در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کمبودی در زمینه ریز مغذی‌ها در مراکز جامع خدمات سلامت وجود ندارد

عزتیان گفت: با برنامه‌ریزی‌های دقیق اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، هیچگونه کمبودی در زمینه تأمین ریز مغذی‌ها وجود ندارد.

کمبود ریز مغذی‌ها رضا عزتیان رئیس اداره بهبود تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خبر انتشار کمبود ریز مغذی‌ها و قرص‌های آهن در فضای مجازی، اظهار کرد: در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های دقیق اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، هیچگونه کمبودی در زمینه تأمین ریز مغذی‌ها و قرص‌های آهن و همچنین ویتامین D، ویژه زنان باردار، گروه‌های هدف، دختران و حتی کودکان زیر ۵ سال وجود ندارد. ریز مغذی‌ها در تمام خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت به طور رایگان در اختیار مراجعه کنندگان و به خصوص گروه‌های هدف قرار می‌گیرد.

رئیس اداره بهبود تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه توزیع ویتامین D در بین دختران دانش‌آموز در دو مقطع متوسطه، اول و دوم بدون بروز هیچگونه مشکلی در حال انجام است و کارشناسان تغذیه در مراکز جامع سلامت مشاوره رایگان به مراجعه کنندگان و گروه‌های هدف می‌دهند.

آغاز پایلوت توزیع شیر مدارس در هفت استان کشور

عزتیان تأکید کرد: توزیع شیر از هفته گذشته به صورت پایلوت در ۷ استان انجام می‌شود، این برنامه با هدف رفع کمبود احتمانی میزان کلسیم در دانش‌آموزان در سنین بالاتر است. متأسفانه باید بگویم که مسئله گرانی قیمت لبنیات سلامتی مردم و به خصوص دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا برخی از خانواده‌ها ممکن است این لبنیات و به خصوص شیر را از سبد غذایی خود حذف کنند.

او گفت: کاهش مصرف لبنیات به ویژه شیر می‌تواند به عنوان یک ریز فاکتور خطر در بروز بیماری‌های مختلف مانند پوکی استخوان تأثیر منفی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به آنفلوانزا


رئیس اداره بهبود تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت یادآوری کرد: البته باید بگویم که کمبود کلسیم ناشی از کاهش مصرف شیر را می‌توان با خوردن کشک و دیگر منابع غذایی جبران کرد که خوشبختانه این مواد غذایی در هرم غذایی مردم ایران وجود دارد.

عزتیان افزود: یکی از راه‌های رفع کمبود ویتامین D مواجهه با نور خورشید به میزان کافی است. زیرا این کار باعث تأمین ویتامین D بدن می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.