آل‌اسحاق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

FATF حضور ایران در منطقه را با مشکل مواجه می‌کند

عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: FATF نقاط قوت ایران را که همان نحوه حضور در منطقه است با مشکل مواجه می‌کند.

یحیی آل‌اسحاق، کارشناس اقتصادی و عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: FATF هم مانند سایر طرح‌ها و لوایح، نقاط مثبت و منفی بسیاری دارد، اما اینکه این نقاط مثبت با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشند بحث مهمی است؛ نمی‌توان گفت صرف اینکه کشور‌های دیگر این لایحه را به تصویب رساندند و به آن پیوستند، ما هم به آن بپیوندیم. تنها حدود ۴۰ کشور این ضوابط و قوانین را پذیرفته و آن را در کشور خود به اجرا درآورده‌اند و این گونه نیست که بگوییم تنها ما هستیم که آن را به اجرا درنیاورده‌ایم.

او در خصوص تاثیر این لایحه در منافع ملی گفت: عده‌ای منافع ملی را با منافع آرمانی و منافع انقلاب یکسان می‌دادند و می‌گویند منافع ملی با منافع آرمانی اجین شده است؛ عده‌ دیگری منافع ملی را در منافع مالی می‌دانند؛ اگر منافع ملی را مترادف با آرمان‌های انقلاب بدانیم، این موضوعات با هم تداخل دارند و نقاط قوت جمهوری اسلامی که همان نوع حضور و فعالیت ما در منطقه و نحوه کمک‌رسانی ما به محور مقاومت است با مشکل مواجه خواهد شد و با اجرای این طرح نمی‌توانیم آزادی عمل لازم را داشته باشیم.
 
آل‌اسحاق افزود: این طرح با سختگیری تمام، همه فعالان اقتصادی و بانک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و اجزای آن را مطالعه خواهد کرد که این موضوع با منافع آرمانی ما تداخل دارد؛ برخی با ایجاد شک در این بین می‌گویند که اینطور نیست و ما می‌توانیم تنها بخشی از این طرح را با شروط مختلف به اجرا درآوریم و بخشی از آن را قبول نکنیم، ولی این، مورد قبول کشور‌های دیگر نیست.
 

عضو حزب موتلفه اسلامی همچنین گفت: تشخیص این مسئله با نهاد‌های قانونی کشور است، ولی تاکنون بخشی از بند‌های این لایحه توسط شورای عالی امنیت ملی رد شده و تصویب یا عدم‌تصویب این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده است که باید منتظر بررسی این نهاد باشیم.

او در پایان عنوان کرد: افراد می‌توانند نظرات خود را در این خصوص بیان کنند، اما نباید شرایطی ایجاد شود که مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهارنظرات افراد تحت فشار قرار گیرد؛ باید منتظر تصمیمات این مجمع در این خصوص باشیم و به تصمیماتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته می‌شود، احترام بگذاریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار