وال استریت ژورنال: آمریکا به دنبال از سرگیری مذاکرات با طالبان است

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از تصمیم آمریکا برای از سرگیری مذاکرات این کشور با طالبان خبر داد.

وال استریت ژورنال: آمریکا به دنبال از سرگیری مذاکرات با طالبان استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، یک منبع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: در زمان حضور خلیلزاد در پاکستان وی با هیات طالبان دیدار و در مورد شرایط از سرگیری مذاکرات رایزنی کرده است.

براساس این گزارش، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با دیپلمات برجسته کشورهای مختلف دیدار و سپس در پاکستان با ملابرادر، معاون سیاسی طالبان دیدار و رایزنی کرده است.

ترامپ ماه گذشته به دلیل آنچه کشته شدن یک سرباز آمریکایی در افغانستان عنوان شد، مذاکرات میان طالبان و آمریکا را بعدها از ماه مذاکرات فشرده برای پایان جنگ در افغانستان را لغو کرده و اعلام کرد که حملات علیه طالبان تشدید خواهد شد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، در این دیدار نماینده آمریکا و هیات طالبان برای افزایش اعتماد در مورد کاهش خشونت و همچنین تبادل زندانیان گفتگو کردند.

هفته گذشته اعلام شد که طالبان 3 مهندس هندی زندانی را در عوض 12 فرمانده ارشد این گروه از زندان آمریکایی بگرام معاوضه کرده است.

وال استریت ژورنال اضافه کرد: هفته گذشته ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی پیامهایی را برای آغاز مذاکرات ارسال کرد، وی گفت: آمریکا دچار اشتباه فاحشی شده و ما به تلاش داریم با انعقاد یک قرارداد خوب سربازان خود را بازگردانیم.

براساس نوشته این روزنامه آمریکایی، همچنین این منبع آگاه اضافه کرد: طالبان پیشنهاد داده است که در عوض آزادی «انیس حقانی» که در حال حاضر در اختیار دولت افغانستان قرار دارد، حاضر است دو مهندس آمریکا و استرالیایی را از زندان‌های این کشور آزاد کند. 

تاکنون وزارت خارجه آمریکا در مورد محتوای مذاکرات خیلیزاد و طالبان اظهارنظری نکرده است، اما عنوان کرده است که این سفر به منظور آغاز مذاکرات میان آمریکا و طالبان انجام نشده است. 

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرده است که هیچ تغییری در محتوای متن گفتگو شده با آمریکا انجام نخواهد شد و طالبان آماده است که این توافق را امضا کند و در حال حاضر این موضوع به آمریکا بستگی دارد که بخواهد جنگ را ادمه دهد یا اینکه از طریق مسالمت آمیز بحران افغانستان حل شود. 

وال استریت ژورنال ادامه داد: براساس پیش نویس قرارداد میان آمریکا و طالبان، 5 هزار نظامی آمریکایی طی 180 روز آینده از افغانستان خارج و مابقی نظامیان نیز طی یکسال آینده در عوض قطع ارتباط طالبان با القاعده و همچنین تضمین عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم از این کشور خارج می‌شدند.

دیدار خلیلزاد با ملا برادر اولین گفتگوی رسمی آمریکا و طالبان بعد از لغو قرارداد میان دو گروه از سوی ترامپ است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار