اشتغال فرزندان عشایر در معادن و کارخانه‌ها ضروری است

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: با بهره برداری از معادن و تخریب مراتع اشتغال فرزندان عشایر در معادن و کارخانه‌ها در اولویت باشد.

اشتغال فرزندان عشایر در معادن و کارخانه‌ها ضروری استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا نیکزادی مدیرکل امور عشایر استان کرمان در جلسه شورای عشایری شهرستان شهربابک، جامعه عشایری را نمونه‌ای بارز از اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: وجود عشایر در مناطق باعث برقراری امنیت و مسائل اجتماعی می‌شود.

نیکزادی حل مسائل عشایری را ضروری دانست و افزود: ۱۸ دستگاه باید در حوزه رفع مشکلات عشایر ورود کنند.

او ارائه خدمات به عشایر را لازم عنوان کرد و بیان داشت: ساماندهی و مدیریت کوچ عشایر و همچنین امنیت عشایری که زندگیشان بر مبنای کوچ است باید تأمین شود.

نیکزادی ذخیره علوفه دامی شهرستان شهربابک را ۵۰۰ تن ذکر کرد و اظهار داشت: بیمه دام باید ضرورتا انجام شود، زیرا باعث امنیت سرمایه و پرداخت غرامت برای عشایران است.

او با بیان اینکه امروز علی رغم مشکلاتی که خشکسالی بوجود آورد، محافظان مراتع خود عشایر هستند، تصریح کرد: با پرداخت تسهیلات بانکی از اشتغال عشایر صیانت می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان نیازسنجی حوزه‌های مختلف عشایری را ضروری خواند و گفت: در مجلس شورای اسلامی فراکسیون عشایری ۱۸۰ نفر عضو دارد و طرح‌هایی به نفع عشایران تصویب میشود.

او با اشاره به اینکه در تصویب بودجه سال جاری از محل صندوق توسعه ملی اعتباری برای حوزه عشایری تخصیص داده شده است، یاد آور شد: دیدگاه نظام مقدس جمهوری به عشایری نگاهی ویژه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نیکزادی به بهره برداری اکثر معادن در حوزه عشایری اشاره کرد و گفت: اولین اتفاق بعد از راه اندازی معادن از بین رفتن مراتع و آلایندگی آن منطقه بیش از شعاع ۴۰ کیلومتری است.

او با تاکید به پرداخت حقوق عشایر منطقه به دلیل تخریب مراتع و آلودگی حاصل از معادن اظهار داشت: هزینه خسارت‌ها به عشایر باید بر اساس نرخ امروز محاسبه و پرداخت شود.

او عنوان کرد: اشتغال فرزندان عشایر در کارخانه‌ها و معادن شهرستان باید جز اولویت‌ها باشد، زیرا این افراد با پرورش در طبیعت بکر دارای استعداد‌های فراوانی هستند.

نیکزادی ارائه خدماتی در حوزه بهداشت، مخابرات، راه و آب را از جمله مهمترین خدمات عنوان کرد و گفت: با بیمه سلامت عشایر منزلت، کرامت و منافع این افراد حفظ می‌شود.
او حفظ حقوق شهروندی رضایتمندی مردم را دغدغه مسئولان دانست و افزود: با بحث دولت الکترونیک الزامی است تا زیرساخت‌هایی نظیر مخابرات در مناطق عشایری ایجاد شود.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان با تأکید بر آموزش فرزندان عشایر در همه مقاطع تحصیلی بیان داشت: ایجاد نمایندگی آموزش و پرورش عشایر در شهربابک در دستور کار قرار گیرد.

علی اسدی نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: وجود دام بیش از حد در شهربابک مراتع شهرستان را نابود ساخته است.

اسدی به احیا مراتع و عدم کاهش درآمد عشایر شهربابک اشاره کرد و گفت: امروز کشور وابسته به تولید است و ما باید بخش‌های کشاورزی، دام و صنعت را در کنار هم حفظ کرده و از آن بهره‌مند شویم.

او از اجرای طرح اصلاح نژاد در شهربابک یاد کرد و گفت: باید با حفظ مراتع و توسعه تولیدات علاوه بر خودکفایی شهربابک به صادرات خارج از شهرستان نیز برسیم.

سعید قائینی فرماندار شهربابک در ادامه اظهار داشت: امور عشایری با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه باید در حل مشکلات عشایر اقدام کنند.

قائینی به تقسیمات دقیق کشوری اشاره کرد و تصریح کرد: استفاده از چاه‌ها و تأمین سوخت عشایر باید با مجوز انجام شود.

سعید رئیسی رئیس امور عشایری شهرستان شهربابک در ادامه از برخی اقدامات این نهاد طی یک سال گذشته نام برد و گفت: تجهیز چاه بنه یکه و اجرای هزار و ۵۰۰ متر شبکه برق با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان و حفر یک حلقه چاه در منطقه خاتون آباد با اعتبار ۱۲۰ میلیون تومان از جمله فعالیت‌های ماست.

سعید رئیسی از مرمت و تیغ زنی هزار و ۹۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر با گریدر و بازگشایی ۱۰ کیلومتر از راه‌های عشایری آفکویه با بولدوزر یاد کرد و افزود: ۹۰ هزار متر مکعب آبرسانی سیار به مناطق عشایری بخش‌های دهج و مرکزی شهرستان از دیگر اقدامات است.

او احداث دو باب آبنما در مناطق عشایری تل قدیر و آبدر و احداث شش آب انبار جهت ذخیره آب شرب دام در مناطق عشایری شهربابک را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و اظهار داشت: خرید و توزیع ۴۵ دستگاه انواع تانکر ذخیره آب شرب، ۱۵ دستگاه موتور روبین و ۵۰ دستگاه پنل خورشیدی برای عشایر شهرستان انجام شده است.

اشتغال فرزندان عشایر در معادن و کارخانه‌ها ضروری است مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: با بهره از...

رئیسی با بیان اینکه خرید ۴۵ هزار متر انواع لوله جهت تأمین آب ۱۷ منطقه عشایری شهرستان با همکاری آب و فاضلاب روستایی انجام شده است، تصریح کرد: با همکاری مجتمع شهربابک عملیات ساخت ۲۱ جایگاه نگهداری دام در حال اجراست که شش جایگاه آن آماده بهره برداری و مابقی در حال ساخت و انتخاب پیمانکار هستند.

او از تحویل یک دستگاه کامیون آبرسان جهت آبرسانی به عشایر شهرستان یاد کرد و گفت: رشد سه برابری اعتبارات امور عشایر شهرستان نسبت به مدت مشابه را داشته ایم.

رئیسی افزود: پرداخت ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات خشکسالی و توسعه ملی جهت خرید علوفه به عشایر شهرستان پرداخت شده است.

در پایان در خصوص خرید علوفه به عشایر، بیمه دام، تأمین سوخت مورد نیاز عشایر و مشکلات مرتعی و مرزی عشایر تصمیماتی اتخاذ شد.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار