واعظی در برنامه نگاه یک:

آمریکایی ها چیزی برای گفتن ندارند

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها هر آن چیزی را که می‌توانستند در حوزه اقتصاد تحریم کنند تا الان انجام داده‌اند و دیگر چیزی برای گفتن ندارند.

مجمع عمومی سازمان ملل بهترین فرصت سیاسی استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور امشب در برنامه نگاه یک با اشاره به دستاورد سفر رئیس جمهور به نیویورک، اظهار کرد: سفر با توجه به شرایطی که در منطقه داشتیم و‌ فشار‌های حداکثری آمریکا از جهت اقتصادی و‌ روانی علیه ایران، سخت بود.

واعظی با اشاره به محدودیت های دولت آمریکا گفت:  قبل از سفرما، آمریکایی‌ها محدودیت‌هایی را به وجود آوردند که ما حضور نداشته باشیم به همین خاطر برای کل تیم مطبوعاتی ریاست جمهوری ویزا صادر نکردند و‌به دنبال این بودند که سفر انجام نشود.

 واعظی تصریح کرد:امسال ما تصمیم گرفتیم درخواست‌های متعدد با رئیس جمهور را قبول کنیم و مصاحبه با شبکه اختصاصی ترامپ «فاکس نیوز» را انجام دادیم. ما در این سفر علاوه بر ملاقات‌های دو جانبه، شرکت در محافل رسانه‌ای و نخبگانی و سخنرانی در مقر سازمان ملل از جمله برنامه‌های رئیس جمهور بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به دیدار‌های دو جانبه رئیس جمهور، بیان کرد: اگر بخواهیم در شرایط عادی با روسای کشور‌های دنیا گفتگو کنیم نیازمند زمان زیادی است و این سفر بهترین فرصت برای دیدار با روسای کشور‌های دنیا به شمار می‌رفت.

واعظی یادآور شد: ١۵ ملاقات دو جانبه با روسای کشور‌های مختلف انجام دادیم و در طول روز تمام وقت مشغول ملاقات بودیم.

او درباره دیدار‌های خصوصی رئیس جمهور، گفت: دیپلماسی یکی از اهدافش این است که بتواند به راحتی باب مذاکره را انجام دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد:بسیاری از مطالب آمریکایی‌ها غیر واقعی است، کار‌هایی که دولت آمریکا طی این ۲ سالی که ترامپ سر کار آمده، غیر منطقی است. ممانعت آن‌ها برای بازدید وزیر امورخارجه از سفیر کشورمان یک امر بچه گانه است.

واعظی افزود:در ارتباط با مواضع سیاسی کشور‌ها برای همکاری با ایران در تمامی جلسات مطرح شد، به تازگی رئیس جمهور طی یک مصاحبه تحریم‌های علیه ایران را رد کردند،.

وی  یادآور شد: امروز در جریان خروج آمریکا از برجام،  اروپایی‌ها به این مطلب رسیدند که در موضوعات اقتصادی استقلال ندارند.

واعظی با اشاره به گمانه زنی‌هایی درخصوص دیدار احتمالی با ترامپ، یادآور شد:مواضع ما در این زمینه کاملا روشن است، رئیس جمهور نیز اشاره کردند که هیچ گونه ملاقات دو جانبه صورت نمی‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: آن‌ها (سه کشور اروپایی) تحت تاثیر القائات آمریکا و عربستان قرار گرفته بودند و وقتی اعتماد به نفس آقای رییس جمهور را دیدند تحت تاثیر قرار گرفتند.

واعظی خاطر نشان کرد: اینکه وزیر خارجه می‌خواهد از سفیرش عیادت کند یک اقدام انسانی است. وقتی آمریکا مانع می‌شود نشان می‌دهد این دولت مردم ایران را هدف قرار داده است.

او یادآور شد: خوشبختانه در این ملاقات‌ها شاهد بودیم که کشور‌ها کار‌های آمریکا از جمله خروج از برجام و فشار حداکثری بر ایران را قبول ندارند.

واعظی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قیمت ارز پایین آمده است گفت: آرام آرام جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شده و این موضوع باید ادامه پیدا کند. گام اول و دوم را برداشته ایم و الان در گام سوم هستیم به طوری که گام سوم آن‌ها را تحریک کرده است، لذا اتفاقاتی که می‌افتد برای آن‌ها خوشایند نیست، اروپا به دنبال این موضوع بود تا بتواند توفیقاتی را به دست آورد، اما نتوانست.

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل مقاومت فعال مردم، دولت و حکومت ایران را دیدند افزود: آن‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه موضوع را حل کنند تا بیش از این مفتضح نشوند و الان به دنبال پیدا کردن راه حلی هستند به طوری که ما به آن‌ها اعتماد نداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنهاپیغام فرستادند تا اگر جلسه‌ای تشکیل شود تمام تحریم‌ها را بر می‌دارند گفت: ما نمی‌توانیم بر روی قول آن‌ها اعتماد کنیم لذا ما با پیش شرط به جلسه پنج بعلاوه یک نمی‌آییم آن‌ها باید اثبات کنند که تعهدات شان را در موضوع برجام حفظ و عمل می‌کنند.

واعظی با اشاره به اینکه ما بر روی مواضع مان پافشاری می‌کنیم عنوان کرد: در آینده به راحتی می‌توانیم افق روشنی را برای خودمان به وجود آوریم، رئیس جمهور در سخنرانی که در سازمان ملل داشتند بیان کردند آنچه در برجام با هم توافق کرده ایم حداقل‌های دو طرف بوده است خواسته ما بیشتر از این‌ها بود، اگر اروپا امتیازاتی به ما بدهد ما گام‌های بعدی را برمیداریم به طوری که اگر تحریم‌ها در کنگره آمریکا به تصویب برسد ما آمادگی داریم پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب کنیم لذا آنچه را که در گذشته توافق کرده‌ایم را بر هم نمی‌زنیم اگر طرف مقابل بیشتر می‌خواهد باید بیشتر بپردازد.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های عربی، رژیم صهیونیستی و تندرو‌های آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهند شرایط تغییر پیدا کند گفت: آن‌ها حتی به دنبال تحریک بیشتر ایران هستند این در حالی است که ما بر روی اصول خود می‌ایستیم و مواضعمان را مطرح می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها آنچه را که می‌خواستند در رابطه با تحریم اقتصادی ایران انجام دهند را انجام دادند افزود: الان دوباره آنچه را که تحریم کرده بودند را همانند بانک مرکزی تحریم می‌کنند یا اینکه الان به هیچ یک از ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهند به طوری که گفته‌اند به مقامات ایرانی و وابستگان آن‌ها ویزا ارائه نمی‌دهند، تحریم‌ها در ماه‌های گذشته هیچ اثری بر روی زندگی مردم نداشت به طوری که آن‌ها زندگی عادی می‌کنند.

واعظی با بیان اینکه برخی از کشور‌های منطقه و رژیم صهیونیستی همیشه به دنبال بر هم زدن اوضاع بوده و همانطور که نشان دادند، از توافق خوششان نمی‌آید تصریح کرد:، ولی با حمایت مردم و مقامات از دیپلمات‌ها، تیم مذاکره کننده از حق طبیعی کشور دفاع خواهد کرد، باید بگویم آمریکایی‌ها هر آنچه می‌توانستند در حوزه اقتصاد تحریم کنند  تا الان انجام داده‌اند و  دیگر چیزی برای گفتن ندارند، آنچه که امروز شما شاهد هستید نیز انجام تحریم‌هایی است که آن‌ها پیش‌تر اجرایی کرده بودند، آن‌ها به یک بن‌بست در این زمینه رسیده‌اند.

وی ادامه داد: سال گذشته وقتی آمریکایی‌ها اعلام می‌کردند یک هفته دیگر تحریم‌هایی را اعمال می‌کنیم، بازار به هم می‌خورد، ولی امروز شاهد هستیم که آن‌ها تحریم‌هایی را اعلام کرده و بازار کاملا در وضعیت ثبات باقی می‌ماند که خود این موضوع نشان از شکست راهبرد آنان دارد.

واعظی با اشاره به اینکه آن‌ها تصور می‌کردند که ما نمی‌توانیم با وجود تحریم با دنیا کار بکنیم گفت: این پیش‌بینی اشتباه از آب در آمد، به طوری که ما در حال حاضر با کشور‌های مختلفی در حال داد و ستد هستیم و منزوی نشدیم، صحنه‌هایی که از دیدار رئیس جمهور با مقامات جهانی در هتل محل اقامت هیئت ایرانی در این چند روز دیده شد، نشان دهنده عدم انزوای ایران است.

وی خاطرنشان کرد: این دیدار‌ها فقط منوط به رییس جمهور نبوده و به طور مثال وزیر خارجه با ۲۱ دیدار، ۶ سخنرانی، دیدار با ۱۵ مقام بین المللی، هشت مصاحبه و ۱۰ مورد دیدار با نخبگان و رسانه‌ها که در مجموع ۵۳ مورد می‌شود، شکست سیاست آمریکا را نشان داد.

واعظی بیان کرد: ما در حال حاضر راه‌هایی پیدا کرده‌ایم که در بحث اقتصاد و سیاست هدف گذاری آمریکایی‌ها را شکست داد و توانستیم برگ برنده‌ای که آن‌ها به عنوان تحریم در دست داشتند را از کار بیاندازیم.

واعظی با اشاره به اینکه ترامپ در نظرسنجی‌های داخلی آمریکا وضعیت خوبی ندارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها در انتخابات سال آینده احتمال شکستش وجود دارد گفت: رئیس جمهور آمریکا در حوزه سیاست خارجی دستاوردی نداشته و پروژه‌هایش با شکست روبرو شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه با نگاهی به پروژه‌های رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه ازجمله وضعیت عراق، سوریه و افغانستان شاهد هستیم که سیاست خارجی ترامپ با شکست مواجه شده و هیچ یک از برنامه‌های وی عملیاتی نشده است افزود: شکست‌های ترامپ فقط منحصر به منطقه ما نبوده، در موضوع کره شمالی می‌بینیم که به‌رغم تبلیغات گسترده، کره‌ای‌ها همچنان کار‌های خود را به پیش می‌برند و یا در بحث ونزوئلا که بیشتر با خط فکری جان بولتون بود، سیاست خارجی ترامپ با شکست مواجه شد.

واعظی تصریح کرد: در موضوع کشورمان آن‌ها فکر می‌کردند با فشار اقتصادی می‌توانند دو الی سه ماهه با ایجاد نارضایتی اقتصادی، به کشور ضربه بزنند و در این راه به حدی پیش رفتند که به صراحت از عدم تحقق جشن ۴۰ سالگی انقلاب سخن به میان آوردند.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهور و طرف‌های اروپایی در سفر نیویورک افزود: در بحثی که با ما می‌کردند ما روشن کرده بودیم ملاقات بین روحانی و ترامپ مطرح نیست، اروپایی‌ها به دنبال دیدار دوجانبه نبودند، زیرا زمانی پیشنهاد دادند و ما به روشنی رد کردیم و گفتیم باید برگردند سر میزی که ترک و تحریم را اعمال کردند، بحث ما منطقی داشت که این منطق را پذیرفتند، لذا در آن جلسه گفتیم اول تحریم‌ها را بردارند و به تعهدات خود بازگردند، ما فقط در مذاکرات با اروپایی‌ها بحث برجام را نمی‌کردیم بلکه روابط دوجانبه و موضوعات دیگر بحث می‌شد.

واعظی ادامه داد: به دو دلیل بحث برجام مطرح بود، زیرا برجام حاصل بیش از دو سال مذاکره‌ای است که اروپایی‌ها محور بودند و به قول خودشان به توافق بسیار مهمی رسیدند و نمی‌خواهند به خاطر مخالفت یک کشور این توافق مهم لغو شود و ازبین برود لذا هر کسی برای دستاورد خود باید تلاش کند و ما هم نمی‌خواهیم مساله برجام از بین برود، برجام بدون منافعش برای ما ارزش ندارد، اروپا هم اگر به دنبال حفظ برجام است باید به تعدات خود عمل کند، بار اروپا نسبت به زمانی که آمریکایی‌ها بودند سنگین‌تر شده است، برجام وقتی می‌ماند که ما از منافع برجام بهره‌مند شویم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: اروپایی‌ها از نظر اقتصادی خیلی مشکل دارند به دلیل اینکه بانک‌ها و شرکت‌های چند ملیتی و خصوصی شان مشکل دارند و ملاحظاتی در روابطشان با آمریکا دارند به طوری که این مساله ما نیست و آن‌ها باید برای بانک‌ها و شرکت هایشان راه حل پیدا کنند، به آن‌ها با صراحت گفتیم گام سوم را برداشتیم و اگر اقدامی نشود گام بعدی را بر می‌داریم، بر این اساس نمی‌توانند نسبت به اتفاقی که می‌افتد خنثی باشند.

واعظی خاطرنشان کرد: مکرون به دنبال تشکیل جلسه ۱+۵ برای اجرای پیشنهاد اروپایی خودشان بود، نقل و انتقال پول برای خود اروپایی‌ها نشان دهنده این است که خود اروپایی‌ها هرچه زمان می‌برد می‌بینند چقدر در مسائل اقتصادی دستشان بسته است و وابسته هستند و استقلال ندارندآن‌ها به دنبال این بود که از تشکیل جلسه ۱+۵ بتوانند مشکلات خودشان را با ما حل کنند که تا این لحظه موفق نشدند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه اروپایی‌ها به دنبال حفظ برجام هستند و اینکه می‌گویند ۱۵ میلیارد می‌دهیم همه هدفشان این است برجام را حفظ کنند عنوان کرد: سال‌های طولانی است کار سیاست خارجی انجام می‌دهم اعتقادی ندارم که هیچ وقت در هیچ جا بن بستی وجود دارد، به هرحال دیپلمات‌ها به وجود آمدند و ماموریتشان این است تا منافع کشورشان را از طریق گفتگو حل کنند، ما نباید فکر کنیم که اگر امروز به توافق نرسیدیم در آینده هم به توافق نخواهیم رسید.

واعظی با بیان اینکه وقتی موضوعات پیچیده می‌شود راه حل‌ها هم پیچیده است و راه حل پیچیده به معنای بن بست نیست اظهار داشت: من خوش بین هستم که ما از طریق گفتگو می‌توانیم به بسیاری از اهداف نظام در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری برسیم و نسبت به آینده امیدوارم و خوش بین هستم که شرایط در آینده بر ما آسان خواهد بود، اروپا که به ما فشار نمی‌آورد بلکه ما به اروپایی‌ها فشار می‌آوریم اروپایی‌ها مرتب با ما تماس می‌گیرند و پیشنهاد همکاری می‌دهند می‌گویند ۱۵ میلیارد می‌دهیم. این به معنای فشار نیست بلکه آن‌ها به دنبال حفظ برجام هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در ملاقات‌ها رییس جمهور هم نسبت به برجام طلبکاری کردند و هم انتقاد شدیدی در مورد بیانیه داشتند، ممکن است برخی دوست داشته باشند همراه آمریکایی‌ها جوری اروپایی‌ها را به بغل آمریکایی‌ها هل بدهند که به نظر این سیاست، سیاست درستی نیست و حداقل راجع به برجام چنین اتفاقی نیافتاده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار