اینترنت ملی؛ از امنیت زیرساخت‌های سایبری تا جلوگیری از نفوذ جاسوسان و اختلالگران

برخی فکر می‌کردند که با قطعی اینترنت جهانی زندگی مردم کشورمان مختل می‌شود، اما در این زمان بانک‌ها و اداراتی که کار خدمات رسانی به مردم را انجام می‌دادند به فعالیت خود ادامه دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در برخی ازنقاط کشور تجمعات اعتراض آمیزی برگزار شد. این تجمعات در ابتدا حالت مسالمت آمیز داشت و برخی از معترضین دیگران را نسبت به شعار‌ها و اقدامات انحرافی هشدار می‌دادند، اما به یکباره شاهد بروز موج خشونت به طور بسیار عجیبی در این تجمعات بودیم. تا زمانی که این اعتراضات به صورت مسالمت آمیز برگزار می‌شد اینترنت جهانی وصل بود، اما بعد از اینکه این تجمعات به سمت تخریب و آتش زدن اموال عمومی و شخصی گرایش پیدا کرد، مسئولات تصمیم گرفتند که اینترنت را محدود کرده و تنها اینترنت لوکال وصل باشد.

اینترنت ملی؛ از امنیت زیرساخت‌های سایبری تا جلوگیری از نفوذ جاسوسان و اختلالگران

اتفاقاتی که در شرایط بروز اولیه آشوب‌ها با وجود وصل بودن اینترنت جهانی رخ دارد نشان می‌دهد که اینترنت به بستری برای دادن فراخوان جهت تخریب اموال عمومی تبدیل شد و همچنین شبکه‌های معاند نیز از این بستر برای التهاب آفرینی بیشتر و ارسال پیغام‌های آشوب استفاده کردند. در این شرایط اوج تخریب‌های چند روز اخیر را شاهد بودیم.

اینترنت جهانی بستری برای آشوب آفرینی

پس از این زمان بود که اینترنت قطع شد و بلافاصله مشاهده شد که فضای اعتراضات نیز فروکش کرد و کم کم کشور رو به آرامی رفت. پیش از این اشرار به طور هدایت شده به اماکن عمومی حمله برده و دست به تخریب و آتش زدن این اماکن می‌کردند. البته این تخریب‌ها دامن اموال و دارایی شخصی مردم را هم گرفت.

با قطع شدن اینترنت جهانی، اما بستر اینترنت لوکال یا همان داخلی هنوز فراهم بود. برخی فکر می‌کردند که با قطعی اینترنت جهانی زندگی مردم کشورمان مختل می‌شود، اما در این زمان بانک‌ها و اداراتی که کار خدمات رسانی به مردم را انجام می‌دادند به فعالیت خود ادامه دادند. از سوی دیگر اپلی کیشن‌های موبایلی همچون سرویس‌های خدمات دهی تاکسی شهری و بانکی فعال بودند و مردم به راحتی می‌توانستند از این خدمات استفاده کنند. حتی سرعت اینترنت نیز برای دانلود و استفاده از این اپلی کیشن‌ها نیز بیشتر بود.

هر چند بایستی گفت که در این بستر اشکالاتی وجود داشته است که باید رفع شود و در این جهت زیرسازی‌های لازم انجام بپذیرد تا برخی از موانع نیز برطرف و بستر استفاده کاربر ایرانی از اینترنت ملی به طور کامل فراهم شود.

این موضوع بستگی به فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد. بسیاری از کارشناسان مطرح می‌کنند که موانعی که بر سر راه تحقق و آماده سازی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد از کم کاری وزارتخانه ارتباطات زیر نظر «محمد جواد آذری جهرمی» نشات می‌گیرد.

هدف از این اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات بالا بردن امنیت سایبری است که در آن داده‌های حساس کشور بر روی زیرساخت داخلی قرار گیرند. در این حوزه عدم وجود یک موتور جستجوی اینترنتی یکی از مشکلات کشورمان است که بایستی وزارت ارتباطات در این حوزه برای تکمیل روند اینترنت ملی اقدام لازم را مبذول دارد. عدم سازگاری مسیر ارتباطی برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت با شرایط کنونی یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث اخلال در خدمات دهی برخی سایت‌ها شده است.

کشور‌هایی که اینترنت ملی را مورد توجه قرار داده‌اند

این روند زمانی مهم می‌شود که بدانیم کشور‌های دیگر نیز در این عرصه برای ارتقای سطح امنیت ملی خود به شبکه ملی اطلاعات توجه ویژه‌ای داشته اند. در همین زمینه کشور‌های مختلفی از جمله هند، کویت، چین، کره جنوبی، برزیل، روسیه، استرالیا و ... اقدامات قابل توجهی برای بستر سازی جهت استفاده از اینترنت ملی خودشان انجام داده اند.

در همین راستا، کشور کره جنوبی که از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست را در دنیا دارد و مقامات وقت وزرات ارتباطات بار‌ها در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، این کشور را مورد مثال قرار داده‌اند، ۸۰ درصد پهنای باند داخلی است. یعنی شبکه‌ای دارد که بی‌نیاز از ارتباطات خارجی، ۸۰ درصد ارتباطات کره در آن داخل به گردش در می‌آید.

چین نیز یکی از کشور‌هایی است که در کنار استفاده از اینترنت سالهاست شبکه اینترنت ملی خود را راه اندازی کرده است. گفتنی است چین در برابر هجمه الکترونیکی آمریکا بیشترین مقاومت بین المللی را تا کنون از خود نشان داده به طوری که تا کنون بیشترین تعداد بازی‌های ملی رایانه ای، موتور جستجوی ملی، میل سرور‌های ملی و از همه مهمتر سیستم عاملی ملی را طراحی کرده است.

کشور هند نوعی از شبکه ملی اطلاعات را با نام شبکه ملی دانش داراست. نام‌گذاری شبکه ملی دانش هند از آن جهت است که جمع‌آوری اطلاعات منتج به دانش می‌شود. همچنین در کشور هند مانند ایران، سازمانی به نام سازمان فناوری اطلاعات در زیرمجموعه وزارت ارتباطات این کشور، مسئول شبکه ملی دانش است.

منبع:راه دانا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاربر دو
۰۲:۰۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
اینترنت ملی هم مثل پراید میمونه ، همه ی ما فقیر فقرا و. مردم باید پراید استفاده کنند به خودشون که میرسه راضی نمیشن میگن ما برای چی استفاده کنیم ، همینطور هم اینترنت ملی ، خودشون توییتر و فیسبوک دارن به ما که میرسه بد و خطرناک میشه ،خودشون کانال تلگرام دارن به ما مردم میرسه میشه مصادیق مجرمانه ، جالبتر اینکه وزرای عزیز اخبار داخل کشور رو با توییتر به مردم ابلاغ میکنن وهمچنان توییتر بستس ، جالبتر از اون اینکه میشه گفت تقربیا بزرگترین سرویس اشتراک ویدیو چه از نظر علمی و چه تفریحی یوتیوبه که به اونم دسترسی نداریم ، بعد عزایزان به فکر قانونی کردن فیل شکن هستن ، دیگه تفریحمون شده از خواب بیدار شدن و هر روز شوک و عجایب جدید از قبیل اینترنت ملی و پراید و گوجه کیلو 15 تومن و ...
yjc اینم سانسور کنید ، دلمون به شما خوش بود صدای ما باشید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۸
اینترنت ملی باید جوری باشه که ۱۰۰%شبیه اینترنت بین المللی باشه که به همه جا بشه متصل بشی حالا زیر نظر خودشونم باشه وگرنه یه ریال نمی ارزه پس بیخود پول مملکتو تو این راه حدر ندید کشورایی که شما گفتی زمین تا اسمون با ایران فرق دارن خودتونم اینو خوب میدونید.با تشکر نظرمو بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
یک جا بگین ایترنت حرامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
حداقل بزارین این شوک بنزین تموم شه بعد یه شوک دیگه به مردم بدین
Iran (Islamic Republic of)
Sara
۱۶:۱۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
در حالی که تمام دنیا داره همه ی زیر ساختهاش رو میبره روی اینترنت و همه شبکه ها دارن میرن روی بلاک چین بخاطر امنیت بالاش ، ایرانی به این نتیجه رسیدن اینترنت بده ، باید اینترنت ملی راه انداخت !!!!! خدایا مارو کجا متولد کردی!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
دیونه شدیم وصل کنید دیگ واییییییی۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
اتفاقا برعکس دیگه هیچ کس از اختلاس ها هیچی نمیفهمه
Iran (Islamic Republic of)
اسلامی
۱۱:۳۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
در سال 2019 هستیم عزیزان مسئول در این زمان نه میشه در انزوا زندگی کرد نه میشه چشم و گوش مردمو بست بپذیرید کم کاری شده و بپذیرید جمهوری یعنی حق اعتراض تعجبه از این دولت که ادعاش از دولت قبل بیشتر بود و رفتارش بدتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
آره سرعت اینترنت ملی که خیلییییی بالا بودددددد!!!!!:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
با با اینترنت که فقط تاکسی و بانک و استارت آپ نیست پس تفریح و دلخوشی ما چی میشه حتما به جای دیدن سریال های به روز دنیا باید ستایش دانلود کنیم و دوباره ببینیم اسم این کار رقابت نیست مثل این میمونه که اگه قراره یه بازی فوتبال انجام بشه یازده نفر از بازیکنان حریف را خارج از زمین نگه داریم و بازیکنان تیممان هی گل بزنند و بگیم آخ جون چه تیم خوبی داریم ما!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
حتی اگه موتور جستوجو گر هم راه بندازید این دلیل نمیشه که ارتباط ما را با دنیا قطع کنید حتی کشور هایی مثل چین و روسیه که از لحاظ پیشرفت ده ها سال از ما جلوترند با دنیا ارتباط دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
باید ضرری که به مردم زده شده جبران بشه. چه اپراتور و چه adsl خانگی.
این وزیر هم هی گفت حق الناس حق الناس آخرش هیچی.
1 تومن بخوای پول کم بدی هیچ اپراتوری قبول نمیکنه اینترنت بده. اونوقت توی قراردادی که 2 طرفه است و طبق قرارداد اینترنت بین‌الملل باید روش باشه از قرارداد تخطی میشه و هیچکس پاسخگو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۰:۵۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
میترسم انقد نت رو وصل نکنید
Iran (Islamic Republic of)
sajad
۱۰:۵۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
چرا مردمو و سرکار گذاشتین... واضحه ک دارین اینترنت ملی رو ازمایش میکنین ... شاید دوباره درست بشه همه چیز اما زمان زیادی نمیکشه ک بررای استفاده از گوگل باید ب دولت پول بدیم... ( خرانه خالی شده ب هر حال باید از هر سمتی پول برسه)
Iran (Islamic Republic of)
هییی
۱۰:۲۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
مردم رو گلابی گیر اوردین
Iran (Islamic Republic of)
خسته
۱۰:۰۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
سرعتش بالاتر بوده؟داری جک میگی دیگه؟حتی سایت yjc رم بهزور بالا میاره.بعد الان دارین خودتون و با چین و کره مقایسه میکنید؟خندم بند نمیاد واقعا
Iran (Islamic Republic of)
رها
۰۹:۵۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
اینترنت ملی عمرا کیفیت اینترنت جهانی رو داشته باشه...این همه برنامه داخلی درست کردید کدومشون کیفیت تلگرام رو داشت ک الان اینترنت ملی رو میخواید جایگزین اینترنت جهانی کنید؟آدمین نظرمنم بزار دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیم
۰۹:۵۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
خدایی اون کسی که این پیشنهاد رو داد خودشم قراره از اینترنت ملی استفاده کنه بعدا؟ شما اینترنت بین المللو قطع کنی ظرف یه ماه اپراطور های اینترنت ورشکست میشن .
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۰۹:۳۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
اره درسته اونا نتشونو ملی کردن درست ملیش کردن با زیر ساخت درست و حسابی ولی ما این همه پیام رسان داخلی درس کردیم از وقتی نتا قط شده چون جمعیت زیادی روی اوردن بهشون هنگ کردن اکثرشون ک کلن کانکت نمیشن خیلیاشونم اصن کد فعال سازیو ارسال نمیکنن حالا شما فک کنین نتمون داخلی بشه میتونین امنیتشو تامین کنین؟.... منه دانشجو یه ماهه مقالمو فرستادم چون نت داخلی شده نمیتونم جوابمو بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
mohix
۰۸:۵۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
یعنی الان دیگه نمیخان اینترنت بین الملل رو وصل کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
زندگی مردم که مختل شد یکیش خودم، هشت روزه که از کسب و کارم که تو زمینه طراحی وب سایت و... عقب افتادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
کره جنوبی پرسرعت ترین اینترنته جهانو داره
خداوکلیلی چجوری میتونید ایرانو با اون مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
آقای وزیر داخل یکی از خبرهای خودتان گفت ما هنوز چیزی به اسم اینترنت ملی نداریم ولی چرا شما در عنوان خبر نوشته اید اینترنت ملی، این اسمش اینترانت یا شبکه داخلی است نه اینترنت ملی
Iran (Islamic Republic of)
ب ز
۰۷:۱۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
.گند زدین تو مملکت. اره شما که راست میگین همه مشکلات ب خاطر اینترنته.ایران به اندازه کافی منزوی شده.بدترش نکنین
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۶:۴۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
آقا یکی واسه من معنی لغوی (اینتر_نت) رو شرح بده لدفن
Iran (Islamic Republic of)
عجبززز
۰۵:۰۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
شما دیگه کی هستین روسیه اینترنت ملی داره اونوقت ما با روسا سرور اینترنت مشترک داریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
مردم کجا رو می گند افریقا!؟مردم که ما هستیم و کل کسب و کار و کار های مهم مون مختل شده مشکل شما اینه بین مردم واقعی نیستید هیچ وقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
چرا درک نمی کنید نمی توانید جلوی نت جهانی قد علم کنید تمام امور وابسته است به نت بین المللی چهارتا تاکسی و بانک که ملاک نیست .تمام بودجه ایران هم صرف کنید نمی توانید مثل ایستاگرام و گوگل و تلگرام رو ایجاد کنید پس به جای خوش خیالی نت مردم رو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
SeSe
۰۲:۱۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
اینترنت من خداحافظ ‌‌.... اون دنیا میبینمت
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۱:۴۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
جالب اینجاست که حتی جستجو وبسایت خود شما به گوگل متصل که عملا یعنی سایت خودتون هم کاملا با اینترنت ملی یا بقول شما اینترنت لوکال عمل نمیکنه.امیدوارم نقد پذیر باشید و نظر رو اکسپت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
اگر اینترنت رو ملی کنید کشور دیگه به جد از هم پاشیده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
بابا ما اینترنت ملی نمیخوایم حتی اگه بهتر از گوگل هم باشه که تا صد سال دیگه هم نمیتونید یه موتور جستجو گر مثل گوگل بسازید چون با همین قطعی اینترنت تمام مغز ها و برنامه نویسامون فرار کردند به خارج از کشور
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۰۱:۱۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
این مطلب بوی خون میده. اگه روزی روزگاری تصمیم بگیرن نت جهانی رو قطع کنن برای همیشه، من خودمو در ملاعام اتیش میزنم چون 8ساله من از طریق گوگل برای سایتم بازدید کننده دارم و درامدزایی میکنم و هیچ کاری دیگه بلد نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
یه مرور گر پارسی جو دارین‌که اونم جواب نمیده وقتی عرضه ی درست کردن یه مرورگر ساده را ندارید حرف از اینترنت ملی نزنید اول زیرساخت بعد اجرا تا کی میخاین مملکتو فلج نگه دارین اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
این اینترنت ملی رو هم بدون حق انتخاب مثل پراید و پژو و سمند بکنید تو پاچه ملت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
من بیچاره تازه یه فروشگاه اینترنتی راه انداختم کلی پول تبلیغ دادم همه جنسهام به فنا رفت آخه فقط از طریق اینستاگرام مشتری داشتم. این چه کاریه آخه
Iran (Islamic Republic of)
Sss
۰۰:۴۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
یعنی چی اینترنت ملی خوبه ،خوبه دارین ۳هزارکامنت مردمومیخونیدکه چجوری بیچاره شدن بعدمیاین مقاله هم میذارین دربارش مگه عهدبوقه که ارتباطمون بادنیای بیرون قطع باشه اگه هم کسی میخوادپیروحرفای اشوبگراباشه باماهواره هم میتونه باشه این کارایعنی چی اصلنم اینترنت ملی خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۱۹:۱۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
تورو خدا اینترنت رو وصل کنید یه دل خوشی داشتیم اونم ازمون گرفتین
Iran (Islamic Republic of)
Grand trooy
۱۹:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنت ملی خوبه ولی ن به اندازه نت جهانی
بیشتر کار مردم با کار جهانیه
من کارم با اینترنت جهانیه ۱ هفته هست بدون اینترنت جهانی هستم کارم ایستاده
لطفا پیگیری کنید
#وصل_کردن_اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
این اصلا اینترنت ملی نیست بلکه اینترانت یا شبکه داخلی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنت ملی بیشتر شبیه جوک میمونه!
اینترنت یعنی شبکه جهانی.
حداقل به حداد عادل بگین یه اسم واسش انتخاب کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
شبکه ملی خوبه ولی واقعا الان من نمیدانم چکار کنم کروم روی سیستمم نصب هست هیچ سایت داخلی را باز نمیکنه -الان من چگونه مرورگرهای ایرانی را دانلود کنم آیا شبکه ملی نباید نرم افزارهای خارجی روی ان کاربرد داشته باشه -یکی راهنمایی کنه کرومی که من دارم فقط سایت باشگاه خبرنگاران جوان را بازمیکنه دیوانه شدم ---
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
چه ربطی به کروم داره؟! کروم یه مرورگره و میتونه تو شبکه اینترانت هم تمام آدرسهای در دسترس رو باز کنه. مشکلت جای دیگست نه از کروم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
تورو خدا بگین نتو وصل کنن داریم به فنا میریم:((((
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش باهر
۱۴:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
این اینترنت جهانی و در واقع غربی یک رسانه و وسیله برنده و نرم وزیبا وجذاب وزهردارو خطرناکی هست مانند یک اژدهای زهر اگین و خوش و خط خال که هدفش استعمار و استحمار و برده سازی مردم سایرکسورهاست و مانند خوره ی بدن انسان و یا کرم تنه درخت هر کشوری را از درون و بتدریج و ارام ارام و درطول زمان، پوک و توخالی خواهد کرد که درنهایت بایک باد ملایم هم خواهد افتاد.لذا، برای کشور ضروری و حیاتی هست که ازاین اختاپوس و بختک و سیستم تارعنکبوتی وحشتناک،خودرا نجات دهد و سرنوشت کلیه سازمانها و ادارات جامعه را از چنگال ان که در تمام تارو پود کشور خواسته یا ناخواسته ویا بضرورت رخنه کرده وبدون ان هم ادامه حیات سخت هست، نجات دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
حاجي سازمانهاي داخلي ك نتشون داخليه اين من دانشجو بدبختم ك گير كردم اينجا و با ترجمه متن دوهزار در ميارم حاليته؟؟؟ تار عنكبوت افكار قرون وسطاييه تو و امثالته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
سیاوش یعنی واقعاً ... مردم دارن میگن کسب کارشون از همین اینترنته برات متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۰۲:۴۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
بنده احساس میکنیم که این توصیف مغز شما بود تا اینترنت جهانی گرچه این نظر به بته نمیشینه ولی فوران و تراوشات کثیفی که کل اینترنتو گرفته از امثال شماس با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
تو چرا داری استفاده میکنی الان؟یعنی چی اگه بده خودت چرا وصل میکنی میایی نظر میدی؟ زهرآگینه برا تو خونوادت شاید باشه بهتره دور باشی و استفاده نکنی مارو به حال خودمون بزاری کافیه دور باش تا از زهر و غرب زدگی خودتو نجات داده باشی#تفکر
Iran (Islamic Republic of)
Ali_Theoretician
۰۶:۴۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
شما دوغ تو بنوش
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۶:۴۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
فیلم سینمایی زیاد میبینی جوابی بهت نمیدم همین دیسلایکا جوابتو دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
وجدانن انقدحرف مفت نزن اینجاباغ وحش نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
از دور فقط باید بهت لبخند زد
چاقو هم یه طرفش دسته داره یه طرفشم برنده مهم اینه از چه طرفی بگیری و چه جوری ازش استفاده کنی !!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
معلومه خیلی شکم سیری !!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیم
۰۹:۵۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
دوغتو بنوش بابا همه کارهای اداری رو انگشت اینترنت بین الملل میچرخه
Iran (Islamic Republic of)
کیهان
۰۹:۵۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
داداش تو استفاده نکن
Iran (Islamic Republic of)
کیهان
۰۹:۵۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
داداش تو استفاده نکن
تو خودتو از دست این اختاپوس نجات بده نیاز نیس در سطح ملی نظر بدی
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
باشگاه جون عزیزت یه جوابی به این کامنت بده
ینی قصد ندارن وصل کنن؟
دقیقا کی وصل میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
یک شهروند
۱۱:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ظاهرا قصد اتصال ندارن
Iran (Islamic Republic of)
Irani
۱۰:۴۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
آفرین و درود به همه مسولان، حالا اینترنت رو وصل کنید
با توجه به گزارش نت بلاکس که لحظاتی قبل از قطعی اینترنت چک کردم، روزانه ۳۶۹ میلیون دلار یعنی چیزی بیش از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، روزانه به کشور خسارت وارد میشه و این آمار حداقلی هستش، فکر کنید اینترنت ۵ روزه قطعه!
شورای امنیت کاری کرد با کشور و ضرری زد به کشور که اغتشاشگر در انجام اون ناتوان بودن
راننده اسنپ که همه راهش رو با ویز میره، تاجر بین المللی، معامله گر بورس بین الملل که برای کشور ارز آوری میکنه و فروشگاه های اینترنتی اینستاگرام و تلگرام و خانومی که صنایع دستی ش رو از طریق اینستاگرام تبلیغ میکنه و میفروشه، مدرس زبانی که توی اینستاگرام فعاله، پزشکی که تبلیغات میکنه برای کارش و اطلاعات مخاطبینش رو افزایش میده، روانپزشکی که مشاوره میده، خانوم های خونه داری که توی شهر های دورافتاده با گردوندن پیج های بزرگ و ادمین بودنشون خرج خونه رو میدن، دختر دانشجوی شهرستانی ای که با تبلیغات توی پیجش در شهر غریب خرجش رو درمیاره و به راه های بد کشیده نمیشه و... کشور هیچ کار آفرینی نکرده این مردم خودشون از اینترنت به هر روشی که به فکرتون نمیرسه کسب درآمد میکنن، احسنت. اجرکم عندالله،
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عزیز من. آقایی که این چیزا رو مینویسی که پیش زمینه تهیه کنی... کره شمالی و جنوبی 50سال از ما جلو ترن. ما به جز کشور های پیشرفته ای که نام بردین ما چیزی حدود ده سال از بقیه کشور ها عقبیم. حالا حساب کن که ما با همین اینترنت جهانی تونسیم یکم پیشرفت کنیم، اونم قطع کنید کلا ایران و ایرانی رو کسی نمیشناسه و باید فقط اسممون رو تو تاریخ بخونن....
چرا این کامنت هارو نمیذاری؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
اشتباه گفتی باید میگفتی ده میلیون سال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
یعنی اینتر نت کشک وصل نمیشه درسته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
هیچی دیگه...
انتشار متنی با این عناوین نوید وداع با اینترنت بین الملل رو میده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
شک نکن اینطوری میشه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دقیقا دیگه خواب نت ببینید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نه بابا سیستم هر ارگانی مستقل از اینترنت عمل میکنه هروقت در حالت عادی نت قطع میشد شاهد بودیم که بانک ها مشکلی نداشتند ویا ادارات دیگه مثلا ثبت احوال سازمانهای دیگر و یگانهای نظامی هرکدام مستقل عمل میکنند وربطی به اینترنت جهانی نداره --بهیچ وجه نمیتونن ارتباط ما را با دنیا قطع کنند چون لازم وضروریست ولی امنیت کشور از نان شب هم واجب تره وقتی تلگرام نقش بی سیم دشمن را ایفا میکنه مسئولین امنیتی چاره ای ندارند ----افتاد
Iran (Islamic Republic of)
م.ن
۱۰:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنت دیگه وصل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
تورو خدا این اینترنت رو وصل کنید من از تنهایی و بی کسی فقط اینترنت همه کسم بود قصد خودکشی دارم اگه اینترنت وصل نشه