دانستنی های پزشکی ؛

چرا بیشتر افراد صبح‌ها خواب می‌مانند؟ / پرخوری عصبی موجب چاقی و بیماری می‌شود

در این بسته دانستی درباره پر خوری عصبی، خواب آلودگی هنگام صبح و ویژگی مواد غذایی مصرفی بعد از شیمی درمانی خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

بیشتر افراد صبح‌ها خواب می‌مانند
احساس خواب آلودگی و خستگی در ابتدای صبح برای تمام افراد ممکن است اتفاق بیفتد. زمانی که افراد به این حالت دچار شدند بهتراست دوش آب گرم بگیرند، زیرا در آرامش و خواب راحت فرد بسیار موثر خواهد بود. البته نباید این کار قبل از خواب انجام شود و بلافاصله به رختخواب بروید.

دمای بدن پیش ازخواب اُفت می‌کند. این افت دما درواقع به بدن می‌فهماند که وقت خواب است. اما حمام یا دوش آب گرم در ارسال این پیام اختلال ایجاد خواهد کرد. پس بهتر است که زمان حمام یا دوش آب گرم را به حداقل ۱ تا ۲ ساعت پیش از وقت خواب منتقل کنید. افراد باید مصرف خوراکی‌های شیرین یا نشاسته دار پیش از خواب را شدیدا رعایت کنند.البته صبحانه خوردن هم به ساعت بیولوژیکی بدن کمک خواهد کرد که فاصله‌ی زمانی تا استراحت بعدی تان را محاسبه کند.

ساعت10/ عاملی که موجب خواب آلودگی صبحگاه می شود/ پرخوری عصبی که موجب چاقی و بیماری افراد خواهد شد

مشاهده‌ی نور باعث می‌شود که ترشح هورمون خواب آور ملاتونین در بدن سرکوب شود. توقف ترشح ملاتونین با اختلالات خواب همراه خواهد بود. منظور از نور فقط نور‌های طبیعی نیست و حتی پس بهترین کار این است که همه‌ی وسایل الکترونیکی داخل اتاق تان را کاملا خاموش کنید.

دلایل پرخوری عصبی چه مواردی هستند؟ 

پرخوری و بی اشتهایی عصبی هر دو اختلالاتی هستند که در تغذیه و برنامه غذایی افراد ایجاد می‌شود. بی اشتهایی باعث می‌شود بیماران تا حدی مصرف غذایشان را محدود کنند، اما برعکس در پرخوری عصبی افراد نمی‌توانند خود را در خوردن غذا کنترل کرده و در مقایسه با بیماران بی اشتها تمایل دارند بیشتر مواد غذایی مصرف کنند.

ساعت10/ عاملی که موجب خواب آلودگی صبحگاه می شود/ پرخوری عصبی که موجب چاقی و بیماری افراد خواهد شد

یکی از نشانه‌های پرخوری عصبی، خوردن مقدار زیاد غذا در مدت زمان کوتاه است. پرخوری موجب مشکلات دندانی می‌شود. افسردگی و عصبانیت موجب پرخوری افراد می‌شود. اختلال اعصاب در کودکان بیشتر موجب می‌شود که در معرض خوردن باشند. عصبانیت در این افراد اغلب به دلیل افزایش وزن ناشی از پرخوری است.

چگونه بعد از شیمی درمانی باید غذا مصرف کرد؟
افرادی که تحت تاثیر شیمی درمانی قرار می‌گیرند، بعد از انجام این عمل باید از لحاظ تغذیه یکسری مسائل را رعایت کنند. با توجه به کاهش اشتهای بیماران سرطانی که نتیجه آسیب جداره داخلی دستگاه گوارش پس از انجام این دوره درمانی است، معمولا افرادی که شیمی درمانی می‌شوند به جای استفاده از پنج وعده غذا در روز، هر دو ساعت، یک وعده غذایی سبک و به میزان کم توصیه می‌شود.

ساعت10/ عاملی که موجب خواب آلودگی صبحگاه می شود/ پرخوری عصبی که موجب چاقی و بیماری افراد خواهد شد

نمک موجود در غذا باعث بالا رفتن حجم آب در بدن و افزایش میزان خون و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود پس بهتر است از آن کمتر مصرف شود. از مصرف غذا‌های شور، اسیدی و قلیایی در این گروه از بیماران باید به صورت جدی پرهیز شود. بهترین PH غذایی برای بیماران سرطانی تحت درمان با شیمی درمانی بین ۶ تا ۷.۵ است.


بیشتر بخوانید:داروی تقویت حافظه‌ای که موجب سقط جنین می‌شود/ چرا برخی افراد همیشه گرسنه‌اند؟


عملکرد‌هایی برای جلوگیری از پوکی استخوان

افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌توانند با تغییراتی دررژیم غذایی خود و شیوه زندگی می‌توانند از این نوع بیماری پیشگیری کنند. پوکی استخوان حتی موجب شکستگی هم می‌شود. بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم در طول روز و همراه غذا است. در طول شب به دلیل کم تحرکی فرد جذب کلسیم به وسیله کلیه بیشتر می‌شود و احتمال ابتلا به سنگ کلیه افزایش می‌یابد، به همین دلیل بهتر است در طول روز که بدن در حال فعالیت است و احتمال رسوب کلسیم در کلیه کاهش پیدا می‌کند، آن را مصرف کرد. فراموش نکنید همراه مکمل‌ها حتما آب کافی بنوشید و از خوردن چای همراه یا بعد از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

ساعت10/ عاملی که موجب خواب آلودگی صبحگاه می شود/ پرخوری عصبی که موجب چاقی و بیماری افراد خواهد شد

پوکی استخوان فقط یک بیماری ناشی از کمبود کلسیم نیست. استخوان‌ها برای افزایش قدرت و استحکام نیازمند مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و روی هستند که در سیب، انجیر، لیمو، هلو، هویج، کرفس، چغندر، دانه‌های کامل، برنج قهوه ای، دانه کنجد، دانه‌های آفتابگردان، بادام و قزل آلا وجود دارند.

موز، مرکبات، زردآلو، گوجه فرنگی، کاکائو، سیب زمینی، مرغ و ماهی نیز منابع سرشار از پتاسیم محسوب می‌شوند. از منابع روی هم می‌توان به دانه‌های کدو تنبل، پیاز، آجیل، دانه‌های آفتاب گردان، سبزیجات تیره رنگ و هویج اشاره کرد. 

انتهای پیام /

اصول تغذیه بعد از شیمی درمانی / بهترین وقت مصرف مکمل‌های کلسیمی چه زمانی است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.