در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

صفاری نیا: اعتبار جایزه علمی مصطفی برای جهانیان مهم است/ ارسال بیش از ۱۶۰۰ اثر از ۵۰ کشور دنیا

جایزه مصطفی به عنوان نماد برتری و شایستگی جهان اسلام با حضور دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری مصطفی بررسی شد.

صفاری نیا:  اعتبار جایزه علمی مصطفی برای جهانیان مهم است/ ارسال بیش از ۱۶۰۰ اثر  از ۵۰ کشور دنیابه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری مصطفی و امیری نیا، مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی انقلاب  فرهنگی امشب ۲۰ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی جایزه مصطفی به عنوان نماد برتری و شایستگی جهان اسلام پرداختند.

مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) با اشاره به اینکه جایزه مصطفی عمق ۶ ساله دارد گفت: جایزه مصطفی به عنوان جایزه متوسط در دنیا محسوب می شود لذا اعتبار جایزه علمی مصطفی برای جهانیان مهم است، بیش از ۱۶۰۰ نفر اثرات خودشان را از ۵۰ کشور دنیا ارسال کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه شبکه بسیار بزرگی از دانشمندان به جایزه وصل هستند افزود: جایزه دوسالانه نیست بلکه هر ساله برای دانش‌آموزان، دانشجویان و دانشمندان جوان و حتی دانشگاهیان در قالب بنیاد علمی و فناوری مصطفی برنامه دارد.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری مصطفی با اشاره به اینکه سه دوره مسابقه نور برگزار شده است ادامه داد: هر سال با یک موضوع علمی این مسابقات برگزار شده است و در بخش دانشمندان جوان رقابت علمی را داریم که در سال گذشته نزدیک ۱۱۰۰ نفر از ۱۲ کشور دنیا شرکت کردند.

او با اشاره به شبکه سازی میان دانشمندان جهان اسلام خاطرنشان کرد: باید بتوانیم ارتباط و آشنایی را میان دانشمندان جهان اسلام به وجود آوریم.


بیشتر بخوانید: سرنوشت معامله قرن نامعلوم و نامشخص است/ مقاومت بخشی از تاریخ فلسطین است


صفاری نیا با اشاره به اینکه در این دوره تعداد کسانی که آثارشان را ارسال کردند بسیار زیاد بود گفت: در جایزه مصطفی افراد به صورت انفرادی نمی‌توانستند کاندید شوند لذا به دلیل حجم زیاد آثار کار گروه داوری افزایش یافت.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری مصطفی با بیان اینکه تعداد کسانی که از لحاظ علمی در سطوح بالا بودند در این دوره قابل توجه بود افزود: جایزه در دو حوزه اهدا شد به طوری که یک جایزه را می‌توانستیم مشترکا به سه نفر اهدا کنیم

او با اشاره به اینکه مردم باید منافع آثار را به صورت ملموس احساس کنند عنوان کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این جایزه عنایت و توصیه‌های خاصی داشتند لذا در این خصوص همکاری ۱۱ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی را داشتیم.

صفاری نیا با اشاره به اینکه حمایت برای تجاری سازی طرح‌ها نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت دارد گفت: کار‌های علمی باید به صورت دقیق و عمیق صورت گیرد تا محصول به نتیجه برسد؛ برای حمایت عملیاتی از طرح‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری کلان کشور‌ها داریم؛  لذا باید ظرفیت‌ها را به یکدیگر وصل کنیم و در این خصوص باید توجه دولت‌ها را هم داشته باشیم.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری مصطفی افزود: همه این مسابقات و گردهم آیی‌ها به منظور شبکه سازی میان دانشمندان جهان اسلام است، زیرا قصد توسعه ارتباط و آشنایی ساکنان جهان اسلام با یکدیگر است البته این مسابقات میان همه دانشمندان ساکن کشور‌های جهان اسلام فارغ از هر مذهب و همینطور دانشمندان مسلمان برگزار می‌گردد.

او با اشاره به اینکه وظیفه ما به عنوان دولت فراهم کردن منابع بیشتر است خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از محصولات ما برای بازار داخلی ساخته می شود اما باید محصولات را به گونه‌ای طراحی کرد که در آن نگاه جهانی لحاظ شده باشد.

امیری نیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با فعل خواستن شروع شد گفت: ما می‌توانیم را در دستور کارمان قرار داده ایم به طوری که قبل از انقلاب حتی توانایی ساخت یک سوزن را نداشتیم، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم به مرحله علم و فناوری برسیم.

او با اشاره به اینکه بالاترین مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی است خاطرنشان کرد: در این شورا سیاست‌های بالادستی تدوین می‌شود لذا راهبرد کلان تعامل با کشور‌های اسلامی است در سال ۹۰ پیشنهاد جایزه مصطفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و در نهایت در جلسه ۷۱۴ شورا این جایزه مصوب شد به طوری که محور آن اهمیت دادن به تعامل با کشور‌های اسلامی است.

مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تا قرن پانزدهم کشور‌های اسلامی سرآمد بودند ادامه داد:در میان کشور‌های اسلامی جمهوری اسلامی ایران دستاورد‌های علمی و فناوری قابل توجهی دارد متاسفانه در یک دوره کوتاهی نخوت کشور‌های اسلامی را فرا گرفت به طوری که کشور‌های اسلامی نسبت به کشور‌های غربی دچار عقب ماندگی شدند.

امیری نیا با اشاره به اینکه گام دوم انقلاب اسلامی و اولین توصیه مقام معظم رهبری علم و پژوهش است افزود: ۴۳ درصد تولید علم کشور‌های اسلامی متعلق به ایران است به طوری که در حوزه‌های مختلف توانستیم به دستاورد‌های بزرگی برسیم.

او با اشاره به اینکه نتایج کار دانشمندان و کسانی که جایزه می‌گیرند باید در آینده در اختیار مردم قرار بگیرد گفت: جایزه مصطفی جایزه مرجعی است به طوری که در این چند سال جای خودش را در میان دانشمندان کشور‌های اسلامی توانسته است پیدا کند.

مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ریل گذاری بر اساس نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته است گفت:نقشه جامع علمی کشور تصویب شده است برای یکپارچه سازی همکاری‌های بین المللی باید اقداماتی صورت گیرد و تعامل میان کشور‌ها به خوبی برقرار شود، حوزه علم و فناوری پویا است و باید همزمان با زمان به جلو پیش برویم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار