کد خبر: ۷۱۳۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
کد خبر : ۷۱۳۲۰۵۶

روماتیسم مفصلی از شایع‌‌ترین بیماری‌‌های مفصلی است؛ شیوع این بیماری در زنان ۳ برابر مردان است؛ در این مطلب به برخی از نکات تغذیه‌‌ای برای کاهش دردهای مفصلی و بهبود آن اشاره شده است.

توصیه‌‌های تغذیه‌‌ای برای بیماران مبتلا به به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که باعث درد، خشکی، تورم و محدودیت حرکتی در مفاصل می‌شود.

این بیماری، بیشتر مفاصل کوچک بدن مانند مفصل‌های دست یا پا را درگیر می‌کند و این مفاصل معمولاً به طور قرینه درگیر می‌شوند؛ به این معنی که اگر علائم بیماری در مچ و زانوی سمتی از بدن بروز پیدا کند، مچ و زانوی سمت دیگر بدن هم معمولاً درگیر بیماری می‌شوند.

علت بروز بیماری چیست؟

علت پیدایش بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشده، اما محققان می‌گویند روماتیسم مفصلی نوعی بیماری خودایمنی است؛ در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن علیه میکروب‌ها و عوامل بیماری زا آنتی بادی (پادتن) تولید می‌کند، اما در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه شده و علیه بافت‌های خود بدن نیز پادتن تولید می‌کند! پادتن‌های تولیدشده علیه غشای مفاصل، باعث ایجاد علائم و بروز بیماری روماتیسم مفصلی می‌شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به روماتیسم مفصلی هستند؟

شیوع این بیماری در زنان حدود سه برابر مردان است؛ اگرچه علت دقیق بیماری هنوز مشخص نیست، اما نقش برخی از عوامل مانند ژنتیک و سیگار کشیدن در بروز آن به اثبات رسیده است.

توصیه‌های تغذیه‌ای در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

تغییر عادات غذایی غلط و مصرف مواد غذایی ضدالتهاب می‌تواند باعث کاهش علائم ناشی از روماتیسم مفصلی شود.

حذف اسید‌های چرب مضر

مصرف زیاد اسید‌های چرب اشباع مانند خامه، کره و چربی‌های ترانس که در کلوچه، بیسکوئیت، چیپس و کره گیاهی (مارگارین) وجود دارند می‌تواند باعث بروز التهاب شود و علائم روماتیسم مفصلی را تشدید کند.

حذف کنسرو‌ها و مواد غذایی فرآوری شده

مصرف سوسیس و کالباس، غلات فرآوری شده، فست فود‌ها و غذا‌های کنسروی باعث تشدید علائم روماتیسم مفصلی می‌شود.

از ادویه‌های ضدالتهاب استفاده کنید

زردچوبه، دارچین، رزماری و زنجبیل با کاهش التهاب بدن، باعث کاهش درد‌های مفصلی می‌شوند.

امگا ۳ مصرف کنید!

مطالعات نشان داده اند که مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ باعث کاهش تورم و التهاب مفاصل در روماتیسم می‌شوند.

بذر کتان، گردو، روغن دانه انگور و کانولا حاوی امگا ۳ هستند.

روغن زیتون علاوه بر امگا ۳، حاوی ماده‌ای ضدالتهاب به نام اولئوکانتال است؛ استفاده از روغن زیتون به جای سس مایونز در سالاد، در کاهش بروز علائم ناشی از روماتیسم مفصلی بسیار موثر است.

غلات کامل مصرف کنید!

متخصصین تغذیه، استفاده بیشتر از نان‌های سبوس دار مانند نان جو همچنین مصرف مقادیر کم تری از غلات تصفیه شده مانند پاستا و نان سفید را به مبتلایان به روماتیسم مفصلی توصیه می‌کنند.

رژیم غذایی بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

برخی از بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی ممکن است در صورت مصرف برخی از مواد غذایی دچار درد مفصلی شوند؛ باتوجه به اینکه هر فرد باید از رژیم غذایی خاص و متناسب با بدن خود پیروی کند، مراجعه به یک کارشناس یا متخصص تغذیه می‌تواند به بهبود روند درمان بیماری کمک کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر