ترامپ: تحریم‌های ترکیه را به دلیل آتش‌بس در شمال سوریه لغو کردیم

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد با توجه به تصمیم ترکیه برای دائمی کردن آتش‌بس در شمال سوریه دستور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را صادر کرده است.

ترامپ: تحریم‌های ترکیه را به دلیل آتش‌بس در شمال سوریه لغو کردیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی خبری در کاخ سفید درباره سوریه گفت: «امروز از کاخ سفید به شما سلام می‌گویم و می‌خواهم درباره پیشرفت‌های عمده برای دستیابی به آینده‌ای بهتر در سوریه صحبت کنم.»

ترامپ در این نشست مدعی شد: «مدت زمان خیلی زیادی از وضع کنونی گذشته است. در ۵ روز گذشته شاهد بودید که آتش‌بسی که ما در طول مرز سوریه برقرار کردیم فراتر از انتظارات دوام داشته است.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنینی مدعی شد: «ما امنیت چاه‌های نفت شمال سوریه را تامین کرده‌ایم و در نتیجه، یک تعداد کمی از نظامیان آمریکایی در منطقه باقی خواهند ماند، جایی که آن‌ها نفت را در اختیار دارند و ما قصد داریم از آن حفاظت کنیم و ما تصمیم خواهیم گرفت که در آینده چه تصمیمی خواهیم گرفت.»

رئیس‌جمهور آمریکا دستور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را صادر کرده و گفت: «با توجه به تصمیم ترکیه برای دائمی کردن آتش‌بس در شمال سوریه از وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستم که تحریم‌ها علیه ترکیه را بردارد.»

ترامپ ادعا کرد: «موافقت ترکیه با دائمی کردن آتش‌بس در شمال سوریه در نتیجه اقدامات آمریکا صورت گرفت و ما جان بسیاری از کُرد‌ها را نجات دادیم.»

پیش‌تر نیز ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر مدعی شد موفقیت بزرگی در مرز‌های ترکیه و سوریه حاصل شده است.

ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: «موفقیتی بزرگ در مرز ترکیه و سوریه. منطقه امن (در شمال سوریه) ایجاد شد. آتش بس برقرار شده و درگیری پایان یافته است.»

وی در ادامه توییت خود نوشت: «کُرد‌ها بسیار خوب با ما همکاری کرده و داعشی‌ها دستگیر و زندانی شده اند. من در ساعت ۱۱ (به وقت محلی) از کاخ سفید بیانیه خواهم داد.»

ادعای دونالد ترامپ در خصوص ایجاد منطقه امن در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته بود همپیمانان کشورش از ایجاد منطقه امن در شمال سوریه ابراز ناراحتی کرده اند. اظهارات وزیر خارجه آلمان در پی سخنان «آنگرت کرامپ» وزیر دفاع آلمان بیان شد که گفته بود منطقه امن باید سوریه و ترکیه را نیز در بر بگیرد.

همچنین شایان ذکر است ترکیه عملیات نظامی خود در شمال سوریه را به ادعای مبارزه با تروریست‌ها از ۹ اکتبر آغاز و روز پنجشنبه گذشته طی توافقی با آمریکا آتش‌بس ۱۲۰ ساعته اعلام کرد تا به ازای آن، نیرو‌های کُرد از منطقه خارج شوند. سوریه و روسیه عملیات نظامی ترکیه را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت دمشق خواندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار