایم. در این روند از حقوق نسل‌های آتی برای گذران زندگی امروز خودمان هزینه کرده ایم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: محیط زیست امروز به موضوع مهم جهان مبدل شده است. به علت نیازی که به ادامه حیات داریم مجبور به حفظ محیط زیست شده ایم و بر اثر فشار‌های ۴۰ سال اخیر به محیط زیست دچار مشکلات فراوانی هستیم.

کلانتری ادامه داد: راه توسعه کشور بسته نیست، اما باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم. متاسفانه در ایران هیچ ارگانی موظف به حفظ حقوق نسل آینده نیست.

او تصریح کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که ۲۸ درصد بارش جهان را دارد و شدت تبخیر آب در آن بیشتر از ۲.۵ برابر میانگین جهانی این شاخص است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: جایگاه زیست محیطی بسیار شکننده شده بنابراین کوچکتریم قصور در حفظ محیط زیست تخریب‌های فراوانی در پی خواهد داشت.
 

 زمان صدور گواهی ارزیابی در سازمان حفاظت محیط زیست کاهش یافته است


کلانتری افزود: روند صدور " گواهی ارزیابی" طرح‌ها در کشور حدود دو سال و نیم طول می‌کشد، اما در سازمان حفاظت محیط زیست این مدت را به ۴۵ روز کاهش داده‌ایم.

بهره‌برداری ساختمان تازه‌ساز اداره حفاظت محیط زیست کلانشهر مشهد، سامانه مهار آلودگی هوا در مجتمع فولاد کاویان فریمان، افتتاح دو مجتمع ساماندهی مشاغل شهری مشهد، کلنگ‌زنی عملیات کمربند سبز جنوبی مشهد، دیدار با مدیران ارشد خراسان رضوی و حضور در شورای اداری این استان از برنامه‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه  او به این استان است.

کلانتری همچنین قرار است چهار طرح زیست محیطی دیگر را همزمان با برپایی نشست شورای اداری خراسان رضوی به صورت آنلاین بهره‌برداری کند.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.