مدیریت میزان کیفیت آب در مسیر رودخانه بوسیله ایستگاه‌های الکترونیکی

رئیس مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان کیفیت آب در مسیر رودخانه بوسیله ایستگاه‌های الکترونیکی در استان مدیریت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ستار نوری راد مدیر مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق استان خوزستان گفت: ۵ حوضه آبریز بزرگ شامل کرخه، مارون، دز، کرخه و زهره داریم که با گذر از استان‌های ایلام، همدان، کرمانشاه، لرستان، ک ب و چ ب وارد خوزستان شده و در نهایت به تالاب شادگان، هورالعظیم وارد دریای خلیج فارس می‌شود.

او افزود: تعداد زیادی سد، رودخانه، زهکش و کانال داریم که باید مدیریت شوند و برای این کار حدود ۳۰۰ ایستگاه الکترونیکی علاوه بر خوزستان در ۸ استان دیگر نصب کردیم که ۳۰ درصد آن در خارج استان و مابقی در استان قرار دارند.

نوری راد قدمت سازمان آب و برق خوزستان را بیش از نیم قرن عنوان کرد و اظهار داشت: براساس اطلاعات موجود، این سازمان اولین ایستگاه‌های خود را در اهواز از سال ۱۳۳۰ راه اندازی کرده است و از سال ۱۳۸۰ این ایستگاه‌ها خودکار و آنلاین شدند و اطلاعات با تجهیزات الکترونیک مخابره و وارد مرکز مانتیورینگ می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۱۸۰ ایستگاه الکترونیکی هستند و اطلاعات را آنلاین به مرکز مانیتورینگ می‌دهند و با این کار خشکسالی را با همین ایستگاه‌های خودکار مدیریت می‌کنیم.

رئیس مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان به گفته میزان کیفیت آب در مسیر رودخانه تا انتها از طریق همین ایستگاه‌ها مدیریت می‌کنیم.

او ادامه داد: سیلاب ۱۱ سال گذشته نیز از طریق همین ایستگاه‌ها مدیریت شد و با اطلاعات ایستگاه‌های خودکار از سیلاب‌های متعددی جلوگیری کردیم.

سیلاب فروردین ماه امسال بی سابقه بود

ستار نوری راد سیلاب فروردین امسال را بی سابقه دانست و اظهار داشت: در رودخانه کشکان باعث مشکلات بسیاری در معمولان، پلدختر و ... شد و دبی آب بالای ۵ هزار مترمکعب بر ثانیه بود.

او اذعان داشت: در ۴، ۵ و ۱۵ فروردین ماه یک سیلاب در پایین دست را تجربه کردیم که عامل آن خروج از سد‌ها بود، ولی ایستگاه‌های خودکار به صورت لحظه‌ای میزان ورود آب را به مرکز مانیتورینگ اعلام می‌کردند.

نوری راد با اشاره به اینکه استانداری، آبفا، شرکت نفت، شهرداری و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های دارای تأسیسات نیز به صورت آنلاین اطلاعات را دریافت می‌کردند، افزود: همچنین در بالادست نیز ایستگاه‌هایی داشتیم که در عرض ۳ یا ۴ ساعت ۲۳.۵ ارتفاع رودخانه را ثبت کرده بودند.

این مقام مسئول ادامه داد: بسیاری از ایستگاه‌ها خصوصا در بالادست در زمان سیلاب خیلی تخریب شدند، البته ایستگاه‌های حساس و اولویت دار وارد مدار شدند و فعال هستند.

فعالیت ایستگاه‌های باران سنجی و هواشناسی

رئیس مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: ایستگاه‌های باران سنجی و هواشناسی متفاوت از سازمان هواشناسی داریم که وزارت نیرو برای کنترل‌های لازم ایستگاه‌های تبخیر، برف سنجی و باران سنجی را راه اندازی کرده است، در ایستگاه‌های مختلف بالادست دز نیز میزان بارندگی را رصد می‌کنیم در حالی که سازمان هواشناسی آنجا ایستگاه ندارد.

او بیان داشت: وضعیت سد‌ها در حد نرمال و خوب است و آمادگی مقابله و مهار سیلابی که احتمال وقوع آن در فروردین و بهمن ماه وجود دارد را داریم.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: وزارت نیرو ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.