میوه‌های رسیده زودتر برداشت شوند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به وجود مگس مدیترانه‌ای باغداران مازندرانی میوه‌های رسیده را باید برداشت کنند.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: با اشاره به بالا بودن جمعیت آفت در امسال و خطر خسارت به میوه‌های نارنگی پیش رس، طعمه پاشی برابر دستورالعمل مربوطه به عنوان مهمترین روش مبارزه و تلفیق با سایر روش‌ها برای جلوگیری از خسارت بصورت عمومی از سوی باغداران ضروری است.

او با بیان اینکه آفت مگس میوه بومی مازندران شده است، افزود: اطلاع رسانی قوی امسال در این باره انجام شد تا جمعیت این آفت به موقع کنترل شود.

زاغی گفت: جمعیت آفت مگس میوه امسال به دلیل افزایش دمای هوا در مقایسه با سال‌های قبل بیشتر شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مگس مدیترانه‌ای اولین بار سال ۱۳۵۴ همراه با ورود میوه‌های آلوده به ایران آمد و در باغ‌های هلوی مشهد، اصفهان و یزد مشاهده شد، افزود: در مازندران از سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ وجود داشت و بیشتر در باغ‌های شهری مشاهده می‌شد.

او گفت: این آفت در سال ۱۳۸۵ مجدادا پس از ۲۲ سال در باغ‌های نارنگی نور مشاهده شد و در سال ۸۸ بیشتر باغ‌های استان را در بر گرفت.

زاغی، خسارت مگس میوه را امسال در برخی نقاط کمتر از یک درصد اعلام کرد و افزود: با اقدامات خوبی که انجام شد تاکنون خسارت این آفت را در حد پایین بوده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران شکار انبوه با استفاده از تله‌های حاوی مواد جلب کننده یا کارت زرد چسبدار آغشته به پروتئین (پروتئین‌های تائید شده) بدون افزودن حشره کش را به باغداران توصیه کرد و گفت: در شرایط فعلی که میوه نارنگی پیش رس از نظر رنگ و بو، آفت را بیشتر جلب می‌کند، نصب کارت آغشته به پروتئین و یا سایر جلب کننده‌ها روی یک سوم درختان موجود در باغ تاکید می‌شود.

او افزود: درصورت ضرورت مصرف حشره کش و کنه کش، سموم توصیه شده برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات با نظر کارشناسان و کلینیک‌های گیاهپزشکی انجام شود.

زاغی گفت: جمع آوری میوه‌های ریخته شده در کف باغ، نصب تله‌های جلب کننده این آفت و برداشت میوه‌های رسیده و تک میوه‌های مانده بر درخت از راهکار‌های جلوگیری از گسترش آفت مگس میوه در باغ‌ها است.

انتهای پیام/ س

مگس میوه بلای جان باغدارن مازندرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار