وتوی قطعنامه نسل‌کشی ارامنه به دست امپراطوری عثمانی از سوی «لیندسی گراهام»

یک سناتور جمهوری‌خواه روز گذشته پس از شرکت در جلسه دیدار ترامپ با اردوغان، قطعنامه‌ای که نسل‌کشی ارامنه به دست امپراطوری عثمانی را به رسمیت می‌شناخت، وتو کرد.

وتوی قطعنامه نسل‌کشی ارامنه به دست عثمانی از سوی گراهامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آمریکایی هیل، لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه، روز گذشته قطعنامه‌ای را که چندی پیش به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده بود و در آن قتل‌عام مردم ارمنستان را به دست امپراطوری عثمانی به رسمیت می‌شناخت، وتو کرد.

گراهام با گفتن آنکه «سناتور‌ها نباید تاریخ را نُقل و نبات کنند و در تلاش باشند که آن را دوباره بنویسند» با تصویب این قطعنامه مخالفت کرد. طبق قوانین سنا، همه سناتور‌ها می‌تواند درخواست تصویب لایحه و یا قطعنامه‌ را ارائه دهد، از سوی دیگر هرکدام از سناتور‌ها حق وتو کردن دارند.

گراهام مخالفت خود را با این قطعنامه پس از آن اعلام کرد که چند ساعت پیش از آن در دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، و گروهی از سناتور‌های کنگره در کاخ سفید حضور یافت. او در توضیح این دیدار گفت: «من با اردوغان و ترامپ فقط در مورد مشکلاتی که در سوریه و با حمله نظامی ترکیه ایجاد شده است گفت‌وگو کردم. امیدوارم ترکیه و ارمنستان با این مشکل به خوبی کنار بیایند». وی در ادامه افزود نگران است «اما نه به دلیل گذشته، بلکه برای آینده».

این قطعنامه‌ای پیشتر در مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۵ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف به تصویب رسیده بود. ترکیه نمی‌پذیرد که در جنگ جهانی اول ۱.۵ میلیون نفر از مردم ارمنستان به دست امپراطوری عثمانی کشته شده باشد. مجلس نمایندگان این قطعنامه را پس از عملیات نظامی آنکارا در شمال شرق سوریه به تصویب رساند.

سناتور رابرت منندز در مجلس سنا خواستار تصویب این قطعنامه شده بود. منندز با این استدلال که «سیاست آمریکا باید در برابر نقض حقوق بشر، جنایت علیه بشریت، پاکسازی قومی و نسل‌کشی یک دست و صادقانه باشد» این قطعنامه را برای تصویب به سنا ارائه نمود. این سناتور آمریکایی اشاره کرد که به سخنرانی اردوغان در کاخ سفید گوش داده و او قطعنامه تصویبی مجلس نمایندگان که نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت می‌شناخت مورد انتقاد قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
اون كه مال اجدادشونه و اجدادشون بايد جوابگو باشن و خدا كسي رو بخاطر جرماي پدرانش محاكمه نميكنه ولي آمريكا كه چند ميليون ويتنامي و كره اي رو كشته چرا محكوم نميشه
آخرین اخبار