عرض اندام داعش در عراق همزمان با استعفای آقای نخست وزیر/ آشوب‌هایی که صحنه نمایش «مرگ» را برای تروریست‌ها مهیا کرد

داعش با سوء استفاده از ناآرامی‌ها و استعفای نخست وزیر عراق خیز بلندی را برای قدرت گیری دوباره در این کشور برداشت.

عرض اندام داعش در عراق همزمان با استعفای آقای نخست وزیر/آشوب‌هایی که صحنه نمایش «مرگ» را برای تروریست‌ها مهیا کردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ناآرامی‌ها در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق به هسته‌های خاموش داعش فرصت داده است از لاک دفاعی خارج شوند و یک بار دیگر حملاتی شدیدی را در چند منطقه علیه نیرو‌های مسلح عراق انجام دهند.

افزایش درگیری‌ها در شهر‌های نجف، کربلا و ناصریه، استعفای نخست وزیر و دخالت‌های دولت‌های خارحی به سرکردگی آمریکایی‌ها و رژیم‌های مرتجع منطقه به میزان هرج و مرج در عراق افزوده و همین مسئله راه را برای تروریست‌های داعش باز کرده تا به صورت آشکار وارد عمل شوند.

بدون شک، اگر وضعیت در عراق به همین شکل ادامه یابد و به آشوب آفرینی جریان‌های سازمان یافته مسلح وابسته به خارج در شهر‌های مهمی از جمله نجف، کربلا و ناصریه واکنش قاطع نشان داده نشود، عناصر تروریستی داعش برای انجام عملیات‌های بیشتر جسورتر خواهند شد به ویژه که در حال حاضر به صورت گسترده از سوی محور غربی - عبری - عربی حمایت می‌شوند.

قدرت‌نمایی داعش در عراق همزمان با استعفای نخست وزیر و افزایش آشوب‌ها در «نجف، کربلا و ناصریه» / جزئیات درگیری‌های سنگین در «دیاله، الانبار و نینوا» + تصاویر

درگیری‌های سنگین و کم سابقه چند شب گذشته به خوبی نشان می‌دهد گروهک تروریستی داعش در ماه‌های گذشته توانسته است قدرت خود را تا حدودی بازیابی کند و با برنامه وارد عمل شوند و برای نیرو‌های مسلح عراق دردسر ساز شود.

 یک شنبه شب (دهم آذرماه) عناصر تروریستی داعش نخستین حمله شدید را پس از شکست‌های سال ۲۰۱۷ علیه نیرو‌های بسیج مردمی در استان‌های الانبار و دیاله انجام دادند و درگیری‌ها سنگین چندین ساعت به طول انجامید.

تروریست‌های داعش در استان دیاله حملات سنگینی را علیه مواضع رزمندگان تیپ ۲۰ بسیج مردمی در حومه شهرک مهم و راهبردی «نفت خانه» در منطقه «خانقین» ترتیب دادند، اما با واکنش قطع مواجه شدند و ناکام ماندند.

براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر تروریستی درصدد بودند با اشغال شهرک «نفت خانه»، جاده «مندلی - خانقین» را مسدود کنند، اما نیرو‌های بسیج مردمی پس از درگیری‌های سنگین و ۲۳ شهید و زخمی توانستند اوضاع را به کنترل دربیاورند.

قدرت‌نمایی داعش در عراق همزمان با استعفای نخست وزیر و افزایش آشوب‌ها در «نجف، کربلا و ناصریه» / جزئیات درگیری‌های سنگین در «دیاله، الانبار و نینوا» + تصاویر

تروریست‌های داعش یک شنبه شب نیز حملاتی را علیه ایستگاه دفاعی رزمندگان بسیج مردمی در محور «الکناطر» در منطقه «الکرمه» در شمال شرق شهر «فلوجه» انجام دادند، اما باز هم به بن بست خوردند و به نتیجه‌ای نرسیدند.

 عناصر تروریستی در تلاش هستند با ایجاد ناامنی در منطقه «الکرمه» راه را برای نفوذ به شهر فلوجه و نقاط حومه باز کنند؛ شهر فلوجه با غرب بغداد فقط ۳۵ کیلومتر فاصله دارد و همین مسئله اهمیتش را برای گروهک تروریستی داعش چند برابر کرده است.

دوشنبه شب (یازدهم آدرماه) نیز تروریست‌های داعش حملات گسترده‌ای را علیه مواضع رزمندگان تیپ ۴۴ بسیج مردمی در منطقه «الحضر» در جنوب استان نینوا ترتیب دادند و درگیری‌های سنگین با سلاح‌های سبک و سنگین چندین ساعت در این محور ادامه یافت.

تروریست‌ها درصدد بودند روستا‌ها و مناطق جنوب استان نینوا و شمال غرب استان صلاح الدین را ناامن و ملتهب کنند، اما تحرکان آنان رصد و نیرو‌های بسیج مردمی موفق شدند حملات را به طور کامل دفع کنند.

قدرت‌نمایی داعش در عراق همزمان با استعفای نخست وزیر و افزایش آشوب‌ها در «نجف، کربلا و ناصریه» / جزئیات درگیری‌های سنگین در «دیاله، الانبار و نینوا» + تصاویر

منطقه راهبردی «الحضر» از محور شمالی به موصل و از شرق به شهر الشرقاط متصل می‌شود و جاده راهبردی «بغداد - سامراء - تکریت - بیجی - الشرقاط - موصل - دهوک - ترکیه» از شرق این منطقه می‌گذرد.

عناصر تروریستی داعش حملات خود را در استان نینوا بیشتر در مناطق بیابانی انجام می‌دهند که نیرو‌های عراقی حضور کمتری دارند و به نظر می‌رسد در تلاش هستند نفوذ خود را در این نقاط افزایش و تقویت کنند تا زمینه برای عملیات‌های بعدی آنان در مناطق پرجمعیت فراهم شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروهی از تروریست‌های داعش قصد دارند خود را به سمت حومه منطقه «المخمور» در جنوب شرق استان نینوا و نزدیکی پایگاه آمریکایی‌ها و مرز‌های مشترک با اقلیم کردستان برسانند؛ این منطقه استان‌های «نینوا، صلاح الدین و کرکوک» را به هم متصل می‌کند و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است.

تروریست‌های داعش سه شنبه شب نیز دوباره مواضع نیرو‌های تیپ ۴۴ بسیج مردمی را در منطقه «الحضر» هدف قرار دادند که بازهم با واکنش قاطع رزمندگان مواجه شدند و ناکام ماندند.

قدرت‌نمایی داعش در عراق همزمان با استعفای نخست وزیر و افزایش آشوب‌ها در «نجف، کربلا و ناصریه» / جزئیات درگیری‌های سنگین در «دیاله، الانبار و نینوا» + تصاویر

به گفته منابع میدانی، حملات عناصر تروریستی باعث شده گروهی مشترک از نیرو‌های ارتش و رزمندگان بسیج مردمی عملیاتی را برای تامین امنیت منطقه «الحضر» و نقاط حومه آغاز کنند که همچنان در جریان است.

نیرو‌های تیپ ۵۳ بسیج مردمی برای تامین امنیت مناطق شمال استان نینوا در روستای «البخور» در غرب منطقه «تلعفر» انجام دادند و در جست وجوی نقطه به نقطه موفق شدند ده‌ها خمپاره را کشف و ضبط کنند و یک تونل را هم منهدم کنند؛ تروریست‌ها قصد داشتند مناطق حومه «تلعفر» را با خمپاره هدف قرار دهند و ناامنی ایجاد کنند که ناکام ماندند. تلعفر دروازه غربی موصل محسوب می‌شود و تروریست‌ها در بیابان‌های جنوبی این منطقه حضور دارند.

افزایش حملات گروهک تروریستی داعش و ناامنی‌ها باعث شد رزمندگان تیپ ۵۳ بسیج مردمی عملیاتی را در منطقه «صینیه» در شمال استان صلاح الدین آغاز کنند و ۲۳ موشک و خمپاره را به همراه تعدادی تله انفجاری کشف و کردند.

منطقه راهبردی «صینیه» که به عناصر مخفی داعش الوده است از محور شمال شرق به شهر و پالایشگاه بیجی و از شرق به جاده بغداد - دهوک - ترکیه متصل می‌شود و فرودگاه نظامی «K ۲» در این منطقه واقع شده است.

قدرت‌نمایی داعش در عراق همزمان با استعفای نخست وزیر و افزایش آشوب‌ها در «نجف، کربلا و ناصریه» / جزئیات درگیری‌های سنگین در «دیاله، الانبار و نینوا» + تصاویر

براساس اطلاعات به دست آمده، نیرو‌های تیپ ۵۱ بسیج مردمی نیز در رشته کوه‌های «مکحول» در شمال شرق استان صلاح الدین مستقر شدند تا از حمله احتمالی عناصر تروریستی داعش در این محور جلوگیری کنند؛ رشته کوه‌های راهبردی مکحول در حومه شمالی شهر بیجی واقع شده اند و اط محور غربی بر جاده بغداد - اشراف دارند و از محور شرقی نیز با استان کرکوک هم مرز است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

حضور قدرتمند نیرو‌های بسیج مردمی در محور‌های مختلف باعث شده حملات تروریست‌های داعش به طور کامل دفع شود و شهر‌های بزرگ از خطر در امان بمانند، اما نباید فراموش کرد که ادامه خلاء قدرت و تداوم درگیری‌ها و ناامنی‌ها می‌تواند فرصت را برای سوء استفاده تروریست‌ها فراهم آورد و مقدمه‌ای برای ایجاد یک جنگ تمام عیار دیگر در عراق باشد که سناریوی آن از سوی محور غربی - عبری - عربی تدوین شده است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
این دقیقا همون بلایی بود که سر ما هم مبخواستن بیاورند گرانی بنزین
وبعد استفعای دولت در روزهای پر اتهاب که منجر به هرج ومرج میشد
ولی با تدبر به موقع رهبری از این فتنه وبلای عظیم عبور کردیم
آخرین اخبار