رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

اجرا و طراحی ساختما‌ن‌های سبز در دستور کار قرار گرفت

شکرچی‌زاده گفت: طراحی و اجرای ساختمان‌های سبز با عنوان مهمترین طرح‌های کاهش مصرف هزینه از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است.

اجرا و طراحی ساختما‌ن‌های سبز در دستور کار قرار گرفتبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز با بیان اینکه برنامه‌ای را برای اجرایی کردن طرح ساختمان سبز در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست و توسعه پایدار در این بخش با پیشرفت‌های علمی که انجام شده طراحی ساختمان‌های سبز و پایدار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او ادامه داد: صدمه زدن به زمین و محیط زیست و بهره وری حداقلی از منابع مربوط به شهر‌ها از مهمترین مزایایی است که تاکنون در طراحی و ساخت واحد‌های مسکونی انجام شده است.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه اقدامات لازم در سال‌های گذشته برای طراحی اولیه ساختمان‌های سبز انجام شده است، اظهار کرد: به دلیل وجود مشکل منابع مالی زمان زیادی برای طراحی و ساخت ساختمان‌های سبز را از دست داده‌ایم، اما سعی خواهیم کرد در فرصت باقی مانده بتوانیم هرچه سریع‌تر این طرح را به مرحله اجرایی برسانیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح ساختمان سبز باید قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود، گفت: به دلیل آن که در شرایط کنونی اقتصادی توان مردم در پرداخت قیمت واقعی حامل‌های انرژی کافی نیست بنابراین باید سعی کنیم در اجرا و نگهداری این واحد‌ها از حداکثر بهره وری استفاده کنیم.

او یادآور شد: در صورت اجرای مبحث ۱۹ میزان مصرف انرژی کاهش می‌یابد البته با اجرای درست آن می‌توانیم میزان مصرف سوخت را ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهیم.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه دوره بازگشت هزینه‌ها در اجرای ساخت ساختمان‌های سبز کوتاه مدت است، گفت: برخی از سازندگان معتقد هستند با اجرای ساختمان‌های سبز میزان قیمت تمام شده واحد‌ها افزایش می‌یابد، اما باید اعلام کنیم با صرفه جویی در مصرف انرژی که این واحد‌ها دارند دوره بازگشت هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در اجرای ساخت ساختمان‌های سبز باید مصرف و قیمت‌هایی که برای انرژی پرداخت می‌شود بهینه باشد تا سرمایه گذاران رغبت کافی برای ورود به این طرح را داشته باشند.

او با اشاره به اینکه باید هیئت دولت برای ساختمان‌های دولتی خود اجرای ساختمان‌های سبز را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: در بسیاری از کشور‌های خارجی تمامی واحد‌های اداری و دولتی به دستور دولت ساختمان‌های کم انرژی هستند و اگر این روند در ایران هم اجرایی شود می‌توانیم امیدوار به بهبود وضعیت مصرف انرژی در کشور باشیم.


بیشتر بخوانید: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به مجلس آینده می رسد


شکرچی‌زاده اظهار کرد: تاکنون چند ساختمان سبز در کشور طراحی و اجرایی شده است، اما برای جلوگیری از اتلاف انرژی در چنین شرایطی باید طراحی و اجرای آن را دولت علاوه بر آن که در دستور کار بخش‌های دولتی خود قرار دهد باید منابع مالی لازم را در اختیار سرمایه گذاران هم قرار دهد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از برگزاری نشست شورای سیاست گذاری دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت هم خبر داد و گفت: هدف گذاری ما در این طرح این است که سیاست‌های توسعه‌ای در حوزه ساخت را تقویت کنیم و در همین رابطه سعی خواهیم کرد با برگزاری این همایش‌ها از کشور‌های خارجی جهت همکاری و ارائه آخرین دستاورد‌های خود هم دعوت کرده‌ایم.

او اظهار کرد: در این همایش و نمایشگاه حضور خدمات فنی و مهندسی، فروش محصولات مربوط به حوزه ساخت و ساز ارائه می‌شود.

شکرچی‌زاده گفت: نمایشگاه صنعت ساخت از ۸ اُم تا ۱۰ اُم دی ماه با حضور چندین شرکت داخلی و خارجی و مهمانان ویژه از کشور‌های اطراف منطقه برگزار می‌شود.

 

قیمت حامل های انرژی سد راه رسیدن به ساختمان سبز

یکی دیگر از موانعی که ما برای ساختمان سبز به آن دسترسی پیدا نمی کنیم قیمت حامل‌های انرژی است. محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در آستانه برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت ساخت گفت: یکی از مباحث مورد بحث در این کنفرانس شهر پایدار و جامعه پایدار است و گفت: در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ها از نظر میزان انرژی به گروه های مختلفی تقسیم می گردند كه هر كدام از این گروه ها با توجه به نوع كاربری ساختمان و محل قرارگیری در نقاط مختلف كشور و دیگر پارامترها تعیین می شوند كه پس از تعیین گروه ساختمانی میزان صرفه جویی در آن مشخص شده و متناسب با آن باید طراحی ساختمان صورت پذیرد.

لو تصریح کرد: بهینه سازی مصرف حامل های انرژی علاوه بر رعایت نكات صرفه جویی نیازمند توجه به اصول فنی مهندسی در ساخت و سازها است.

شکرچی زاده عنوان كرد: ساختمان سبز ساختمانی است که شما بتوانید در مرحله طراحی، اجرا و نگهداری مبانی محیط زیست و توسعه پایدار را در آن لحاظ کنید امروز با پیشرفت های علمی و تجاربی که بشر به آن رسیده است.

او افزود: امکانی که بتوانیم در مرحله طراحی از روشهای طراحی استفاده کنیم که این روش ها بر اساس حداقل مصرف انرژی و بر اساس حداقل صدمه زدن به محیط زیست، براساس بهره وری حداکثر باشد و چه در مرحله ساخت و اجرا می توانیم این موارد را مورد توجه قرار دهیم و اگر مجموع را مورد توجه قرار دهیم می توان به یک ساختمانی تحت عنوان ساختمان پایدار و سبز برسیم و در کنار این موارد و مهمتر از آن شهر پایدار و جامعه پایدار است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: برای صرفه جویی درمصرف حامل های انرژِی در گرما و سرما باید ساخت و سازها با اصول فنی باشد ولی متاسفانه امروزه صنعت ساختمان سازی به ساخت سریع و آسان بدون توجه به استاندارد و رعایت نكات ایمنی لازم پیش می رود.
شکرچی زاده عنوان داشت: واقعیتی که وجود دارد این است که ما به جهت اینکه در خیلی از مواقع در اجرای ساختمان ها یک فرصت کافی را برای مراحل ارزیابی اولیه و طراحی انجام نمیدهیم و به لحاظ تامین منابع ملی دچار مشکل بود و زمان زیادی را از دست می دهیم و زمانی که وارد مرحله اجرا می شویم آنرا به سرعت انجام می دهیم. بنابراین مواردی که می تواند ما را به ساختمان سبز برساند به لحاظ سرعت عمل غفلت کرده و مورد رعایت قرار نمی دهیم.

وی تاکید کرد: در صورتی که شما وقتی می خواهید از ساختمان سبز و پایدار صحبت کنید باید زمان کافی برای همه مبانی ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم نتیجه کار قابل قبول باشد. انرژی است .

گفتنی است: دومین کنفرانس صنعت ساخت۸ تا ۱۰  دی ماه سال جاری با حضور صاحبان صنعت صاحبان سرمایه، مسئولین و تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانانی از عراق و سوریه قطر و عمان در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار