مطالعات جدید ثابت کرد؛

تاثیرات غیرقابل جبران بازی با تبلت و تماشای تلویزیون بر ذهن کودکان

بر اساس مطالعات جدید انجمن پزشکی آمریکا، تاثیرات منفی استفاده از تبلت و تلویزیون بر روی ذهن کودکان بیش از حد تصور است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می‌رسد باید نگاهی جامع و اساسی به سبک زندگی خود بیندازیم، دنیای امروزه آنقدر رفتار، اعمال و اهداف انسان‌ها را تغییر داده که آدمی نادانسته در حال نابودی خود است. هر روزه مقالات علمی فراوانی از تاثیرات مخرب زندگی ماشینی انسان‌ها منتشر می‌شود، اما کسی به این موارد توجه نمی‌کند و همه به راه خود ادامه می‌دهیم، وضع به جایی رسیده که در هر یک از رفتار‌های ما نکته‌ای منفی نهفته است که در طولانی مدت، صدمات جبران ناپذیری به خود انسان و نسل بعد از او وارد می‌کند. از نحوه غذا خوردن و انواع غذا‌های فست‌فوتی، چرب و سرخ‌کردنی گرفته تا نشستن‌های طولانی مدت پشت میز کار، تماشا بیش از حد تلویزیون، ساعت‌ها خیره شدن به تلفن هوشمند، امواج مضر ماهواره‌ای و مخابراتی، تنفس عادی روزانه با مواد آلوده در هوا و حتی نحوه و ساعت غلط استراحت شبانه ما، روز به روز انسان را ضعیف‌تر می‌کند. جای تعجبی ندارد که هر چندوقت یکبار نام یک بیماری جدید و صعب‌العلاج را می‌شنویم که به تازگی کشف شده و عده زیادی را درگیر خود کرده است. سبک زندگی جدید انسان‌ها، هم از لحاظ فیزیکی و هم ژنتیکی نسل آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهند، با این وضع معلوم نیست در ۱۰۰ سال آینده، کودکان جدید با چه شکل و وضعیتی به دنیا خواهند آمد.

تاثیرات غیرقابل جبران بازی با تبلت و تماشا تلویزیون بر ذهن کودکان

اما یکی از مفیدترین و در عین حال مضرترین وسیله برای نسل امروز بشر، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند، وسایلی که با امکانات و ویژگی‌های فراوان خود، همه مردم دنیا را مشغول خود کرده‌اند و بیشترین تاثیر منفی را در زندگی انسان‌ها می‌گذارند. موبایل همراه با خود امواج مخابراتی مضر، ضعف بینایی شامل از خیره شدن طولانی مدت به نمایشگر گوشی، انواع و اقسام آرتروز گردن و کمر به علت کار بیش از حد با گوشی، افسردگی‌ها و رذالت‌های اخلاقی ناشی از استفاده از شبکه‌های اجتماعی، امواج دیوانه کننده وای‌فای و اینترنت، هدر رفتن زمان مفید زندگی انسان، کاهش شدید فعالیت‌های بدنی و هزاران مشکل دیگر را آورده است. این اتفاق خود یک فاجعه است، اما زمانی این فاجعه حتی ناگوارتر می‌شود که از همین وسیله برای سرگرم کردند کودکان خود استفاده می‌کنیم. والدینی که در این زندگی ماشینی و پراسترس دیگر حال و حوصله بچه‌داری ندارند به آسانی با یک تبلت، تلفن هوشمند یا تلویزیون، کودکان خود را سرگرم کرده و به نوعی از سرخود باز می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اثرات مخرب تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به مراتب بر روی کودکان بیشتر است و حتی مغز آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته پیشتر نیز مقالات فراوانی از تاثیر منفی تلویزیون، تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها بر روی رشد و هوش ذهنی کودکان منتشر شده بود، اما مطالعات جدید خبر از اتفاقی به مراتب ناگوارتر می‌دهد. بلایی که خود انسان‌ها بر سر نسل آینده بشر می‌آورند.

تاثیرات غیرقابل جبران بازی با تبلت و تماشا تلویزیون بر ذهن کودکان

تماشا صفحه تلویزیون، تلفن هوشمند یا تبلت، کودکان را خنگ می‌کند

به نقل از CNN، بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است، کودکانی که بیش از حد، زمان خود را به بازی با تبلت یا تلفن هوشمند و تماشا تلویزیون می‌گذرانند، از نظر ذهنی ضعیف‌تر از دیگر کودکان خواهند بود. انجمن پزشکی آمریکا با مطالعه بر روی ۴۷ کودک ۳ تا ۵ ساله در مهد کودک‌ها، این مقاله را منتشر کرده است، در این آزمایش مطالعاتی، کودکان هر روزه بیش از یک ساعت با تبلت بازی می‌کردند، زمان استفاده یک ساعت به صورت روزانه از تلفن‌های کودک و تبلت‌ها، حداکثر زمان توصیه شده از طرف انجمن پزشکی آمریکا است. پس از گذشت دوره موقت آزمایش، با اسکن مغز این کودکان، مشخص شد که ماده سفید مغز آن‌ها حالت عادی ندارد. درواقع سطح رشد ماده سفید در مغز این کودکان کمتر از دیگر همسالان خود بود.

ماده سفید چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختار مغز انسان، ماده خاکستری و ماده سفید هستند، ماده خاکستری بیش از ۴۰ درصد از کل مغز انسان را تشکیل داده است، نورون‌ها و سیگنال‌های عصبی درون ماده خاکستری ایجاد می‌شوند، در اقع اکثر پردازش‌های مغز انسان توسط ماده خاکستری صورت می‌گیرد. اما ماده سفید از پروتئین میلین تشکیل شده که ماده خاکستری را پوشش می‌دهد، ماده سفید راه ارتباطی سیگنال‌های مغزی است که میان ماده خاکستری قرار می‌گیرد. به این ترتیب هر چه قدر میزان و کیفیت ماده سفید بیشتر باشد، مهارت‌های یادگیری، محاسباتی و پردازشی مغز سریع‌تر انجام می‌شود. در واقع ماده سفید به طور مستقیم به یادگیری و هوش کودکان تاثیر می‌گذارد. طبق آزمایش‌های انجام شده، نوجوانانی که ماده سفید بیشتر و با کیفیت‌تری داشته باشند، توانایی بیشتری در محاسبات ریاضی دارند.

تاثیرات غیرقابل جبران بازی با تبلت و تماشا تلویزیون بر ذهن کودکان

حال در این مطالعات مشخص شد که تماشا بیش از حد نمایشگر تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی تلویزیون نیز باعث می‌شود که تولید و کیفیت ماده سفید در کودکان کاهش پیدا کند، به این ترتیب کودکانی که بیشتر با تبلت بازی می‌کنند یا زمان زیادی پای تلویزیون می‌گذرانند، ماده سفید کمتری دارند و به همین دلیل مهارت‌های یادگیری و محاسباتی آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. رشد مهارت‌های مربوط به زبان، ریاضی، هوش و توانایی‌های شخصی در این کودکان کمتر از همسالان خود است و این موضوع آینده این کودکان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بلای غیرقابل جبرانی که نمایشگر‌ها بر سر کودکان می‌آورند

کودکان امروزی نسبت به کودکان ۱۰ سال بیش، زمان بسیار بیشتری را پای تلویزیون یا تبلت‌ها می‌گذرانند، نویسنده این تحقیق دکتر هاتون اشاره می‌کند: "این اولین تحقیقاتی است که به ارتباط مستقیم خیره شدن به صفحه نمایش‌ها در کودکان و کاهش قدرت ذهنیشان اشاره می‌کند، این اتفاق برای کودکان در سن رشد بسیار خطرناک است، زیرا آن‌ها سرعت رشد ۵ برابری نسبت به یک انسان عادی دارند و هر نوع خلل در این سنین، صدمات غیرقابل جبرانی به همراه دارد. " دکتر هاتون از این که حتی کودکان کمتر از سه سال نیز درگیر نمایشگر‌ها شده‌اند و ساعات طولانی تلویزیون نگاه می‌کنند، ابراز نگرانی کرد. این اتفاق موجب می‌شود تا سرعت پردازش مغز کاهش پیدا کند و کودک اصطلاحا کم هوش باشد. در تصویر زیر مغز اسکن شده یکی از کودکان این آزمایش نشان داده شده که رنگ آبی نشان دهنده ماده سفید است، طبق تصویر میزان و کیفیت ماده سفید در مغز این کودکان بسیار پایین‌تر از میزان عادی است.

تاثیرات غیرقابل جبران بازی با تبلت و تماشا تلویزیون بر ذهن کودکان

راه حل چیست؟

راه حل تنها یک چیز است، کاهش زمان استفاده از تلفن هوشمند، تبلت و تلویزیون به یک ساعت، کودکان تنها یک ساعت باید به صفحه نمایش‌ها خیره شوند و زمان بیش از آن، آسیب زننده است. البته تغییر این عادت برای کودکانی که وقت زیادی پای تلویزیون یا بازی با تبلت‌ها می‌گذرانند، سخت است، اما والدین می‌توانند به مرور و به صورت نامحسوس زمان استفاده از این وسایل را کاهش دهند. همچنین نکته مهم آن است که خود والدین نیز نباید زمان طولانی از این نوع وسایل استفاده کنند، زیرا کودک رفتار والدین را تقلید می‌کند و در آن صورت راضی به استفاده کم از این نوع وسایل نمی‌شود.

تاثیرات غیرقابل جبران بازی با تبلت و تماشا تلویزیون بر ذهن کودکان

در نقطه مقابل بازی‌های فیزیکی، انجام بازی‌های گروهی و دوره‌های آموزشی مختلف مانند آموزش هوش ریاضی یا موسیقی باعث می‌شود ماده سفید بیشتر و با کیفیت‌تری در مغز کودکان تولید شود. آموزش یک زبان دیگر و حفظ داستان یا شعر‌های گوناگون نیز به این امر کمک می‌کند.

گزارش از عبدالله مطیع

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
من به شخصه بچم اینقدر شیطونه که اگه تلوزیون نباشه با شیطنت هاش ی بلایی سر خودش میاره که صضررش صدبرابر بدتر از تلوزیونه،خواهشا اینقدر به والدین عذاب وجدان ندید. دنیا همینه دیگه،حالا تلوزیون نبینن اینهمه آلودگی و دود رو میشه چیکار کرد؟اینهمه آلودگی های غذایی رو میشه چیکار کرد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی آزاد
۱۲:۱۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
حرف روانشناسان و دانشمندان چرت و پرته
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۵۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
سلام به نظر من که خیلی خوب بود. ممنون از زحمات شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
ما که نفهمیدیم یک بار گفتند بازی رایانه ای بچه ها رو باهوش میکنه ... الآن می‌گویند خنگ می‌کند
آخرین اخبار