رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد؛

ایجاد ۲ میلیون شغل تا سال ۱۴۰۰/ حذف یارانه سه دهک پردرآمد امری خطیر

نوبخت گفت: برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ یک برنامه اشتغال ۲ سالانه برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی در هر سال پیش بینی کردیم.

ایجاد ۲ میلیون شغل تا سال ۱۴۰۰/ حذف یارانه سه دهک پردرآمد امری خطیربه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت در حاشیه سیزدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۹۹، اظهار کرد: به همراه لایحه بودجه، سه برنامه عمرانی، اشتغال و یارانه‌های پنهان و آشکار خواهیم داشت که درباره این موارد در سیزدهمین جلسه ستاد بودجه تصمیم گیری شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال سه برنامه ۲ ساله به همراه لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود، افزود: بر این اساس، ​قرار شد لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به صورت ۲ سالانه تنظیم شود؛ یعنی هم ارقام و پیش بینی‌های منابع و مصارف سال ۱۳۹۹ و هم پیش بینی سال ۱۴۰۰ را باهم داشته باشیم.

وی گفت: در این لایحه همه منابعی که حاصل از فروش نفت است خارج می‌شود بنابراین لایحه بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بدون انعکاس درآمد‌های نفتی در منابع بودجه خواهد بود.

نوبخت افزود: با حذف منابع نفتی از بودجه جاری، درآمد‌های نفتی که در سال آینده داریم، با توجه به اینکه نوعی واگذاری سرمایه‌ای است به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای برای طرح‌های عمرانی اختصاص خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ما یک برنامه ۲ ساله تهیه کرده ایم که برنامه عمرانی دولت برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است گفت: منابع طرح‌های عمرانی اولویت دار یعنی طرح‌هایی که می‌تواند در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به اتمام برسد و طرح‌هایی که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در سفر‌های استانی، آن‌ها را مشخص کردند و همچنین طرح‌هایی که برای تعمیر و نگهداری و پرداختی کارمندان دولت از آن استفاده می‌کنیم و طرح‌هایی برای مناطق کمتر توسعه یافته به صورت ویژه، در نظر گرفتیم از منابع فروش نفت تامین خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: البته این همه منابع ما برای طرح‌های عمرانی نیست، بلکه سایر منابعی که از صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی که برای طرح‌های مشارکتی لازم داریم نیز به آن افزوده می‌شود که در قالب برنامه عمرانی دولت به همراه لایحه‌ای که بدون منابع نفت تنظیم می‌شود تقدیم خواهد شد.
بیشتر بخوانید: ریالی از فروش نفت در بودجه سال آینده لحاظ نخواهد شد

نوبخت گفت: به غیر از آن برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ یک برنامه اشتغال ۲ سالانه نیز داریم و در آن هر سال، حدود یک میلیون فرصت شغلی پیش بینی کردیم که حداقل ۲ میلیون فرصت شغلی در این برنامه ۲ سالانه ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود:، اما اینکه از چه منابعی می‌توانیم این شغل‌ها را ایجاد کنیم و در چه فعالیت‌هایی امکان دارد این اشتغال ایجاد شود همان کاری است که برای امسال انجام داده ایم و برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز در نظر گرفتیم.

وی گفت: به جز این‌ها برنامه یارانه‌ها را نیز به مجلس تقدیم می‌کنیم که بر اساس آن برای مجلس و جامعه شفاف مشخص می‌کنیم که در اقتصاد ما چه مقدار یارانه می‌دهیم و آن‌ها را چگونه تفکیک می‌کنیم و چه مقدار به صورت بودجه قرار است به دستگاه‌های مختلف بپردازیم که به صورت جزء در برنامه مشخص شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه پایان این هفته، آخرین مهلت دستگاه‌های مرتبط برای اعلام بودجه شرکت‌ها است، افزود: بودجه کل، به دو بخش و در دو زمان به مجلس ارسال می‌شود؛ در بخش نخست که ۱۵ آبان است بودجه شرکت‌های دولتی، ​بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت به مجلس ارایه می‌شود و در بخش بعدی، بودجه عمومی که شامل یک لایحه، یک سند اجرایی و سه برنامه عمرانی، یارانه‌ای و اشتغال است در ۱۵ آذر تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: امکان حذف کامل یارانه سه دهک پردرآمد جامعه تا کنون وجود نداشته است و نیاز به زمان بیشتری دارد تا با اطلاعات دقیق تری این کار صورت گیرد. ما به کسانی که مستحق دریافت یارانه هستند، اما به خاطر ابهامی یارانه آن‌ها قطع می‌شود حساسیم.

وی گفت: دولت ترجیح می‌دهد به کسی که مشکوک به پردرآمدی است یارانه بدهد، ولی یارانه کسی بی جهت قطع نشود.

نوبخت افزود: در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال و همچنین سنوات گذشته مجلس به دولت تکلیف کرد که باید یارانه سه دهک از جامعه را حذف کند اگرچه توضیح دادیم که امکان این که بتوانیم یارانه ۲۴ میلیون نفر را حذف کنیم نیاز به اطلاعات دقیقی دارد.

وی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول شد از همه بانک‌های اطلاعاتی استفاده کند و این خانوار‌ها را شناسایی و اطلاعات آن‌ها را به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت یک لوح فشرده ارائه کند که در ماه جاری و ماه گذشته تعدادی از خانوار‌ها از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس شاخص‌هایی که مجلس تعیین کرده بود واجد دریافت یارانه نشدند و یارانه آن‌ها قطع شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: همه این خانوار‌ها می‌توانند نسبت به قطع یارانه اعتراض کنند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلایل خود را مبنی بر اینکه این تعداد مستحق دریافت یارانه نیستند اعلام می‌کند و نظرات جمع بندی می‌شود و در صورتی که در برخی موارد مشخص شود یارانه‌ها باید پرداخت شود؛ پرداخت خواهد شد.

نوبخت گفت: برای قطع یارانه‌ها در سال آینده پیش بینی ما این است که در حدی که فعلاً (سه دهک) مطرح است اقدام می‌کنیم به همین جهت بعید می‌دانم سال آینده اتفاق دیگری بیفتد، البته هر سال مجلس این حکم را می‌آورد، اما ما (دولت) در لایحه چنین هدف کمی یعنی حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر را پیشنهاد نمی‌کنیم.

وی در پایان بیان کرد: البته تلاش ما این است تا جایی که می‌توانیم یارانه افرادی را که نیازمند این یارانه نیستند قطع کنیم و در عوض به یارانه یارانه بگیران اضافه کنیم. اگر مجلس مانند سال‌های گذشته در این رابطه حکمی داشته باشد ما قانون را لازم الاجرا می‌دانیم.
 
انتهای پیام/
 

شرایط اعتراض به قطع یارانه برای همه حذف شدگان فراهم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۶:۵۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
۲میلیون شغل!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار