نیازهای روحی و روانی، دلیلی برای خرید کردن

کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی گفت: بعضی‌ها با خرید کردن حالشان خوب می‌شود، این نیاز روحی است که با حتی کوچکترین خرید حال روحی خوبی را پیدا می‌کنند.

نیازهای روحی و روانی، دلیلی برای خرید کردنسعیده مصطفوی کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: نیاز برای هر کسی تعریفی دارد و مردم به خاطر نیاز روحی و روانی به بازار می‌روند، خرید می‌کنند و نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند مثل غذا خوردن است، بعضی‌ها محرک بیرونی دارند که حواس را تحریک می‌کند تا کاری را انجام دهند.

او ادامه داد: بعضی‌ها بیش از حد افراط و تفریط می‌کنند مانند کسی که وارد شیرینی فروشی می‌شود و کلی خرید می‌کند، ولی آیا این شیرینی را واقعا نیاز دارد و یا فقط یک خواسته است؟

کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی گفت: پشت هر رفتاری رفع نیازی است، بعضی‌ها با خرید کردن حالشان خوب می‌شود این نیاز روحی است که با حتی کوچکترین خرید حال روحی خوبی را پیدا می‌کنند.

مصطفوی افزود: خانم‌ها بیشتر وقتی وارد بازار می‌شوند اول که قصد خرید ندارند، ولی بعد با کلی پلاستیک خرید به خانه بر می‌گردند یک عده بخاطر اینکه از این کار لذت می‌برند و بعضی دیگر به خاطر چشم و هم چشمی این کار را انجام می‌دهند؛ این کار جنبه روحی روانی دارد.

او با اشاره به اینکه عده‌ای خرید می‌کنند تا  نیاز روحی شان بر طرف شود ولی وقتی که به خانه بر می‌گردند احساس پشیمانی دارند، ادامه داد: این افراد برای لحظات آنی تصمیم گیری می‌کنند و آدم‌های هیجانی هستند و آستانه تحمل پایینی دارند و نمی‌توانند هیجانشان را کنترل کنند و با خرید این حس را به بیرون انتقال می دهند.

کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی گفت: افراد هیجانی مانند بچه‌هایی هستند که به آن‌ها بگویی خوراکی ات را ما بین دوستانت تقسیم کن، و او باید آنی و سریع تصمیم بگیرد (سبک فرزند پروری)؛ این افراد نمی‌توانند صبر داشته باشند و هیجان خود را کنترل کنند و نیاز اساسی شان را بشناسند که آیا واقعا نیاز‌مند آن چیزی هستند که خرید میکنند و یا فقط یک خواسته است.

مصطفوی افزود: دو نوع خرید کردن داریم یکی اینکه واقعا بخاطر نیازاست یا خریدی که حالت را خوب شود.

او تصریح کرد: این افراد پول کمتر داخل کیفشان بگذارند تا بتوانند تا حدودی این حس هیجان را کنترل کنند.


کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی گفت: محرک بیرونی این افراد مخصوصا در بازار‌ها، جمعه بازار‌ها و جا‌هایی که تخفیف دارد بیشتر است، و وام هم که می گیرند فراتر از آن چیزی است که دارند، این افراد باید مدیریت پول و منابع اقتصادی را یاد بگیرند.

انتهای پیام //ا. ز


خواسته یا نیاز واقعی مردم در بازار‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار