استقبال چین از طرح روسیه درباره خلیج فارس

وزارت خارجه چین اعلام کرد کشورش از هرگونه اقدام موثر برای صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس حمایت می‌کند.

استقبال چین از ابتکار عمل روسیه برای حل و فصل مناقشات در خلیج فارسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه شنبه اعلام کرد پکن از طرح ابتکاری مسکو برای ایجاد یک نهاد امنیت جمعی در خلیج فارس استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به خبرگزاری تاس گفت: لازم است تا این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهم، اما می‌توانم یک پاسخ اصولی به شما بدهم. اوضاع در خلیج فارس بسیار پیچیده است و چین از نزدیک به اوضاع نظارت دارد. صلح و امنیت در منطقه به نفع همه است.

این مقام وزارت خارجه چین گفت: ما از اقدامات و ابتکار عملی که به طور مثبت بر صلح و ثبات منطقه‌ای تاثیر بگذارد، استقبال می‌کنیم و قصد داریم تا ارتباط خود را با شرکای مربوطه حفظ کنیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی در سوم اکتبر خواستار ایجاد نهادی متشکل از روسیه، آمریکا، چین، هند، اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌ها به منظور حل و فصل مسائل خلیج فارس شد.

 در ماه جولای وزارت خارجه روسیه مفهوم «امنیت جمعی برای منطقه خلیج فارس» را با هدف ایجاد یک مکانیسم همکاری منطقه‌ای معرفی کرد. بنابر اعلام مسکو، ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج فارس می‌تواند برای تحکیم فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک در منطقه بسیار مهم باشد. ایده اصلی این است که یک برنامه اقدام بلند مدت برای بهبود اوضاع، تقویت ثبات و امنیت، حل و فصل مناقشات، تعیین دستور پس از بحران و راه‌های دستیابی به اهداف مرتبط تعیین شود.

پیشتر روسیه سند مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس را به صورت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان ارائه داد و اعلام کرد آماده همکاری با تمام گروه‌های مربوطه برای اجرای این سند و دیگر پیشنهادات سازنده است.

در این سند آمده است: «در شرایط کنونی، اقدام موثر و پرانرژی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز است که در راستای بهبود و ثبات بیشتر شرایط در خلیج فارس و فائق آمدن بر شرایط بحرانی طولانی منطقه است.»

در این سند به این موضوع اشاره شده است: «اقدام عملی در راه‌اندازی روند ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج فارس ممکن است با برگزاری رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه میان گروه‌های مربوطه حاصل شود که شامل کشور‌هایی می‌شوند که در داخل منطقه یا خارج آن بوده یا سازمان‌هایی نظیر شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس می‌شود.»

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، روسیه ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۱۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
روسیه از روی طرح ارائه شده ایران توسط رئیس جمهور محترم ایران در 74مین مجمع عمومی سازمان ملل که نامش صلح هرمز و تامین امنیت توسط کشورهای منطقه خلیج همیشه فارس بود هم کپی رایت کرد و هم برای جهانیان به اسم طرح خودش ثبت خواهد کرد......و این تعلل سیاست خارجه ما در امور بین المللی و طرح های ارائه شده از طرف ایران اسلامی است که پیگیری جدی نمیشود و فقط در مرحله طرح و پیشنهاد گیر میکند و جلو نمیرود چرا؟ باید طرح صلح هرمز ایران اسلامی توسط روسیه با چرخش 180درجه ای به مرحله اجراء برسد؟؟؟.....
آخرین اخبار