اجرای طرح‌های عمرانی در اولویت کاری منطقه آزاد اروند

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اجرای طرح‌های عمرانی در شهرهای آبادان و خرمشهر در اولویت کاری منطقه آزاد اروند قرار دارند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،اسماعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند  شامگاه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه برای اجرای طرح های عمرانی از تسهیلات بانکی استفاده می شود گفت: با بانک ها مذاکره شده و مقرر شد تسهیلات در نظر گرفته شده فقط برای پروژه‌های عمرانی و بخش سرمایه‌گذاری مشارکتی در شهرهای آبادان و خرمشهر هزینه شود.

او ادامه داد: پروژه‌هایی که برای شهرداری‌های آبادان و خرمشهر تعریف شده با توجه به کمبود منابع مالی با مشکل مواجه شدند و سعی داریم که پروژه‌های خدمات شهری در اولویت قرار گیرد. شهرداری‌های آبادان و خرمشهر  هزینه‌های جاری خود را باید خودشان تامین کنند و سازمان منطقه آزاد اروند فقط هزینه‌های مالی پروژه‌های عمرانی را تقبل می‌کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند  در ادامه با تشریح وضعیت اقتصادی منطقه آزاد اروند با بیان اینکه این منطقه آزاد نیز از تحریم ها متاثر شده است افزود: منطقه آزاد اروند بیش از دیگر مناطق متاثر از بحران تحریم شده به دلیل اینکه درآمد این منطقه ناشی از عوارض تبصره ۲ از محل گمرک آبادان و خرمشهر عمدتا کالاهای بخش خصوصی و واردات کالا و ثبت سفارش‌ بوده که با کاهش درآمد مواجه شده‌ است.

زمانی گفت: کاهش درآمد بر برنامه‌ها و طرح های سازمان منطقه آزاد اروند اثر منفی مستقیم گذاشته و این امر باعث شده بسیاری از پروژه‌های عمرانی در ابادان و خرمشهر با رکود رو به رو شوند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین گفت گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری در این منطقه تلاش‌خوبی شده و در این خصوص با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مذاکره شده است و چند مورد سرمایه‌گذاری خارجی به نتیجه رسیده و قراردادها امضا شد و از هفته آینده اجرایی می شوند.

زمانی افزود: بازار منطقه آزاد اروند با توجه به همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشور عراق بازار بسیار قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران خارجی بوده و این سرمایه‌گذاران می‌خواهند با افت و خیز حضور خود را در این منطقه حفظ کنند.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در این منطقه در زمینه محصولات استراتژیک با فناوری بالایی است و شاهد انتقال فناوری به کشور و منطقه آزاد اروند به خصوص در زمینه معادن خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از تردد ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی در منطقه آزاد اروند طی امسال اشاره کرد و گفت: با ورود گردشگران خارجی عمدتا اتباع عراقی کسب و کار و بازار منطقه آزاد اروند رونق قابل توجهی گرفت اما اخیر با ناآرامی‌های صورت گرفته در عراق شاهد کاهش ۵۰ درصدی ورود گردشگران عراقی به این منطقه هستیم.

زمانی افزود: پیش از نا آرامی های عراق روزانه بیش از ۱۲هزار شهروند عراقی از مرز شلمچه به منطقه آزاد اروند سفر می کردند اما اخیر این رقم به ۶ الی پنج هزار نفر کاهش یافته است. امیدواریم با آرام شدن اوضاع کشور عراق ورود اتباع عراقی به این منطقه بار دیگر افزایش یابد.

او به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حوزه گردشگری در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: برای ساخت هتل‌ از سوی سرمایه‌گذاران داخلی قراردادهای جدیدی بسته شده و به زودی ساخت این هتل ها در منطقه آغاز می‌شود.

احداث ۱۱ کیلومتر بلوار در حاشیه اروند صغیر و کبیر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری در آبادان و خرمشهر توسعه می‌یابد گفت: علاوه بر ساماندهی بلوار اروند صغیر به طول ۱۱ کیلومتر با نهایی شدن توافق با نیروی انتظامی بلوار ساحلی اروند کبیر نیز احداث می شود که با ساخت این بلوار محیط کسب و کار در جزیره مینو رونق خواهد گرفت.  ساخت این بلوار اعتبار کلانی نیاز دارد و امیدواریم با تامین تسهیلات بانکی بتوانیم این بلوار را احداث کنیم.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند با طرح چهاربانده کردن جاده خرمشهر - اهواز نیز اشاره کرد و گفت: با تفاهمنامه منعقد شده با وزارت راه و استانداری خوزستان در مرحله اول طرح چهاربانده کردن جاده خرمشهر - اهواز به طول ۲۰ کیلومتر با اعتبار منطقه آزاد اروند اجرا می شود و مابقی طرح نیز از محل بودجه استانداری و سازمان برنامه و بودجه تامین خواهد شد.

زمانی اتصال جاده ماهشهر به شلمچه را از دیگر پروژه‌های راه و شهرسازی بیان کرد و گفت: اتصال جاده ماهشهر به شلمچه از جمله پروژه‌هایی است که مذاکرات آن انجام شده است و قرار است این جاده به شبکه سراسری حمل و نقل جاده‌ای عراق متصل شود.

یکهزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در منطقه آزاد اروند

او در ادامه به تشریح زیر ساخت های بهداشتی و درمانی این منطقه پرداخت و گفت: در حوزه بهداشت و درمان سازمان تامین اجتماعی بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی با پیشرفت ۸۰ درصدی در این منطقه احداث کرده که پیش‌بینی می‌شود ظرف ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

زمانی توسعه بیمارستان طالقانی در این منطقه آزاد را یادآور شد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بیمارستان شماره ۲ طالقانی ظرف هشت ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

او از احداث و توسعه بیمارستان شرکت پالایش نفت آبادان خبر داد و گفت: بیمارستان شهید موسوی خرمشهر و کلینیک قلب خرمشهر نیز در حال ساخت است.

۸۶۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از بنادر آبادان ، خرمشهر و شلمچه

 سیدعلی موسوی معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون  ۸۶۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از بنادر خرمشهر، آبادان و بندر خشک شلمچه صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۸ درصد رشد دارد.

او عمده کالاهای صادراتی را مصالح ساختمانی، صنایع معدنی و فولادی، کلینکر، مواد غذایی شامل شیلات و خرما عنوان کرد و گفت: این کالاها عمدتا به کشورهای عراق، کویت، قطر، امارات، چین، استرالیا و نیوزلند و بعضی از کشورهای اروپایی صادر شد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند ترانزیت خارجی ۱۵۱ میلیون دلار کالا از منطقه آزاد اروند را طی امسال یادآورد شد و با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری جذب شده در این مدت تا ۱۰ هزار میلیارد ریال گفت: این سرمایه گذاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.