یک نهاد بین‌المللی در گزارشی از سهولت داد و ستد عتیقه‌های غارت شده از کشورهای عراق و سوریه در فیسبوک انتقاد کرد.

معامله عتیقه‌های غارت شده از عراق و سوریه در فیس بوکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مرکز بین‌المللی مبارزه با قاچاق عتیقه و تحقیقات میراث مردم‌شناسی در گزارشی با اشاره به داد و ستد عتیقه‌های غارت شده از کشور‌های جنگ‌زده خاورمیانه، شبکه اجتماعی فیسبوک را به واسطه ایجاد موقعیتی برای معامله آثار باستانی قاچاق متهم کرد.

«عمرو العزم» رئیس مرکز بین‌المللی مبارزه با قاچاق عتیقه و تحقیقات میراث مردم شناسی گفت: در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ گروه غیررسمی در فیسبوک فعال هستند که عتیقه‌های غارت شده از کشور‌های جنگ‌زده خاورمیانه مانند عراق و سوریه را به صورت غیرقانونی معامله می‌کنند. این افراد و معاملات آن‌ها در فیسبوک رو به افزایش است.

این مقام اعلام کرد در حالی که مسئولان فیسبوک قادر هستند قاچاقچیانی که در این شبکه اجتماعی آثار باستانی غارت شده را معامله می‌کنند، شناسایی کند، اما در اقدامی متفاوت اطلاعات آن‌ها را حذف می‌کنند؛ بنابراین فیسبوک مدارکی را که می‌شود در دادگاه علیه غارتگران، قاچاقچیان و سارقان آثار فرهنگی استفاده کرد را از بین می‌برد.

العزم اظهار داشت عتیقه‌هایی که در فیسبوک داد و ستد می‌شوند از موزه‌ها به سرقت نرفته‌اند بلکه مجموعه‌ای از آثار باستانی هستند که از کشور‌های جنگ‌زده خاورمیانه مانند عراق و سوریه به سرقت رفته‌ا‌ند.

او با اشاره به اینکه کارشناسان در حال بررسی عتیقه‌های فروشی در فیسبوک هستند، گفت: شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی بخش ارز‌های دیجیتالی، شرایط را برای تجارت آثار باستانی غارت شده از مناطق تحت درگیری خاورمیانه فراهم می‌کنند. نمی‌توانید تصور کنید خرید و فروش این عتیقه‌ها در چنین محیطی چقدر آسان است. ما واقعاً نگران این موضوع هستیم. این وضعیت را بدتر می‌کند. فروش قاچاق در فیسبوک فقط منحصر به آثار باستانی غارت شده نیست.

وی خاطر نشان کرد که هنوز فیسبوک مشکل اولیه تجارت غیرقانونی آثار باستانی را از طریق شبکه اجتماعی برطرف نکرده است.

گفته می‌شود اجناس قاچاق شده از عراق و سوریه شامل جواهرات، سکه‌های باستانی و ... هستند که برخی از آن‌ها تا ۸۰ هزار دلار ارزش دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار