سندی که بعد از ۱۳ سال منتشر شد؛

پیام آیت الله سیستانی خطاب به حسنی مبارک درباره میهن پرستی شیعیان منطقه

آیت الله سیستانی در سال ۲۰۰۶، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور وقت مصر بر میهن پرستی شیعیان منطقه تأکید کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه بغداد تایمز، پایگاه رسمی آستان مقدس حسینی، سندی را منتشر کرد که تاریخ آن به سال ۲۰۰۶ بازمی گردد و در آن، آیت الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق در پیامی خطاب به حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر بر میهن پرستی شیعیان عراق و منطقه تأکید کرده است.

در متن این پیام آیت الله سیستانی که پس از ۱۳ سال منتشر شده است، آمده: جناب آقای محمد حسنی مبارک، رئیس جمهور محترم جمهوری عربی مصر.

سلام بر شما و درود و رحمت خدا بر شما باد.

اما بعد، با کمال شگفتی شنیدم که شما (در گفت‌وگو با شبکه العربیه) به این شبکه گفته اید که بیشتر شیعیان عراق و منطقه به کشورهایشان وفاداری ندارند؛ سخنی که به معنای خدشه دار نمودن ملی گرایی ده‌ها میلیون نفر از ساکنان این منطقه و تضعیف مواضع محترم آن‌ها در خدمت به کشورهایشان است.

در ادامه این نامه آمده است: این دیدگاه، حقایق تاریخی اخیر و معاصر را در بسیاری از این کشور‌ها به مانند عراق، لبنان، کویت و بحرین نادیده می‌گیرد؛ چرا که چگونه می‌توان جهاد میلیون‌ها عراقی در انقلاب ۱۹۲۰ و مقابله آن‌ها با اشغالگری انگلیس و دفاع از وطنشان، هر زمانی که در معرض تجاوز قرار می‌گرفتند را نادیده گرفت؛ همچنانکه نمی‌توان مقاومت لبنانی‌ها را که بیشتر سرزمین هایشان را از اشغالگری اسرائیل آزاد کردند، نادیده انگاشت. این، در کنار مقاومت گروهی بزرگ از مردم کویت است، هنگامی که کشورشان در معرض تجاوز قرار گرفت.

در این نامه در اشاره به دیدگاه حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر آمده: خطرناک‌ترین چیزی که در این دیدگاه وجود دارد، ایجاد روشی در تعامل با ساکنان این کشور‌ها بر اساس کاهش حقوق شهروندی- چه در زمینه سیاسی- اجتماعی و حتی فکری و فرهنگی است.

آیت الله سیستانی در پایان نوشت: ما یقین داریم دستاورد‌هایی که شما دیدگاه‌تان را بر اساس آن ساخته اید، کامل نیستند و به همین خاطر، نمایانگر آنچه که به عنوان رهبری مصر شناخته می‌شوند، نخواهند بود. ما اطمینان داریم شما تمایل به ثبات کشور‌های منطقه و یکپارچگی ساکنان آن‌ها دارید.

در پایان این نامه همچنین برای حفظ مصر و ساکنان این کشور دعا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار