بهمن درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح كرد؛

لزوم ادغام و همگرایی اقتصادی در اتحادیه اوراسیا

کارشناس مسائل آسیا گفت:حضور ایران در اتحادیه اروپا می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان در تجارت خارجی کمک کند.

//////////////////////شعیب بهمن کارشناس مسائل آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد عضویت ایران در «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» و همکاری با کشور‌های حاضر در این اتحادیه اقتصادی اظهار کرد: در  شرایطی که ایالات متحده آمریکا محدودیت‌های یک جانبه بسیاری علیه  ایران اعمال کرده که منجر به کاهش صادرات نفت ایران شده است، عضویت جمهوری اسلامی ایران در «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» می‌تواند برای کشورمان در حوزه تعاملات اقتصادی فرصتی مناسب تلقی شده و حائز اهمیت است.


او ادامه داد: حضور در این اتحادیه می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان در تجارت خارجی کمک کند و در نهایت  موجب ارز آوری برای کشور شود.از سویی دیگر؛  می‌تواند منجر به رونق گرفتن تولید در داخل کشور و همچنین باعث افزایش اشتغال شود. می‌توان گفت چرخه اقتصادی در داخل کشور با فعالیت در این اتحادیه می‌تواند راه  افتاده و گسترش خوبی پیدا کند.


بیشتر بخوانید:روحانی وارد ایروان شد


کارشناس مسائل آسیا افزود: کاهش تعرفه بیش از پانصد قلم کالا می‌تواند فرصت بی نظیری را در حوزه تجارت خارجی برای ایران فراهم خواهد کرد تا از این طریق  راهی برای توسعه صادرات خود فراهم کرده و همکاری خود را در منطقه افزایش دهد. همچنین می‌تواند تحریم‌های آمریکا را کم اثر و  حتی بی اثر کند. در نتیجه منجر به توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان شده و رقم تولید داخلی را هم افزایش پیدا کند. در نتیجه حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با کشور‌های عضو در این اتحادیه فرصت قابل توجهی هم برای ارتقاء سطح سیاست خارجی ایران و هم تجارت در سطح بین‌الملل به شمار می‌رود.


بهمن در خصوص هدف از تشکیل این اتحادیه و در پاسخ به این سئوال که تأسیس آن صرفاً به منظور افزایش مبادلات اقتصادی بین کشور‌های آسیای مرکزی بوده یا به منظور  افزایش سطح تجارت با کشور‌های جهان است، یادآور شد: در این اتحادیه تنها کشور‌های آسیای مرکزی عضو نیستند، بلکه بلاروس در اروپای شرقی، ارمنستان در منطقه قفقاز، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان اعضای دائم اتحادیه اوراسیا را تشکیل می‌دهند البته این اتحادیه در فضای اوراسیا و نه در فضای آسیای مرکزی تشکیل شده است.


او تصریح کرد: بحث بر سر تشکیل اتحادیه ای با کارکرد اقتصادی  بعد از فروپاشی جماهیر شوروی وجود داشت ، اما از همان زمان این نیاز احساس می‌شده است که کشور‌های استقلال یافته از  شوروی سابق بتوانند اتحادیه مستقلی را تشکیل دهند. این در حالی است که اتحادیه هایی با محوریت سیاسی، امنیتی و نظامی به سرعت تشکیل شده و تنها جای خالی  تشکلی با محوریت و کارکرد اقتصادی کاملا محسوس بود. تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۱۵ این اتحادیه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه هدف اصلی این اتحادیه از بین بردن موانع و تعرفه‌های گمرکی  همچنین به هم پیوستن اقتصاد کشور‌های منطقه اوراسیا است،اضافه کرد: این رویه در آینده می‌تواند با ادغام اقتصاد کشور‌های عضو توسعه پیداکند و حتی همانندعملکرد  اتحادیه اروپا، دارای واحد پول مشترک و همسویی سیاست‌ها در حوزه‌های پولی_مالی و بانکی شود. در نتیجه چشم انداز نهایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افزایش تعاملات تجاری کشور‌های حاضر در این اتحادیه و همگرایی ادغام اقتصادی تا سطح ایجاد واحد پولی مشترک و اتخاذ سیاست‌های یکسان در حوزه تجارت بین الملل و  خارجی خواهد بود.

حجت الاسلام حسن روحانی به دعوت رسمی نخست وزیر ارمنستان و برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی ایران را به مقصد ارمنستان ترک و راهی ایروان شد. او در این سفر ضمن سخنرانی در این اجلاس و تشریح توانمندیها و ظرفیت‌های گسترده کشورمان برای تعامل تجاری با اتحادیه اوراسیا، دیدارهای دوجانبه ای را با نخست وزیر و مقامات ارشد ارمنستان انجام داد و در آن مهمترین مسائل در روابط تهران - ایروان و آخرین وضعیت اجرای موافقتنامه ها و طرح های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوراسیا ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار