نقش ۱۲ سرمربی استقلال در عبور از مرز ۱۰۰۰ امتیاز

استقلال تهران در هفته نهم مسابقات لیگ برتر با توجه به برتری مقابل تراکتور از مرز ۱۰۰۰ امتیاز لیگ برتر گذشت؛ رکوردی که شکل گرفتن آن از سال ۱۳۸۰ با سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری آغاز شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازی هفته نهم، جو استادیوم یادگار امام، تغییر تاکتیک دنیزلی باتجربه، خستگی آبی‌پوشان، التهاب رویارویی سرخابی‌ها این بار در تبریز، فرصت مناسب برای تاریخسازی‌ای بود که هواداران تیم باقدمت تهرانی مدت‌ها به دنبال آن بودند. بعد از دو باخت و سه تساوی استقلال به برد رسید، اما برد در جام حذفی رکوردی که آبی‌ها روز به روز به آن نزدیک می‌شدند را هنوز به صورت کامل در دسترس قرار نداده بود.

گزارش ویژه: نقش ۱۲ سرمربی استقلال در عبور از مرز ۱۰۰۰ امتیاز

تیم تحت هدایت آندره آ استراماچونی بعد از یک برد در جام حذفی به لیگ بازگشت و گل گهر را از پیش رو برداشت؛ این اولین پیروزی مرد ایتالیایی در مسابقات لیگ نوزدهم بود؛ سیزده روز بعد از این برد او به همراه شاگردانش به جام حذفی بازگشتند و فجر را شکست دادند تا این سومین برد این فصل آبی‌ها باشد. استقلال بعد از صعود به یک چهارم نهایی جام حذفی دو برد دیگر مقابل سایپا و پارس جنوبی جم به دست آورد تا به یک قدمی رکورد برسد.

بازی هفته نهم برای استقلال آغاز یک ماراتن سخت پیش از فرا رسیدن نیم فصل دوم بود. استراماچونی بعد از رسیدن به نیمه‌های جدول باید به مصاف تیم مدعی می‌رفت که پیش از این مسابقه تنها دو گل خورده بود و حمایت پرشور هوادارانش را در چنگ داشت. این مسابقه برای استقلال اهمیت فراوانی داشت، چون آن‌ها با کسب این پیروزی به ۱۰۰۰ امتیاز کسب شده توسط یک تیم لیگ برتری می‌رسیدند. هت تریک دیاباته در کنار گلزنی علی کریمی در یک بازی مهیج سه امتیاز را برای به حساب استقلال واریز کرد تا نام باشگاه تهرانی در تاریخ ادوار لیگ ماندگار شود.

استراماچونی حالا با کسب ۱۵ امتیاز نامش را به عنوان سرمربی ثبت کرد که هزارمین امتیاز لیگ برتر را به دست آورده؛ سوالی که بیشتر هواداران حالا بعد از رسیدن به این رکورد جاودانه به آن فکر می‌کنند این است که چند سرمربی در این تاریخسازی دخالت داشته‌اند و سهم هر کدام از آن‌ها طی ۱۹ فصل گذشته چقدر است؟

آغاز لیگ برتر با پدر دلسوز

مسابقات لیگ از سال ۱۳۸۰ با حضور ۱۴ تیم برگزار شد و تیم استقلال تهران در این مسابقات حضور داشت. مرحوم منصور پورحیدری همان بازیکن و سرمربی استقلال که به معنای واقعای برای پیشرفت و سربلندی این باشگاه زحمت کشید و هواداران این تیم او را همچون پدری دلسوز برای تیمشان می‌دانند اگرچه سه سال از درگذشت او می‌گذرد، اما نامش در تمامی لحظات مهم استقلال ماندگار است. پورحیدری که در مجموع به عنوان سرمربی استقلال در ۳۰ بازی لیگ برتری حاضر شده در کارنامه‌اش ۱۴ پیروزی، ۹ تساوی و ۷ شکست دیده می‌شود. استقلال با پورحیدری در لیگ برتر ۵۱ امتیاز کسب کرد.

رولاند کخ اولین سرمربی خارجی استقلال در لیگ برتر

با پایان کار پورحیدری روی نیمکت استقلال، رولاند کخ به عنوان اولین سرمربی خارجی این تیم در تاریخ ادوار لیگ برتر شناخته می‌شود. کخ در مجموع ۲۸ بازی هدایت استقلال در لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا برعهده داشت که از این ۲۸ بازی ۱۰ تای آن در جام حذفی و لیگ قهرمانان بود و او ۱۸ بار در مسابقات لیگ برتر روی نیمکت استقلال نشست. مرد آلمانی که تا پایان فصل نتوانست این عنوان را در دست نگه دارد در ۱۸ مسابقه با ۷ برد، ۷ تساوی و ۴ شکست ۲۸ امتیاز به دست آورد. کخ در اواخر فصل به دلیل کسب نتایج ضعیف برکنار شد و هدایت آبی پوشان به صورت موقت به جواد زرینچه سپرده شد. زرینچه در چهار دیدار هدایت تیم را برعهده داشت که با یک تساوی و سه شکست تنها یک امتیاز به دست آورد.

بیشترین سهم برای قلعه نویی

با اخراج کخ، امیرقلعه نویی که حاضر نشده بود به عنوان دستیار در کادر فنی او باشد؛ به عنوان سرمربی جدید منصوب شد. او پس از استعفای پورحیدری مدت کوتاهی سرمربیگری را برعهده داشت و با ورود کخ او به استقلال اهواز رفته بود. در فصول ۸۳–۸۲، ۸۴-۸۳ و ۸۵-۸۴ امیرقلعه نویی هدایت استقلال را برعهده داشت و موفقیت‌ها و جام‌هایی که او کسب کرده بود سرمربیگری تیم ملی را برایش فراهم کرد. استقلال در پایان فصل ۸۷–۸۶ شاهد بازگشت قلعه نویی بود که از هدایت تیم ملی کنار گذاشته شده بود. او با بازگشت به استقلال دوباره به آمار موفقی دست پیدا کرد و به دلیل اختلاف با واعظ آشتیانی دوباره از این تیم دور شد؛ سه فصل بعد او به استقلال برگشت و در سال ۱۳۹۱ سرمربیگری این تیم را برای چهارمین بار پذیرفت.

قلعه نویی که در طول سال‌های حضورش در استقلال به واسطه درخشش پررنگ آرش برهانی و رضا عنایتی موفقیت‌های زیادی داشت در تاریخ ادوار لیگ برتر برای ۲۱۴ مسابقه هدایت استقلال را برعهده داشته که ۱۱۲ پیروزی، ۶۶ تساوی و ۳۶ شکست حاصل آن است. او بیشتر از هر سرمربی دیگری هدایت استقلال را در دست داشته و بالطبع امتیازات کسب شده توسط این سرمربی بیشتر از سایر سرمربیان است. استقلال با قلعه نویی ۴۰۲ امتیاز به دست آورده و این یعنی حداقل ۴۰ درصد از ۱۰۰۰ امتیازی که اکنون آبی‌ها از ثبتش خوشحال هستند با امیرقلعه نویی در رقابت‌های دهه ۸۰ و آغاز دهه ۹۰ استخراج شده است.

صمد مرفاوی چهارمین سرمربی استقلال در لیگ برتر

پس از اولین دوره مربیگری قلعه نویی در استقلال، صمد مرفاوی هدایت آبی پوشان را پذیرفت. مرفاوی در دو دوره به عنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران را هدایت کرد، که هر دو دوره بعد از قهرمانی استقلال در فصل پیشین توسط امیر قلعه نویی و دستیاری خود او بوده‌است. وی در اولین دوره در لیگ برتر ۸۶–۸۵ به عنوان سرمربی سکان هدایت استقلال تهران را بر عهده گرفت، در آن فصل استقلال در حالی که تا چند هفته پایانی لیگ صدرنشین بود در پایان به رتبه جهارم بسنده کرد. او در فصل ۸۸–۸۹ برای دومین بار سرمربی استقلال تهران شد. در انتهای فصل مدیر عامل وقت استقلال واعظ آشتیانی قرارداد وی را برای یک سال دیگر تمدید نمود، اما در پایان آخرین بازی لیگ و پس از تساوی در برابر تیم پیکان و از دست دادن عنوان نایب قهرمانی، از سمت خود استعفا داد. استقلال با مرفاوی ۶۴ مسابقه در لیگ را تجربه کرد و حاصل آن ۳۰ پیروزی، ۲۱ تساوی و ۱۳ شکست بوده است. مرفاوی با ۱۱۱ امتیاز جزو سه سرمربی باشگاه صدتایی‌های استقلال است.

ناصر حجازی، اسطوره دوست داشتنی

او در دوران سرمربیگری موفق شد استقلال را به مقام نایب قهرمانی در لیگ تهران و باشگاه‌های آسیا و قهرمانی در لیگ آزادگان برساند. مرحوم حجازی در ادوار لیگ برتر در سال ۸۶ با مدیرعامل علی فتح اله زاده به عنوان سرمربی انتخاب شده بود که پیش از هفته چهاردهم از سمتش برکنار شد و فیروز کریمی جانشین وی شد. سنگربان سابق استقلال که به عنوان یکی از اسطوره‌های فراموش نشدنی و دوست داشتنی طرفداران تلقی می‌شود با ۴ برد، ۵ مساوی و ۴ شکست و کسب ۱۷ امتیاز در این رکورد سهیم است. فیروز کریمی بعد از مرحوم حجازی ۱۹ مسابقه سرمربی استقلال بود: ۶ برد، ۵ تساوی و ۸ شکست. ۲۳ امتیاز هم سهم کریمی در رکورد استقلالی‌هاست.

خالق سوبله چوبله

بعد از قلعه نویی و مرفاوی، پرویز مظلومی با ۱۸۳ امتیاز سومین عضو باشگاه صدتایی‌هاست. او طی فصول ۸۹–۹۰ و ۹۰–۹۱ سرمربی استقلال بود و بعد از او قلعه نویی برای آخرین بار سرمربی این تیم شد؛ پس از جدایی قلعه نویی او دوباره به استقلال بازگشت. پرویز مظلومی ۹۸ مسابقه استقلال را هدایت کرده و ۵۵ برد، ۳۳ تساوی و ۱۵ شکست در کارنامه دارد. مظلومی در این دو فصل چهارمرتبه پرسپولیس را در دربی‌ها شکست داد و چهره محبوبی از این نظر بین هواداران دارد.

خداحافظی با مظلومی، سلام به منصوریان

حضور منصوریان اگرچه با اتفاقات گوناگونی رو به رو بود، اما این سرمربی طی یک فصل و نیم حضور در جمع آبی‌ها ۳۷ مسابقه در لیگ برتر را تجربه کرد و به ۱۷ پیروزی، ۱۱ تساوی و ۹ شکست دست یافت. کاپیتان سابق این تیم که روز‌های سخت و فراموش نشدنی را در قاموس مربیگری در دوران ریاست سیدرضا افتخاری تجربه کرد ۶۲ امتیاز در لیگ برتر به دست آورده بود. بعد از استعفای منصوریان، میک مک درموت در یک مسابقه مربی موقت آبی‌ها بود و موفق به شکست سپیدرود شد تا یک بریتانیایی هم به اندازه سه امتیاز از رکورد این تیم سهم داشته باشد.

وینفرد شفر دومین سرمربی آلمانی تاریخ استقلال

بعد از سال درخشانی که منصوریان قولش را داده بود و هرگز نرسید، وینفرد شفر در اواسط لیگ هفدهم به تیم ملحق شد. سرمربی آلمانی که حضورش در این تیم جنجال‌های فراوانی همراه داشت بعد از قلعه نویی، مرفاوی و مظلومی چهارمین سرمربی از حیث بیشترین امتیاز کسب کرده است. شفر در ۴۹ مسابقه لیگ برتری زمام هدایت این تیم را عهده دار بود که حاصل آن ۲۷ برد، ۱۵ تساوی و ۷ شکست است. پیرمرد ژرمن در مسابقات لیگ روی هم رفته ۹۶ امتیاز از آن خودش کرده بود.

مربیگری استقلال، اتفاق زودهنگام برای فرهاد مجیدی

اخراج فوری شفر که دربی و مسابقات حساس برای رسیدن به صدر جدول را از دست داده بود، در بهار امسال فرصتی شد تا فرهاد مجیدی به عنوان مربی موقت استقلال معرفی شود و تا پایان فصل این مسئولیت را برعهده داشته باشد. شماره ۷ محبوب هواداران در سه بازی رسمی با دو برد و یک مساوی به ۷ امتیاز دست پیدا کرد تا اینکه در پایان فصل از این تیم جدا شد.

جنتلمن ایتالیایی، آخرین سرمربی استقلال

سرمربی اسبق اینترمیلان که به دلیل فاکتور جوانگرایی که مسئولان استقلال درنظر داشتند پس از مطرح شدن گزینه‌های گوناگون در تابستان امسال هواپیمایش در تهران نشست. آندره آ استراماچونی در نهمین هفته مسابقات لیگ نوزدهم تلاش‌های دوازده سرمربی که حتی حداقل برای یک مسابقه هدایت این تیم را برعهده داشته‌اند، کامل کرد. استراماچونی تا به امروز به ۴ برتری، سه تساوی و دو شکست دست یافته است تا هزار و دومین امتیاز لیگ برتری را در تبریز کسب کند.

جمع بندی

*با جمع امتیازات کسب شده توسط سرمربیان و نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شده تا به اینجا استقلال ۹۹۸ امتیاز به دست آورده است. نکته قابل توجه که شاید کمتر هوادار استقلالی آن را بداند، سرمربیگری اصغر حاجیلو در این تیم است. او هم در یک بازی موقت هدایت تیم تهرانی را در لیگ برتر برعهده داشته و به برد رسیده است. استقلال امروز ۱۰۰۱ امتیازی است و می‌شد یک امتیاز بیشتر هم داشته باشد، اما در دوران حضور قلعه نویی به دلیل حکم انظباطی در مردادماه سال ۱۳۹۲ پس از بازی با سپاهان یک امتیاز از استقلال کسر شده بود.


منبع: ایلنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار