نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک/ تا رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی تنها چند قدم باقی است + تصاویر

رسیدن به موشکی با پیشران رم جت می‌تواند به نیرو‌های مسلح کشورمان کمک کند با افزایش چشمگیر سرعت موشکها، زمان واکنش حریف را نیز به شدت کاهش دهد.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش سرعت برای هواپیماها، خودروها، کشتی، موشک‌ها و در کل هر نوع وسیله متحرک خصوصا با کاربری نظامی، یک اصل مهم است و در همین راستا بود که در میانه جنگ جهانی دوم برای اولین بار، نیرو‌های مسلح با پیشران جت آشنا شده و سرعت‌های بالا را تجربه کردند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، رقابت بسیار شدیدی در دو سوی دیوار برلین برای رسیدن به پیشران‌های جت با کیفیت بالاتر آغاز شده و پیشران‌های توربوجت و توربوفن به ترتیب توسعه پیدا کرد لذا امروزه مدل‌های توربوفن، به عنوان مدل اصلی برای تامین نیروی هواگرد‌های نظامی به کار می‌روند.

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

در این میان و برای رسیدن به سرعت‌های بالاتر، موتور‌های "رم جت" وارد میدان شدند؛ دستاوردی بسیار مهم که برای نیاز‌هایی بسیار خاص توسعه پیدا کرده و خوشبختانه کشور ما نیز اخیرا قدم‌های مهمی را در زمینه پیشران رم جت برداشته و حالا ایران نیز وارد گروه و سطح خاصی از تکنولوژی در میان کشور‌های جهان شده که این فناوری مزیت‌های ویژه‌ای برای صنایع دفاعی و حتی غیرنظامی کشورمان به همراه خواهد داشت.

در ابتدا نگاهی به این مسئله داشته باشیم که رم جت‌ها از کجا آمده اند. موتور‌های رم‌جت را می‌توان از نظر ساختاری ساده‌ترین نوع از موتور‌های جت برشمرد چراکه در آن کمپرسور برای فشرده سازی هوای ورودی و توربین وجود ندارد و در حقیقت از حرکت رو به جلوی موتور برای فشرده‌سازی هوای ورودی به موتور استفاده می‌شود.

اساس کار موتور‌های رم‌جت بر پایه پدیده‌ای بنام Ram Effect است که در حقیقت همان فشرده شدن و تراکم خود به خود هوا در اثر حرکت یک وسیله با سرعت بسیار زیاد است. این پدیده از سرعت‌های ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت به بالا خود را نشان می‌دهد و تا سرعت صوت و حتی سرعت‌های بالاتر از ۳ ماخ به حداکثر بازدهی خود نمی‌رسد. به همین دلیل است که در چنین سرعتی فشرده شدن هوا تا اندازه‌ای است که تراکم لازم برای عملکرد کامل موتور احتراق به وجود می‌آید و عملا دیگر نیازی به کمپرسور موتور و در پی آن توربین برای چرخاندن کمپرسور نخواهد بود.

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

شکل گرافیکی یک موتور رمجت

از آنجایی که احتراق موتور در سرعت مافوق صوت مانند روشن کردن یک کبریت در گرباد است، برای ایجاد احتراق در موتور‌های رمجت، قسمتی در ابتدای موتور به شکل یک شیء مخروطی با نام دفیوزر تعبیه شده که وظیفه دارد با تولید امواج ضربه‌ای، سرعت هوای ورودی به موتور را به زیر سرعت صوت برساند. در اینجا مجددا پدیده رم افکت بروز پیدا کرده و انرژی جنبشی هوا تبدیل به فشار و حرارت بالا میشود که این فشار و حرارت تراکم لازم برای احتراق را فراهم می‌آورد. پس از این مرحله و ورود هوای فشرده به محفظه احتراق و ترکیب با سوخت و جرقه شمع، احتراق صورت می‌گیرد و در مرحله بعد وارد قسمت بسیار مهمی در موتور‌های رم جت با نام Flame Holder یا شعله نگهدار می‌شود که وظیفه مدیریت شعله‌های خروجی حاصل از احتراق را بر عهده دارد و در نهایت با خروج گاز‌های خروجی از قسمت انتهایی موتور، نیروی پیشران حاصل می‌شود.

همانگونه که ذکر شد، موتور‌های رم جت برای انجام عملیات احتراق نیازمند آن هستند تا سرعت هوای ورودی به زیر سرعت صوت تقلیل پیدا کند، اما گونه دیگری از این موتور‌ها با نام Scramjet یا Supersonic Coumbustion RamJet وجود دارد که قابلیت انجام عمل احتراق در این موتور‌ها در سرعت‌های بالاتر از صوت فراهم است. دلیل این قابلیت استفاده از سوخت هیدروژن در این موتور‌ها به دلیل دمای بالای کارکرد است که آن را قادر به کار کردن در سرعت‌های هایپرسونیک (بالای ۵ ماخ) می‌سازد. از جمله پرنده‌هایی که از این نمونه موتور استفاده می‌کنند، هواپیمای بدون سرنشین و تحقیقاتی ناسا تحت عنوان X-۴۳ است که در پرواز‌های آزمایشی خود توانسته به سرعت۱۰ ماخ نیز دست پیدا کند.

رم جت‌ها وارد مسابقه تسلیحاتی می‌شوند

پیشران‌های رم جت از سال‌ها پیش در تسلیحاتی گوناگونی وارد خدمت شده اند. در این میان می‌توان به موتور جی ۵۸ مخصوص هواپیمای اس آر ۷۱ که در سرعت بالای یک ماخ در وضعیت رم جت قرار می‌گرفت، موشک‌های سطح به هوای سام ۶ ساخت شوروی سابق، پروژه پهپاد مافوق صوت شناسایی D-۲۱ آمریکا در زمان جنگ سرد و موشک سطح به هوای Bloodhound ساخت انگلستان اشاره کرد.

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

هواپیمای شناسایی اس آر ۷۱

هزینه‌های بالا نه فقط برای توسعه این پیشرانه‌ها بلکه توسعه موشک‌ها و هواپیما‌هایی که نیاز است از این پیشران استفاده کنند، باعث شد که بسیاری از کشور‌ها به سمت این فناوری نروند و امروزه نیز تنها برخی از کشور‌های سطح بالای صنعتی و علمی هستند که محصولات عملیاتی با استفاده از فناوری‌های عملیاتی با پیشران رم جت در اختیار دارند، اما با استفاده از نیروی انسانی متخصص و استفاده بهینه از امکانات (همچنان که در کشورمان این اتفاق با همت و هوش یک تیم فنی رخ داده) می‌توان بر این دغدغه‌ها فائق آمد. موشک کروز یاخونت (و طرح مشترک روسیه و هند بر اساس این موشک که منجر به تولید براهموس شد)، موشک هوا به هوای Meteor ساخت کنسرسیوم اروپایی MBDA، موشک سطح به هوای آکاش هندی و موشک معروف سان برن ساخت شوروی سابق از جمله گزینه‌های معروف فعلی با پیشران جت هستند.

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

موشک هوا به هوای Meteor در کنار جنگنده تایفون

نبرد رم جت‌ها در شرق آسیا

مثل همیشه در جنوب شرق آسیا شاهد بروز یک نبرد تسلیحاتی بسیار نزدیک هستیم که این بار شامل موشک‌هایی با پیشران رم جت است. همان طور که بالاتر به آن اشاره شد هندی‌ها با کمک روسیه به موشک‌های کروز براهموس رسیدند که توانایی درگیری با اهداف دریایی و زمینی را داشته و از زمان ورود به خدمت کفه ترازو را به شدت به سمت دهلی نو سنگین کرد. یکی از دلایلی که هند را مجبور را وارد این مسئله کرد بحث توسعه شدید نیروی دریایی چین بود و برای چند سال نیز براهموس دست بالای هندی‌ها در مقابل با رشد شدید چین بود.

اما مسئله به همین جا نیز ختم نشد. رشد شدید چین در بخش دریایی دیگر همسایگان چین را نیز وارد یک رقابت تسلیحاتی شدید کرد. تایوان به عنوان همسایه کوچک چین که توسط اژد‌های زرد بار‌ها به عنوان استان شورشی معرفی شده به سمت توسعه موشک‌های کروز مافوق صوت رفت و امروز یکی از محصولات مهم تایوانی‌ها موشک‌های کروز سری HF-۳ است که به قولی می‌تواند تا بیش از ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. این موشک دارای سرعتی در حدود ۲.۵ تا ۳ برابر سرعت صوت است. تایوانی‌ها اعلام کردند که برد این موشک را تا ۱۵۰۰ کیلومتر افزایش داده اند و این موشک توانایی درگیری با اهداف دریایی و زمینی را نیز دارد.

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک + تصاویر

موشک HF-۳

ژاپنی‌ها نیز برای مقابله با افزایش قدرت نظامی چین به سمت موشک‌های کروز با پیشران رم جت رفتند و امروز موشک کروز هوا پرتاب ASM-۳ در ارتش این کشور وارد خدمت شده. ASM-۳ موشک ضد کشتی ژاپنی ساخت صنایع سنگین میتسوبیشی است که نیروی پیشران خود را از موتور رم‌جت تامین می‌کند و سرعت آن به ۳ ماخ می‌رسد؛ این موشک برای شلیک از جنگنده‌های F-۲ نیروی هوایی ژاپن طراحی و ساخته شده و وزارت دفاع ژاپن به دنبال افزایش برد آن از ۲۰۰ کیلومتر به ۴۰۰ کیلومتر است.

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک + تصاویر

موشک HD-۱

با این شرایط چین هم بیکار ننشست و چندین طرح در زمین موشک‌هایی با پیشران رم جت با سرعت‌های بالا را ارائه دارد. در این میان می‌توان به موشک کروز CX-۱ اشاره کرد که شباهت زیادی به یاخونت روسی دارد. سری موشک‌های HD-۱ از جمله سری محصولات موشکی مافوق صوت چینی است که از پیشران رم جت بهره می‌برند.

آینده با رم جت‌ها به چه شکل است؟

در حال حاضر انواع و اقسام موشک‌ها و حتی مهمات توپخانه‌ای نیز به سمت بهره بردن از پیشران رم جت هستند. شرکت نروژی Nammo در حال حاضر از جمله پیشرو‌ها در این بخش است و از گلوله توپخانه با پیشران رم جت با برد نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر رونمایی کرده و به دنبال توسعه موشک‌های سطح به هوای برد بلند نیز هستند. یکی از مسئولین این شرکت درباره نسل جدید پیشران‌های رم جت که Nammo در حال کار بر روی آنهاست این گونه می‌گوید:

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

گلوله توپخانه ساخت شرکت Nammo با پشیران رم جت

"ما تصور می‌کنیم که در آینده بتوانیم با توسعه این فناوری (پیشران رم جت) به برد ۵۰۰ کیلومتر برای موشک‌های هوا به هوا برسیم. سیستم پیشران موشک‌ها می‌تواند به جایی برسد که برای زمانی بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ ثانیه فعال باشد که این مسئله باعث افزایش شدید برد موشک و البته توانایی انجام مانور‌های سنگین برای آن می‌شود. "

ایران و رم جت ها؛ آیا به سلاح‌های هایپرسونیک می‌رسیم؟

یکی از اخبار مهم در حوزه فناوری‌های پیشرفته هوافضا که در روز‌های اخیر منتشر شد، خبر ساخت موتور رمجت توسط یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه پیشرانش هوایی بود که متاسفانه چندان مورد توجه دولتمردان و رسانه‌های عمومی کشورمان قرار نگرفت. البته کمی قبل‌تر و در جریان بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، تصویری از دو محصول شرکت فوق مشاهده شده بود که شامل یک موتور توربوجت (و احیاناً) بخش‌هایی از بدنه بیرونی یک موتور «رمجت» است.

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک + تصاویر

بخش‌هایی از بدنه موتور رمجت ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی

باید گفت که موشک در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی تا به امروز بخش بسیار مهمی از توان بازدارندگی کشور ما را تامین کرده و ایران در زمینه موشک‌های بالستیک زمین به زمین، بالسیتک ضد کشتی، کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی، موشک‌های سطح به هوا و هوا به هوا دارای محصولات عملیاتی بومی است که برخی از آن‌ها مثل سری سوم خرداد دارای کارنامه عملیات رزمی نیز هستند.

در بخش موشک‌های کروز در ابتدا نگاهی به موشک‌های ضد کشتی داشته باشیم. ایران سالهاست که سرمایه گذاری سنگینی را در بخش موشک‌های کروز ضد کشتی خصوصا برای منطقه خلیج فارس کرده و عمده موشک‌های کروز ضد کشتی ما در حال حاضر از سرعت‌های مادون صوت بهره می‌برند. رسیدن به موشکی با پیشران رم جت می‌تواند به ایران کمک کند که سرعت موشک‌ها را شدیدا افزایش و در نتیجه زمان واکنش حریف را نیز به شدت کاهش دهیم. چند سال پیش اخباری در رسانه‌های بین المللی مبنی بر علاقه ایران به خرید سیستم باستیون از روسیه مطرح شد که حامل موشک‌های یاخونت است. مشرق در گزارشی که اینجا می‌توانید مطالعه کنید توضیحات کافی درباره اثرات وجود یک موشک مافوق صوت در منطقه خلیج فارس داده است.

نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک/ تا رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی تنها چند قدم مانده است + تصاویر

مشخصات اولین پیشران رم جت ایرانی

در بحث موشک‌های سطح به هوا نیز باید گفت استفاده از پیشران رم جت باعث می‌شود که موشک‌های ما انرژی بیشتری برای انجام مانور‌های سنگین داشته باشند و فرار کردن اهداف از دست آن‌ها با توجه به مانور مشکل‌تر شود. البته افزایش سرعت و برد موشک‌های ضد هوایی ایرانی با این فناوری نیز امری بدیهی خواهد بود.

اما بحث موشک‌های بالستیک و کروز‌های حمله به اهداف زمینی بحثی متفاوت‌تر و خاص‌تر است. اگر مخاطبان ما اهل دنبال کردن اخبار دفاعی در سطح جهان باشند به خوبی اطلاع دارند که در چند سال اخیر بحث سلاح‌های هایپرسونیک در بین آمریکا، روسیه و چین بسیار داغ شده و این کشور‌ها در کنار آزمایش نمونه‌های مختلف از این سلاح‌ها به دنبال سیستم‌های مقابله با آن‌ها نیز هستند. برای داشتن این سلاح‌ها نیاز به موتور‌های رم جت و سپس اسکرم جت است که می‌تواند سرعت‌های بالای ۵ برابر صوت به بالا را تامین کند.

نیرو‌های مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک/ تا رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی تنها چند قدم مانده است + تصاویر

نمونه از سلاح هایپرسونیک ساخت روسیه که زیر جنگنده میگ ۳۱ برای پرتاب حمل می‌شود

ایران به عنوان کشوری که بخش مهمی از توان رزمی خود را روی قوای موشکی متمرکز کرده مشخصا مسیر دیگری غیر از توسعه پیشران‌های رم جت و اسکرم جت و در ادامه رسیدن به تسلیحات هایپرسونیک ندارد. داشتن فرضا یک موشک کروز حمله به اهداف زمینی با سرعت نزدیک به ۵ ماخ که به صورت بومی در کشور تولید می‌شود آنچنان توان بازدارندگی را برای کشور ما ایجاد می‌کند که نه فقط برخی از رقبای منطقه‌ای بلکه ابرقدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز همان صحبت‌های گاه و بی گاه درباره روی میز بودن تمام گزینه‌ها را به درون کشوی میز منتقل خواهند کرد!

فضای امروز در بحث رقابت در حوزه هایپرسونیک‌ها به مانند فضای رقابت درباره موتور‌های جت در اواسط دهه ۱۹۴۰ میلادی است که فناوری تازه وارد در حال تغییر دادن تمام شئونات در حوزه نظامی بود. امیدوار هستیم که با بهره گیری از تجربیات گذشته و با استفاده از نیروی جوان و متخصص داخلی به زودی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان جدید‌ترین عضو باشگاه کشور‌های دارنده فناوری سلاح‌های هایپرسونیک معرفی کنیم.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۱:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خلاصه بگم ایران بایدانقدردرتسلیحات پیشرفته باشه تادشمنان جراعت چپ نگاه کردن رانداشته باشند ازرهبرعزیزمان میخواهم صدرصدحمایت کنه ازنخبه های انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۱:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
کسیکه بااین ایده مخالفت کندحتما نمیخادکشورپیشرفت کندامیدوارم رهبرعزیزکشورمان ازنخبه ها حمایت کنه وحتما موشک هایپرسونیک ویاخوندرادرایران بسازند هرچقدرقدرت ایران بیشترباشد انقدرامنیت زیاداست خواهشن حمایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۲۰:۳۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
هرجا صحبت از افتخاره تحسین ما کمترین تشکر از دانشمندان کشور عزیزمونه امیدوارم روزی بیاد در لبه‌ی تکنولوژی قرار بگیریم البته همین الان هم حدودا قرار گرفتیم کاش از این فناوری ها هم می توانیستیم در زمینه صنعت اقتصادی هم استفاده کنیم که در جایگاه خوبی از نظر اقتصادی قرار بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۸:۱۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
انشاالله صنعت های دیگر مثل ماشین سازی و...... در اختیار بچه های انقلابی و ایران دوست واقعی قرار بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
به یاری و مدد الله از این بهترش رو هم میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید بقایی
۰۲:۱۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
انشاالله بزودی در این پروژه موفق بشویم که باعث افتخار و سربلندی کشورمان در جهان است ،از طرفی امریکا شیطان بزرگ نیز حناق میگیره و گزینه هاش رو توی کشو نگه میداره .
به امید موفقیت دانشمندان ایران اسلامی ،وکوری دشمنان جمهوری اسلامی ایران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
برخی آقایان اصلاح طلب دلبسته اروپا و غیره هستن و ژست روشنفکری هم به خود می گیرند و نمی خواهند قبول کنند که پیشرفت در همه زمینه‌ها مرهون تلاش و همت و عرق ملی داشتن است . در صنایع نظامی بحمدالله آثار همت و غیرت ایرانی را دیده ایم و در صنعت خودرو هم آثار ......!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
و من در حسرت خودروی امن و با قیمت مناسب ایرانی میسوزم و میسازم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۳۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
بارهبری سید بزرگ ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
ما می توانیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
استقلال یعنی این .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
فقط پرسپولیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۱۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
ماشالا
Switzerland
سعید فروزان
۱۹:۰۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
یکی از دستاوردهای دولت آامید و اصلاح طلبان عدم توجه و حمایت از نیروهای داخلی ، شرکت‌های دانش بنیان ، کشاورزی ، دارویی و خود روسازی است.
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۸:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
دوستان یسری چیز ها محرمانست.خدا میدونه چه چیز هایی دست یافتیم نگفتند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۵۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
مومن با توجه به جسم پاک وروحی لطیف وخدایی قابلیت بسیار بیشتری برای دریافت نعمات ا لهی بخصوص موهبت عقل وبهره برداری ورسیدن به علوم مادی ومعنوی را دارا میباشد باعتطهیر سفره هایمان وشکم هایمان مسیر کار ایی بیشتر عقل ، این موهبت الهی بیشتر بکوشیم تا با دیدی وبصیرت بیشتری محیط لطراف ومخلوقات خداوند را دیدیه وبررسی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
دست پرتوانان ایرانی پرتوانتر باد به آرزوی رسیدن‌ به قله های سربلندی و افتخار در تمام عرصه ها در سایه رهبری و آمادگی کامل در نهضت مهدوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
الحمدلله در پناه حق موفق و پیروز باشید که
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم حسبنآآلله ونعم الوكیل نعم المؤلی ونعم النصیر
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۸:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
اگر علم در ثریا باشد مردانی از ایران به آن دست خوتهند یافت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
بدون تعصب میگم هوش سرشار متخصصان عزیزمو بسیار بالاتر از این فناوریهاست،انشاالله وارد طراحی و ساخت هواگردهای بسیار ویژه و خاص خواهیم شد به شرط بها به استعدادهای داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۶:۵۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
واقعا ازاین همه قدرت آدم احساس غرور می کنه ،دست نظامی هامون در نکنه که کشور را در مقابل این همه دشمن بیمه کردند ،خداحفظشون کنه انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
خواستن توانستن است فقط نباید از شکست ناامید شد
Iran (Islamic Republic of)
احمدقویدل
۱۵:۴۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
افرین به دانشمندان کشورعزیزم ایران
Iran (Islamic Republic of)
بلاکوهی
۱۴:۵۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
انشالله با این موتور ناو جنگی بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
این موتور مربوط به تجهیزات پرنده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
وقتی این خبر هست ، یعنی ساخته شده
من خودم موتور وانکل ساختم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
سریع باید بریم تو کارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
افتخار میکنم و به خود می بالم که در همه زمینه ها کشورم به رشد و بالندگی رسیده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
آفرین به دانشمندان و نخبگان نظامی که در لبه پیشرفتها و فناوریهای جهانی گام برمی‌دارند.
گامهای تان محکم و استوار باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
با ولایت رنده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
دست گلتان بی بلا و در پناه حق باشید.
به امید دیدن موتورهای رمجت و اسکرام جتهای ایرانی در آینده‌ای روشن و بسیار نزدیک.
Iran (Islamic Republic of)
علی خدایی
۱۱:۵۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
خدا قوت به برادران تمامی نیروهای مسلح ایران بزرگ باید همیشه کشورمون در مسیر تکنولوژی گام های بردارد که در دنیا فقط یکی دو کشور میتونند به این تکنولوژی ها دست یافته اند ما می توانیم
Iran (Islamic Republic of)
داور
۱۱:۲۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
ما تو تحریم کارهای گنده تر از این انجام دادیم
انشااله به این تکنولوژی هم میرسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
ایشالله اس 500 ایرانی هم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
الانشم ساخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
سوادکوهی
۱۰:۴۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
ایشالااااااا
آخرین اخبار