حفظ سلامت فکری و جسمی دانش آموزان با مصرف صبحانه

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف صبحانه نقش مهمی در حفظ سلامت فکری و جسمی دانش آموزان ایفا می‌کند.

مهرنوش صاحبدل رئیس مرکز بهداشت خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی دانست و گفت: این وعده غذایی نقش بسیار موثری در سلامت فکری و جسمی دانش آموزان دارد.

او افزود: اگر دانش آموز به دنبال نخوردن غذا در طی شب، از خوردن صبحانه خودداری کند، به دلیل کاهش قندخون شرایط لازم برای یادگیری مطالب در مدرسه را نخواهد داشت.

صاحبدل اظهار داشت: همچنین دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، نسبت به سایر دانش آموزان دیگر کم دقت، بی حوصله و خسته هستند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مادران باید هر روز صبح، صبحانه فرزند خود را قبل از رفتن دانش آموز به مدرسه آماده کنند، بیان کرد: در وعده صبحانه حتما شیر، لبنیات، نان و غلات را بگنجانند.

سیری کاذب بر اثر مصرف بی رویه تنقلات

رئیس مرکز بهداشت خوزستان مصرف بی‌رویه تنقلات کم‌ارزش را یکی دیگر از مشکلات دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: مصرف بی رویه تنقلات نظیر؛ شکلات و شیرینی موجب بی‌اشتهایی و سیری کاذب در کودکان و دانش آموزان می‌شود و آن‌ها را از مصرف غذا‌های اصلی بازمی‌دارد، به همین دلیل موجب اختلال رشد در آن‌ها خواهد شد.

مهنوش صاحبدل تصریح کرد: متاسفانه برخی تنقلات تجارتی مانند؛ انواع پفک، چیپس و یخمک به شکل بی‌رویه از سوی کودکان و دانش‌آموزان مصرف می‌شوند.

عرضه کدام خوراکی‌ها در بوفه مدارس ممنوع است؟

او اذعان داشت: در بوفه مدارس فروش انواع فرآورده‌های غلات حجیم شده مانند؛ پاپ کورن، ذرت بوداده شده، پفک، چی پلت و پفیلا، چیپس‌ها، انواع یخمک، نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر و دلستر، شیرکاکائو و شیر‌های طعم دار، دوغ گازدار، سوسیس، کالباس و پیتزا در بوفه مدارس ممنوع است.

این مقام مسئول، انواع آبمیوه‌های صنعتی، فلافل و سمبوسه، انواع اشترودل، انواع پیراشکی و دونات، بستنی یخی، پاستیل، ژله و مارشمالو، خیارشور و انواع سس‌ها، ناگت و ... را از دیگر اقلام غیرمجاز برشمرد و تاکید کرد: والدین و دانش آموزان در صورت مشاهده هرگونه از این اقلام ممنوع با سامانه گویا ۱۹۰ تماس بگیرند و موضوع را اطلاع دهند.

مهرنوش صاحبدل بیان داشت: اگر در مدارس مدیر و مربی بهداشت با برنامه ریزی برای کودکان زنگ‌هایی مانند؛ زنگ سبزی و زنگ تغذیه قرار دهند، همین دور هم بودن دانش آموزان و صرف صبحانه در مدرسه علاوه بر اینکه کودکان صبحانه کاملی صرف می‌کنند باعث نشاط صبح گاهی خواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار