غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی/ مرغ همسایه غاز نیست

وقتی طرز تفکر با کیفیت بودن اجناس خارجی، سبب انزوای کالای ایرانی در بازار داخل کشور می‌شود.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، ظروف کریستال و بلور از محبوب‌ترین تولیدات نزد بانوان ایرانی است بطوریکه که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تنها به تولید ظروف از این جنس بسنده نکرده و مجسمه و اشیای تزئینی کریستالی را نیز به بازار عرضه کرده‌اند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به محبوبیت این ظروف شاهد عرضه نمونه‌های متنوع با ملیت‌های گوناگون در بازار هستیم از نمونه‌های ایرانی گرفته تا نمونه‌های تولیدی کشور‌های آلمان، ایتالیا، چک، ترکیه، فرانسه و… که هرکدام بسته به ملیت و طراحی و میزان نقش و خط یا به قولی تراش روی کریستال، قیمت‌های متفاوتی دارند.

غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی/ مرغ همسایه غاز نیست

البته نمونه‌های ایرانی نیز طی سال‌های اخیر از لحاظ کیفی در حد چشمگیری رشد داشته‌اند و شاید از لحاظ طراحی و درخشش ظاهری با نمونه‌های وارداتی قابل تشخیص نباشند، به هر حال زمان می‌برد تا مصرف‌کننده ایرانی به آنچه هموطنانش با زحمت و مشقت تولید کرده‌اند بهایی در حدی که باید، بدهد و همیشه این تصور که جنس خارجی بهتر است در ذهنش نقش است، به همین بهانه به سراغ بزرگ‌ترین کارخانه شیشه و بلور غرب آسیا در استان یزد رفتیم.

کیفیت، اشتغال و ارزآوری رهاورد تولید بلور ایرانی

ناصر بهرامی، مدیر عامل بزرگ‌ترین واحد تولید شیشه و بلور غرب آسیا در استان یزد در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: سالانه ۵۰ هزار تن انواع محصولات شیشه و بلور در ۱۹ خط، با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا به صورت کاملا بومی در این کارخانه تولید می‌شود.

او افزود: هم اکنون بیش از ۲۰۰ نوع محصول شامل؛ انواع محصولات نشکن، ظروف آشپزخانه با بهره گیری از هزار نیروی مجرب، مطابق با استاندارد‌های روز دنیا تولید و راهی بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی/ مرغ همسایه غاز نیست

مدیر عامل بزرگ‌ترین واحد تولید شیشه و بلور غرب آسیا ادامه می‌دهد: محصولات ظریف و شکننده‌ی واحد تولیدی ما نه تنها در برابر ضربات واردات و تحریم‌ها ترک نخورده بلکه در این شرایط، نیمی از تولیدات این واحد به ۴۵ کشور جهان از جمله رومانی، ترکیه و کشور‌های آفریقایی صادر می‌شود.

غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی

کیفیت محصولات، تنوع طرح و رنگ در تولیدات ایرانی ما را راهی بازار کرد تا ببینیم آیا واقعا مرغ همسایه غاز است؟! به سراغ آقای مسعودی که سالیان طولانی مویی را در فروش اجناس کریستالی سپید کرده رفتیم.

آقای مسعودی معتقد است که خریدار ایرانی همچنان به دنبال اجناس خارجی است و همین موضوع سبب شده تا تولید کننده ایرانی، برای فروش محصولاتش اسیر مارک و برند خارجی شود.

موضوع و صحبت‌های آقای مسعودی برایمان جالب بود و برای بررسی موضوع تصمیم گرفتیم دو محصول ایرانی را یکی را با مارک ایرانی و دیگری را با مارک خارجی به مشتری عرضه کنیم.

غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی/ مرغ همسایه غاز نیست

طبق صحبت‌های فروشنده و نظر خریداران، انتخاب اکثر مردم به دلایل مختلف، محصولات با مارک خارجی است.

قرار گیری ۱۹۵ هزار تن ظروف شیشه‌ای کشور بر مدار صادرات

امیری، مدیر کل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: بر اساس آمار‌ها در سال گذشته از مجموع ۷۰۰ هزار تن ظروف شیشه‌ای تولیدی در کشور، ۱۹۵ هزار تن بر مدار صادرات قرار گرفته که این مقدار صادرات ۱۸۱ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است.

او با بیان اینکه ۴۰ درصد بازار شیشه و بلور جولانگاه محصولات خارجی است، ادامه داد: در سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۲۱ تن شیشه و بلور به ارزش ۲۵ میلیون دلار به کشور وارد شده این در حالی است که با کیفیت و تنوع بالای محصولات ایرانی، دیگر نیازی به واردات شیشه و بلور به کشور نداشته باشیم.

غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی/ مرغ همسایه غاز نیست

امیری تصریح کرد: هم اکنون ۲۳ واحد تولیدی شیشه و بلور در کشور در حال فعالیت هستند که این واحد‌ها زمینه اشتغال ۹ هزار نفر را فراهم کرده اند.

تولید کالا و محصولات با کیفیت و خرید آن از جانب خریداران  شکوفایی اقتصادی، اشتغال افزایی، پویایی تولید، توسعه سرمایه گذاری و افزایش ارزش پول ملی در کشور به همراه دارد.

تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه‌ای برای مصرف کنندگان نیست، بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر، انگیزه ی خرید کالایی با برند خارجی را به مشتری ندهد.

از دیرباز ایرانیان به تولید محصول باکیفیت شهره بوده‌اند اما گاهی منافع زودگذر افراد و گاهی نبود مواد اولیه مرغوب باعث شده برخی از تولیدکنندگان از کیفیت کالای خود بکاهند.

البته باید به منظور تشویق تولیدکنندگان به تولید کالای با کیفیت و مطابق با استاندرهای جهانی از آن ها حمایت و از واحدهای تولیدی برتر تجلیل شود و بیش از پیش به صادرات کالای ایرانی و برندسازی آن ها توجه گردد.

انتهای پیام/ غ

گزارش از فائزه شجاعی فر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار