آیا گیاهان گلدانی کیفیت هوای خانه را بهبود می‌بخشند؟

محققان اظهار کردند: گیاهان گلدانی نمی‌توانند کیفیت هوای داخلی را بهبود ببخشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۱۹۸۹، ناسا تحقیق معروف خود در مورد هوای پاک را انجام داد تا مشخص شود که آیا گیاهان معمولی می‌توانند علاوه بر جذب دی اکسید کربن و آزاد کردن اکسیژن، هوای محیط بسته را با از بین بردن سموم، پاک کنند؟

آیا گیاهان گلدانی کیفیت هوای خانه را بهبود می‌بخشند؟

بر اساس نتایج تحقیقات جدید، گیاهان می‌توانند به آراستگی محیط کمک کنند، اما توانایی آن‌ها در بهبود کیفیت هوا صحت ندارد.

نگاهی گذرا به تحقیقات گذشته حاکی از آن است که گیاهان گلدانی می‌توانند کیفیت هوا در محل را بهبود دهند، اما محققان اظهار کردند: تهویه هوای محیط‌های داخلی فراتر از گیاهان گلدانی است.

مایکل وارینگ، استاد دانشگاه درکسل در امریکا، اظهار کرد: تبلیغات اشتباهی در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد گیاهان گلدانی می‌توانند کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود دهند.

گیاهان به عنوان جاذب ترکیبات آلی فرار (VOC) شناخته شده هستند، اما بازکردن چند پنجره و یا استفاده از سیستم تهویه هوا بهتر از گیاهان می‌توانند به پاکسازی هوای داخلی کمک کند.

محققان اظهار کردند: برای هر متر مربع از ۱۰ تا ۱۰۰۰ گیاه لازم است تا هوا را به اندازه بازکردن پنجره یا تجهیزات تخصصی تمیز کند.

محققان گفتند: " با توجه به اینکه افراد در کشور‌های توسعه یافته معمولا ۹۰ درصد از وقت خود را در محیط‌های بسته سپری می‌کنند، اطلاع از انواع آلاینده‌ها در فضا‌های محصور و روش‌های مقابله با آن‌ها بسیار مهم است. "

البته در این زمینه نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری است و هنوز نمی‌توان به طور قطعی بیان کرد که گیاهان گلدانی هیچ تاثیری در جذب مواد آلاینده فرار ندارند.

محققان این تحقیق، بیش از ۱۲ تحقیق صورت گرفته در مورد گیاهان داخلی و بهبود کیفیت هوا را در سه دهه گذشته تجزیه و تحلیل کردند.

محققان اظهار کردند: بهترین راهکار برای دستیابی به کیفیت هوای مناسب در محیط‌های داخلی، حذف هرگونه منبع آلودگی در داخل، استفاده از تهویه بیرون در صورت عدم آلودگی هوا و استفاده از دستگاه‌های مؤثر برای تمیز کردن هوای داخلی است.

بااین‌وجود، وارینگ اظهار کرد: گیاهان گلدانی ممکن است در بهبود کیفیت هوا مؤثر نباشند، اما در افزایش سلامت روانی مفید هستند و مزایای بسیاری دارند.

نتایج این تحقیق در مجله Exposure Science and Environmental Epidemiology منتشرشده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار