حقیقت ماجرای استفاده نیروهای عراقی از گاز سارین علیه معترضین + تصاویر

با یک بررسی ساده توسط کارشناسان مشخص شد این کپسول‌ها در واقع پوکه نارنجک‌های ۴۰ میلی متری دودزا یا اشک آور عادی بوده که استفاده از آن‌ها در دنیا امری متداول است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان آغاز اعتراضات در شهر‌های مختلف عراق، رسانه‌های مختلف بیگانه و برخی جریان‌های سودجوی داخلی اقدام به نشر اخبار غیرواقعی و بزرگنمایی حوادث رخ داده در خیابان‌ها می‌کنند.

در تازه‌ترین و در نوع خود عجیب‌ترین مورد از ادعا‌های این موج رسانه‌ای، از روز ۲۹ اکتبر ماه گذشته میلادی اخباری مبنی بر استفاده نیرو‌های امنیتی عراق از گاز اعصاب برای پراکنده کردن معترضین منتشر، و به سرعت تصاویر و فیلم‌های ادعایی در مورد این حملات منتشر شد. این اخبار تا جایی پیش رفت که برخی حساب‌های کاربری ناشناس در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از بقایای پرتابه‌های گازی و افرادی که دچار مشکلات تنفسی شده بودند ادعای استفاده از گاز شیمیایی بسیار خطرناک و کشنده سارین را کردند.

حقیقت ماجرای استفاده نیروهای عراقی از گاز سارین علیه معترضین + تصاویر

بررسی تصاویر و اسناد منتشر شده

در میان تصاویر و فیلم‌های مختلف که به عنوان سند‌های مورد ادعای طرف مقابل از کاربرد سلاح شیمیایی علیه معترضین استفاده شد چند نمونه کپسول باقیمانده از شلیک نارنجک‌های دودزا و اشک آور پلیس عراق به چشم میخورد که این افراد مدعی هستند حاوی عوامل اعصاب و گاز سارین بوده است.

اما با یک بررسی ساده توسط کارشناسان مشخص شد این کپسول‌ها در واقع پوکه نارنجک‌های ۴۰ میلی متری دودزا یا اشک آور عادی بوده که استفاده از آن‌ها در اغلب کشور‌های جهان برای مقابله با آشوب شهری امری متداول است.

در عکس اول پرتابه مورد استفاده با نام عمومی Flash Bang با ایجاد صدای زیاد و نور شدید موجب اختلال موقت در بینایی و شنوایی میشود که معمولا این وسیله در مواقع اضطراری و هجوم آشوبگران به مناطق حساس دولتی یا نظامی استفاده میشود. با توجه به مشخصات درج شده بر روی کپسول باقیمانده این پرتابه‌ها ساخت کشور صربستان بوده که توسط پلیس و ارتش عراق خریداری شده است.

حقیقت ماجرای استفاده نیروهای عراقی از گاز سارین علیه معترضین + تصاویر
نمونه‌ای از پرتابه‌های Flash Bang استفاده شده در اعتراضات عراق

در عکس دوم، اما کپسول یک پرتابه اشک آور معمولی ساخت شرکت Sloboda صربستان دیده می‌شود که استفاده از آن امری عادی در مقابله با تظاهرات خیابانی محسوب می‌شود.

حقیقت ماجرای استفاده نیروهای عراقی از گاز سارین علیه معترضین + تصاویر
بقایای پرتابه اشک آور استفاده شده توسط نیرو‌های امنیتی عراق


بررسی فنی امکان استفاده از عوامل اعصاب در خیابان

اصولا افرادی که درک حداقلی از گاز‌های اعصاب و به ویژه گاز سارین که از کشنده‌ترین انواع آن است داشته باشند به خوبی میدانند امکان استفاده از همچین سلاحی در مناطق شهری، آنهم به وسیله نارنجک‌انداز‌های با برد بسیار محدود پلیس وجود ندارد.

گاز سارین و سایر عوامل اعصاب که یقینا کشنده‌ترین دسته عوامل شیمیایی محسوب می‌شوند در ارتش‌های کشور‌هایی که مجهز به این سلاح هستند با حساسیت و محدودیت فراوان و تنها در تسلیحات دوربرد نظیر راکت یا موشک و آن هم پس از تزریق در محل تاسیسات شیمیایی مورد نظر و در فضای ایمن و ایزوله شده در هنگام جنگ احتمالی با دشمن استفاده می‌شوند.

تا کنون هیچ موردی از امکان تزریق گاز سارین در نارنجک‌های تفنگی در هیچ ارتشی دیده نشده است، زیرا اصولا برد محدود استفاده از این نارنجک‌ها موجب می‌شود تا نیروی استفاده کننده از آن نیز در معرض آلودگی سلاح قرار بگیرد.

حقیقت ماجرای استفاده نیروهای عراقی از گاز سارین علیه معترضین + تصاویر

شواهد و نشانه‌های مورد ادعای آلودگی معترضین با عوامل اعصاب

افراد و رسانه‌های مدعی در خصوص استفاده نیرو‌های عراقی از عامل شیمیایی مواردی از جمله اختلال در بینایی، تنگی نفس و سوزش چشم را به عنوان شواهد خود در آلوده شدن با عوامل شیمیایی مطرح میکنند. اما این موارد از نشانه‌های عادی حضور در مناطقی است که افراد در فاصله کم و بدون ماسک از عوامل اشک آور یا دودزا حضور دارند.

در واقع کوچک‌ترین نشانه‌ای که اثبات‌کننده استفاده از عامل اعصاب باشد نظیر منقبض شدن مردمک چشم، سفت شدن عضلات تنفسی یا تشنج و ایست قلبی در میان این افراد دیده نشده است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.