رای الیوم گزارش داد؛

سوریه پیروز میدان شد و روسیاهی ماند به دشمنانش

رای الیوم در گزارشی به شکست سیاست‌های دشمنان سوریه در قبال این کشور و پیروزی سوری‌ها در تمامی عرصه‌ها پرداخت.

سوریه پیروز میدان شد و روسیاهی ماند به دشمنانشبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم نوشت سوریه با در پیش گرفتن سیاست صبر و بردباری از روز‌های سخت عبور کرد و به زودی به طور کامل پیروز خواهد شد، اما همه بدخواهان این کشور هنوز بهای دخالت‌های خود را می‌پردازند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: ناگهان و بدون مقدمات زیاد، کشور سوریه از میان آوار‌های فروپاشی عربی و منطقه‌ای قوی‌تر از هر زمان دیگر سر بر می‌آورد. همسایه ترک که دخالت‌هایش سوریه را به زحمت انداخت اکنون با یک رشته بحران‌های داخلی و خارجی بی‌پایان رو به روست و اتحادیه عرب که عضویت دمشق را تعلیق کرد به دنبال راهی برای بازگرداندن آن است و در جلساتش قطعنامه‌ای در محکومیت دخالت نظامی ترکیه در شمال این کشور صادر می‌کند و آن را تجاوزگری و تعدی می‌نامد و بر وحدت اراضی سوریه تاکید می‌کند. اما جدایی‌طلبان کُرد که علیه دولت دمشق شوریدند و از آمریکایی‌ها کمک گرفتند امروز بدترین روز‌های خود را سپری می‌کنند زیرا کفیل آمریکایی شان در چشم به هم زدنی آن‌ها را فروخت و دودستی تقدیم دشمن کرد.

اهمیت بیانیه اتحادیه عرب به محکوم کردن حمله و تجاوز ترکیه محدود نمی‌شود بلکه بازگشت عرب‌ها به سوریه و نه برعکس و نیز به رسمیت شناختن آن به عنوان کشوری مستقل و دارای حاکمیت را شامل می‌شود. اتحادیه عرب خودش به ویژه اعضایش در حوزه خلیج فارس صفت عربی را از سوریه گرفتند و تا همین دیروز آن را متهم می‌کردند که به کشوری وابسته به فارس‌ها تبدیل شده است. آن‌ها تاکید کردند حمله ترکیه به سوریه باعث تهدید امنیت ملی عربی می‌شود.

بیشتر بخوانید: شکست در سوریه نیز به فهرست ناکامی‌های ترامپ اضافه شد

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب غافلگیرانه گفت: ”باید از رویداد‌ها با نام واقعی آن‌ها یاد کنیم. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه فقط یک اسم دارد و آن هم تجاوز و تعدی است“. البته او و کسانی که متن سخنرانی اش را تنظیم کردند و از او خواستند این عبارات را تکرار کند، خودشان نام واقعی رویداد‌ها را به کار نمی‌برند و نمی‌گویند که عرب‌ها و به ویژه کشور‌های خلیج فارس با فرستادن ده‌ها هزار جنگجو توان ارتش و اقتصاد سوریه را تحلیل بردند و صد‌ها میلیارد دلار برای ویرانی این کشور و سرنگونی نظامش و آواره کردن میلیون‌ها نفر از ساکنانش هزینه کردند، آن هم با مشارکت ترکیه که آن زمان متحد عزیزشان بود.

این‌ها قبل از آن که برای سوریه و وحدت اراضی آن اشک تمساح بریزند باید توبه خود را اعلام کنند و از کشور و ملت و نظام سوریه عذرخواهی کنند و طرحی مطالعه شده را با پشتوانه چندین میلیاردی برای بازسازی منابع مادی و انسانی که خود ویران کردند ارائه کنند. بهترین اشتباه کنندگان کسانی هستند که توبه می‌کنند و شاید ملت سوریه توبه و عذرخواهی آنان را بپذیرد.

جالب توجه بود که سوریه به نشست اتحادیه عرب هیچ توجهی نکرد و هیچ یک از مسئولان این کشور کلمه‌ای به زبان نیاوردند که نشانگر تمایل آن‌ها برای بازگشت به این اتحادیه رنجور و ضعیف باشد. آن‌ها قبلا هنگامی که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ابوالغیط سرزده وارد جمع اعضای هیئت سوری به ریاست ولید المعلم شد با سردی و خویشتنداری و عزت نفس برخورد کردند و به سوی او یا سایرین ندویدند حال آن که همه آن‌ها (مقامات عربی) به دنبال دیداری تصادفی یا سلام و احوالپرسی گذرا (با مسئولان سوری) بودند.

دولت سوریه چنان که از بررسی واکنش هایش در قبال تحولات اخیر برمی‌آید سیاست صبر و خویشتنداری و خودداری از ریسک‌پذیری و دور ماندن از شتاب‌زدگی و انتقام‌جویی دستکم در شرایط کنونی را در پیش گرفته است. همین سیاست‌ها سوریه را از بخش بزرگی از بحران‌ها نجات داد، اما دیگران اعم از کُرد و عرب و ترک هنوز بهای دخالت‌های خونین خود را با غرق شدن در بحران‌های خطرناک‌تر می‌پردازند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
حق نابود شدنی نیست
خداوند حربه باطلل را علیه خود بکار می برد. بباید دست به دعا وتوبه و اطاعت از حق و حقیقت را سر لوحه زندگی شخصی خود در کره زمیتن قرار داده و ستایش از خداوند را بهترین لذت های دنیا قرار دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
مرگ بر اسرایل حیله گر که همه رو به جون هم میندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
خط جمهوری اسلامی دفاع از مظلوم است در هر کجای جهان و از هر نژاد و مذهبی باشند.
Iran (Islamic Republic of)
شودب
۲۱:۴۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
این اقای اردوغان درزمانی که تروریستهادرسوریه مردم بیکناه رامیکشتندبیشترین تروریسهاراواردسوریه میکردوازتروریستهانفت به غارت رفته ازسوریه رامیخریداین جناب اردوغان یک منافق بتمام معناست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
چقدر زود یادمان میره که عامل اصلی ورود داعش به سوریه همین ترکیه جنایتکار بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
اردغان یک دیکتاتور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
ترکیه کشوری وحشی و متجاوز است که بفکر توسعه طلبی و گسترش امپراطوری عثمانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سوریه پیروز است و جبهه مقاومت هم همانند گذشته پیروز خواهد شد.
مسلما و یقینا ،جبهه مقاومت نمی‌گذارد سرزمین حضرت زینب سلام الله علیها باز هم بدست تروریستها و جانیان برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
ترکیه وارد بازی خطرناکی بنام تجاوزگری و تصرف و کشتار مردم فرامرزی خود و تصرف شمال سوریه است.
و سرانجامی بسیار دردناک و محکومیت جهانی برایش خواهد داشت.
لعنت بر متجاوز و تجاوزگری و کشاندن مشکلات داخلی به خارج از مرزها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
ترکیه متجاوز و همپیمان با تروریست پرور ها است. نتنها هدفش نابودی تروریستها نیست بلکه پرورش تروریسم و تروریست است و کشور متجاوز ضرر تجاوزش را دیر یا زود از ارتش های عربی دریافت خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۴۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
به طور کلی ارتش سوریه رو باید از دو مقطع بررسی کرد،ارتش قبول از سال ۲۰۱۱وارتش بعد از سال ۲۰۱۱به نظر من ارتش قبل از سال ۲۰۱۱با اینکه لااقل از لحاظ جنگهای کلاسیک و زمینی و تاکتیکی یکی از برترین ارتشهای عربی بود ولی در برابر سطح وسیعی و متنوعی از جنگها مثل جنگ شهری،جنگ روانی،وجنگهای نامتقارن حرفی برای گفتن نداشت،حتی تا قبل از۲۰۱۱چیزی به نام شهادت طلبی در دکترین ارتش شرقی سوریه جایی نداشت،تاقبل از این تاریخ نیرویی مردمی دفاع الوطنی به عنوان مکمل ارتش سوریه وجود نداشت،اکنون پس از سال۲۰۱۱ما با ارتشی هستیم که با اراده خداوند وبا کمک نیروهای محور مقاومت اصلاح ساختار پیدا کرد در جنگی خانمان‌سوز آبدیده شد و تجربه پیدا کرد مهمتر از همه ساختار عقیدتی آن دگرگون شد،نیرویی مردمی چیزی شبیه بسیج ،حشد الشعبی در درون آن جوانه زده،با اطمینان میگم این ساختار در صورت رویارویی با ارتش مدعی ترکیه با تمام تجهیزات به ظاهر مدرن آن شکست سخت و پشیمان کننده ای را به نیروهای نظامی ترکیه وارد خواهند کرد.
Germany
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
خیلی بشار اسد را دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۰۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
... تمام هم و غم اردوغان ال سعود و امریکا در این است که با این اقدامات احمقانه لشکر کش به سوریه موشک پرانی به نفتکش ایرانی و و و . بخواهند شور و شوق اربعین حسینی را کمرنگتر بکنند اما مرور زمان نشان داده که سخت در اشتباه هستند .
حسادت وهابیون و گروه های پیرو این فرقه ملحد در شکوه برگذاری مراسم اربعین و اینکه آل سعود بعد از سالها تفرقه افکنی در حج و سعی در محدود کردن تعداد حجاج مغلوب کثرت چندین برابری زوار امام حسین علیه السلام شده اند .
الحمد الله این جماعت هم مغلوب عظمت خاندان اهل البیت شدند و هم مغلوب مکر خودشان .
Poland
ساسان اقتداری
۱۵:۴۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
درود بر شما آقا مجید گل گفتی .
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی حیدری
۱۳:۴۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
به نام خدا : سلام ، به امید خداوند متعال روزگاری فرا خواهد رسید که : تمامی کشورهای جهان تحت لوای مولایمان حضرت مهدی صاحب الزمان (عج ) یک پارچه و متحد در صلح و صفا و آرامش زندگی خواهند کرد و تمامی این جنگ های وحشتناک به فراموشی سپرده خواهند شد ، به امید آن روز ( اللهم عجل الولیک الفرج ).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
زنده باد مقاومت وارتش سوریه عدوشودسبب خیر گرخدا خواهد
اردوغان خائن روت سیاه سیلی های محکم بیشتری درراه است بخور نوش جانت خائن هم تو هم آمریکای جنایتکار که ابدا قابل اعتمادنیست ونزدیک ترین هم پیمانش را یک شبه میفروشد
درودبرایران امپراطور بسوزید ای دشمنان تاابد بسوزید وبسوزید بسوزید
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۳:۳۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
کدام پیروزی سوریه خاکشو ازاد گذاشته ترکیه بزنه حتی اگه دولت سوریه با کرد های اون منطقه مشکل داره باز هم باید حملات ترکیه رو پاسخ بده
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۰۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
دوست عزیز اون منطقه دست کرد های مخالف سوریه واحد بوده و در کنترل دولت مرکزی قرار نداشته
Iran (Islamic Republic of)
bm.soq
۱۳:۲۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
احسنت ،،، خبر خوبی بود،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
باید از سلاحهای یمنی نیز در سوریه استفاده شود تا اردوغان زهره ترک شود
-
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
برای من جای تعجبه که دولت سوریه هیچ واکنشی نسبت به حمله ترکیه انجام نداده یا اگه انجام داده کم انعکاس داده شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
واکنش نشون داده و بعنوان تجاوز محکوم کرده.
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۳:۰۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
بخاطر اینکه کرد های سوریه با آمریکایی ها هستن و منتظر بودن آمریکا کمکشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
bm.soq
۱۳:۲۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
دولت سوریه خسته از جنگ و خونریزی ، امید دارد با خویشتن‌داری و صحبت حل بشه ،،، والبته باید به کردها ثابت بشه که تنها دولت سوریه میتواند از آنها حمایت کند،،
البته نیروهای ارتش کم‌کم دارند آماده میشن
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
نمیدانم چرا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
جناب عبدالباری عطوان عزیز: قدما و عرفا از ژرفای قرون تا حال مستمر گفته اند که: چاه کن همیشه در قعر چاه می ماند.....یا اینکه چاه را بهر کسی نکن تا برایت چاهی نکنند بعبارتی: چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی....................
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
قدیمی شد, حال چاه را از بالا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
درسته ولی کردها هم باید اسلحه هاشون رو تحویل دولت سوریه بدن تا ازشون در برابر ترکیه حمایت کنه و دیگه ترکیه هم هیچ دلیلی برای ترس از جانب کردها احساس نکنه و از سوریه کاملا خارج بشه
آخرین اخبار