مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم عنوان کرد؛

نهضت ملی کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال از قم آغاز شد/کاشت۲۰۰ هزار نهال در منطقه کوه نمک قم

سجادی گفت: آیین آغاز به کار این نهضت ملی با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی در قم برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،سید محمدتقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: درختان و گیاهان با منافع فراوانی مانند تولید و نگهداری آب، حفظ خاک، تلطیف هوا، کنترل آثار تغییر اقلیم، تأمین علوفه دام‌های اهلی و وحشی، گیاهان دارویی و صنعتی، مأمن و پناهگاه حیات‌وحش، ایجاد امکان تفریحی و تفرجی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در میان منابع طبیعی تجدیدشونده برخوردار است.

او ادامه داد: به‌منظور افزایش سطح جنگل و اراضی جنگلی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با احداث پارک‌های جنگلی علوی، غدیر، معصومیه، فاطمیه، پیامبر اعظم (ص) و پارک جنگلی در حال تکمیل ثامن‌الائمه، هزار و ۲۵۲ هکتار پارک جنگلی، ۵۷ هکتار نهالستان، هزار و ۲۰۷ هکتار احیا و غنی‌سازی ذخیره‌گاه‌های جنگلی و بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار پوشش درختی و درختچه‌ای در سطح استان رقم‌زده است.

سجادی اضافه کرد: نظر به اهمیت پوشش گیاهی عرصه‌های جنگلی و مرتعی در استان قم به‌عنوان یک سرزمین بیابانی و نیمه بیابانی با دارا بودن اقلیم گرم و خشک، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پروژه‌های جنگل‌کاری، مرتع کاری و مقابله با بیابان‌زایی متعددی را در راستای انجام وظایف ذاتی خود برای حفظ، احیا و توسعه پوشش گیاهی در سطح استان اجرا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اهم پروژه‌های اجراشده تصریح کرد: پارک‌های جنگلی به‌عنوان فضا‌های سبز کلان، بر ویژگی‌های زیست‌محیطی و اکولوژیکی محیط پیرامونی خود تأثیر مثبت می‌گذارند و با پاسخگویی به نیاز‌های تفریحی و تفرجی می‌توانند، بر ساختار و خدمات‌رسانی جوامع انسانی تأثیر مهمی داشته باشند.

سجادی تصریح کرد: ارتقا و تقویت پوشش گیاهی مراتع ازنظر ایجاد اشتغال و تأمین معیشت مرتع‌داران و جایگاه ویژه در اقتصاد کشور ازنظر تولید گوشت و انواع فرآورده‌های لبنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با انواع عملیات اصلاحی در مراتع استان در قالب نهال‌کاری، بوته کاری، کپه کاری و بذرپاشی و ذخیره نزولات آسمانی در سطحی معادل ۱۰ هزار هکتار اقدام به احیا و توسعه پوشش گیاهی کرده است.

او با اشاره به فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی استان قم در راستای مقابله با بیابان‌زایی مطرح کرد: گیاهان با حفظ و نگهداری خاک، از بروز گردوغبار جلوگیری و به تلطیف هوا و کنترل آثار تغییر اقلیم کمک می‌کنند. در استان قم نیز به‌منظور مقابله با پدیده بیابان‌زایی و کنترل گردوغبار در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی کانون‌های بحرانی منطقه عمومی کوه نمک، حسین‌آباد میش مست و اطراف شهر قم نهال‌کاری صورت گرفت.

سجادی ادامه داد: در مجموع ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار پوشش جنگلی و مرتعی در استان ایجادشده است که با اتمام کاشت ۲۲۶ هزار اصله نهال در سطح هزار و ۱۵۲ هکتار از اراضی ذخیره‌گاه‌های جنگلی، مرتعی و اراضی بیابانی استان در پاییز سال جاری این سطح به ۲۳ هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است.

او اضافه کرد: آیین افتتاحیه این نهضت نهال‌کاری ملی در استان قم و با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی برگزار خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز کشت ۱۴ میلیون اصله نهال در قالب نهضت نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز از صبح پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه در سراسر کشور، کاشت ۲۰۰ هزار اصله نهال در سطح هزار هکتار از اراضی منطقه عمومی کوه نمک با مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد، بسیج سازندگی، هلال‌احمر، خیرین، دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی، عمومی، خصوصی و آحاد مردم جامعه آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار