تحقیر آل سعود به‌دست یانکی‌ها / چرا ملک سلمان در برابر دونالد ترامپ زانو زد؟

عربستان در دوران حکومت آل‌سلمان، بیش از پیش در برابر آمریکا تحقیر می‌شود؛ این روند در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیشتر شده و ترامپ به هر بهانه‌ای آل سعود را تحقیر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا در ادامه تحقیر آل سعود و توهین‌ مداوم به این کشور، سعی دارد تا از خاندان سعودی باج بگیرد. تیراندازی محمد سعید الشمرانی در پایگاه دریایی ارتش آمریکا و کشته شدن چهار آمریکایی و عذرخواهی سریع ملک سلمان از ترامپ بهانه‌ای برای بررسی سریال تحقیر‌های آمریکا علیه عربستان و همچینین چرایی این مسئله شده است.

تحقیر آل سعود به‌دست یانکی‌ها/چرا ملک سلمان در برابر دونالد ترامپ زانو زد؟

چند نمونه از تحقیر آل سعود

  •  بعد از آنکه بن‌سلمان فروردین ماه ۹۷ در دفتر کاخ سفید با ترامپ دیدار کرد، رئیس‌جمهور آمریکا از کارمندانش خواست «همه صندلی‌ها و اسبابی را که بن سلمان رویش نشسته یا دست‌زده، به‌خوبی تمیز کنند، مبادا شپشی از خود به‌جای گذاشته باشد».
  •  دونالد ترامپ در توهینی دیگر اعلام کرد عربستان برای ما گاوی شیرده است که هر وقت بخواهیم از آن طلا و دلار می‌دوشیم و هر وقت شیرش تمام شد، آن را سر می‌بریم.
  • ترامپ ماه‌های پایانی ۲۰۱۸ نیز با اشاره به گفت وگوی تلفنی با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی گفت: «عربستان را دوست دارم. گفت‌وگویی طولانی با پادشاه فوق‌العاده آن‌ها، سلمان داشتم. به او گفتم، پادشاه! شما چندین تریلیون پول‌دارید. بدون ما چه کسی می‌داند برای شما چه اتفاقی می‌افتد؟» رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «با ما، آن‌ها کاملاً ایمن هستند. ولی ما چیزی که باید به دست بیاوریم را به دست نمی‌آوریم. ما از ارتش آن‌ها حمایت مالی می‌کنیم. گفتم بگذار یک سؤال بپرسم: چرا ما داریم به ارتش این کشور‌های بسیار ثروتمند کمک مالی ارائه می‌دهیم؟»
  •  ترامپ ۷ مهر ۱۳۹۷ هم در توهینی آشکار به پادشاهی سعودی با اشاره به گفت وگوی تلفنی اخیرش با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی گفته بود شما چندین تریلیون دلار پول دارید و بدون آمریکا، فقط خدا می‌داند چه بر سر پادشاهی سعودی خواهد آمد. شاید نتوانید آن هواپیما‌ها را نگاه دارید. چون به آن‌ها حمله خواهد شد.
  • رئیس‌جمهور آمریکا ۱۱ مهرماه ۹۷ نیز در اظهارنظری دیگر اعلام کرد که به پادشاه عربستان هشدار داده است که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا «دو هفته» هم در قدرت دوام نمی‌آورد.
  • ترامپ در فروردین ماه ۱۳۹۷ نیز در دیداری جنجالی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، لوحی که رقم قرارداد‌های تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا را نشان می‌داد، نزدیک صورت بن سلمان گرفت و با لحنی مفتخرانه از نقش دلار‌های نفتی عربستان در ایجاد رونق اقتصادی برای اقتصاد آمریکا سخن گفته بود.اردیبهشت ۹۸ نیز «دونالد ترامپ» در یک سخنرانی عمومی با ادبیاتی تحقیرآمیز از مکالمه خود با «ملک سلمان» شاه سعودی خاطره‌ای را برای حاضرین تعریف کرده است. ترامپ در بخشی از این سخنرانی گفته: «کشور‌هایی هستند که بسیار ثروتمند هستند، به یک تماس تلفنی فکر کنید که ما با آن ۵۰۰ میلیون دلار به دست آوریم. در حال حاضر ما این موضوع را در قبال بسیاری از کشور‌ها از قبیل عربستان داریم، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آن‌ها دفاع می‌کنیم. ما به عربستان کمک یارانه می‌دهیم. آن‌ها به جز پول، چیز دیگری ندارند، اما ما به آن‌ها یارانه می‌دهیم». رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «آن‌ها از ما خیلی خرید می‌کنند، آن‌ها ۴۵۰ میلیارد دلار از ما خریدند. افرادی (در آمریکا) هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان هستند، اما آن‌ها ۴۵۰ میلیارد دلار به ما اختصاص دادند و من نمی‌خواهم این پول را از دست بدهم». رئیس جمهور آمریکا در ادامه تاکید کرد: «ما در زمینه‌های بسیاری در حال همکاری با عربستان هستیم. صادقانه به شما می‌گویم این کار (گرفتن پول از عربستان) آسان‌تر از گرفتن ۱۱۳ دلار از یک مستاجر در یک منطقه بد در نیویورک است. اینکار همچنین امن‌تر است.»

تحقیر آل سعود به‌دست یانکی‌ها/چرا ملک سلمان در برابر دونالد ترامپ زانو زد؟

آخرین نمونه تحقیر

محمد سعید الشمرانی به عنوان یک سعودی که برای گذراندن دوره آموزش خلبانی به آمریکا رفته بود، روز جمعه در پایگاه دریایی ارتش آمریکا در پنساکولا اقدام به تیراندازی کرد و چهار آمریکایی را کشت. بلافاصله پس از این تیراندازی، ملک سلمان پادشاه عربستان با سراسیمگی و عجله به دونالد ترامپ پیام تسلیت و عذرخواهی فرستاد تا قهر ترامپ شامل حال وی نشود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جمعه‌شب در پیامی توئیتری از تماس تلفنی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان درباره حادثه تیراندازی در پایگاه هوایی ایالت فلوریدا خبر داد. ترامپ نوشت: «سلمان پادشاه عربستان لحظاتی پیش تماس گرفت تا تسلیت صمیمانه و همدردی خود را با خانواده‌ها و دوستان جنگجویانی که در حمله [پایگاه هوایی]پنساکولا در فلوریدا کشته و زخمی شدند، ابراز کند». رئیس جمهوری آمریکا افزود: «ملک [سلمان]گفته که مردم [عربستان]سعودی به شدت از اقدام وحشیانه عامل تیراندازی خشمگین هستند و این فرد به هیچ شکل و نحوی نماینده احساسات مردم عربستان که دوستدار مردم آمریکا هستند، نیست». دبیرخانه هیئت علمای عربستان نیز این جنایت را محکوم کرد و گفت: «این اتفاق جنایتی فجیع و ناسازگار با اسلام است که ریختن خون را حرام می‌شمرد. علامه عبدالسلام الوجیه دبیر کل انجمن علمای یمن در واکنش به این مسئله اعلام کرده، علمای دربار سعودی دین اسلام را تحریف می‌کنند که آخر و عاقبت فتواهایشان گرفتن هزاران قربانی است. آن‌ها عالمان ارشد نیستند بلکه کاهنان معبدند».


راز سکوت آل سعود در برابر تحقیر‌های ترامپ


۱. بحران مشروعیت: حکومت آل سعود در شرایط کنونی با بحران مشروعیت داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. این رژیم به دلیل ضعف مشروعیت داخلی به دنبال این است تا بقای خود را وابسته به یک قدرت بزرگ کند. به همین دلیل عربستان در شرایط کنونی زیر چتر امنیتی آمریکا قرار گرفته و به اصطلاح بقای خود را وابسته به حمایت‌های امریکا می‌داند. به همین دلیل مقامات سعودی بقای آل سعود را بر واکنش به تحقیر‌های ترامپ مقدم می‌دانند.
۲. لطف ترامپ به بن سلمان: عربستان این چتر امنیتی را از سال ۱۹۳۰ در ابتدا انگلیس و سپس آمریکا قرار داده و به همین دلیل مطیع سیاست‌های آمریکا است. طبق گزارش المانیتور، ثبات در عربستان هم‌زمان با افزایش فزاینده تردید‌ها درباره تصمیمات ولیعهد این کشور بسیار شکننده شده است. بن سلمان هم به‌خوبی به این نتیجه رسیده که مخالفان وی در دربار سعودی به‌ویژه احمد بن عبدالعزیز رقیب جدی این روز‌های وی در حال افزایش قدرت خود هستند. حادثه مرگ خاشقجی نیز جایگاه و توان بن‌سلمان را بیش‌ازپیش تضعیف کرده است. به همین دلیل در تابستان امسال خبر‌هایی منتشر شد که بن‌سلمان همه‌وقت خودش را در کشتی تفریحی در حدفاصل جده و شهر نیوم در دریای سرخ می‌گذراند و اگر مجبور به حضور در جشن‌ها و مراسم یا دیدار با مسئولان خارجی شود، این کار را در جده انجام دهد، زیرا از شدت ترس نمی‌خواهد از دریا دور شود تا بتواند در صورت احساس خطر سریع فرار کند. درواقع این احساس خطر باعث شده که وی در برابر توهین‌های ترامپ منفعل باشد.
۳. شکست‌های منطقه‌ای عربستان: آل سعود را می‌تواند بازنده‌ترین کشور در جریان تحولات ۸ سال اخیر موسوم به انقلاب‌های عربی دانست. این کشور در سوریه و عراق تمام تلاش خود را به کار گرفت تا حکومت‌های این دو کشور را ساقط کند، اما در نهایت شکست خورد. در یمن نیز آل سعود با شکست از انصارالله با وجود هزینه ۳۰۰ میلیارد دلاری، اکنون پرچم سفید را بلند کرده و به دنبال مذاکره با انصارالله است. در واقع هدف قرار گرفتن آرامکوی عربستان توسط انصارالله یمن آل سعود را به این نتیجه رسانده که این کشور نمی‌تواند در خاورمیانه به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد و به همین دلیل قدرت نرم و سخت این رژیم در بین کشور‌های اسلامی به شدت روند نزولی داشته است. به همین دلیل عربستان و ملک سلمان به شدت خود را نیازمند حمایت‌های ترامپ می‌دانند.
۴. ناتوانی عربستان در برابر ترامپ: «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی تنها جوابی که به توهین‌های ترامپ داده این است که باید بپذیریم که هر دوستی، هم حرف‌های خوب می‌زند و هم حرف‌های بد. این مسئله نشان‌دهنده این است که وی صراحتا اعلام کرده که توان پاسخگویی به توهین‌های ترامپ را ندارد. دونالد ترامپ نیز با درک این مسئله سعی دارد تا قرارداد‌های بیشتری را بر عربستان تحمیل کند.

سخن پایانی

تحقیر آل سعود توسط آمریکا و به ویژه ترامپ تبدیل به یک امر عادی شده است. شکست‌های منطقه‌ای در کنار نیاز شاهزاده‌های سعودی به حمایت‌های ترامپ، باعث شده تا هیچ اعتراضی نسبت به این مسئله از سوی عربستان صورت نگیرد. در نتیجه ترامپ روز به روز هم باج خواهی‌های خود از آل سعود را بیشتر می‌کند و هم به صورت مرتب سران عربستان را تحقیر می‌کند. اوج تحقیر آل سعود نیز پس از تیراندازی اخیر در آمریکا توسط یک تبعه عربستان اتفاق افتاد که ملک سلمان به صورت سراسیمه و از ترس ترامپ، این اقدام را محکوم و از آمریکا عذرخواهی کرد. حتی علمای وهابی نیز در این مسیر با ملک سلمان هم‌صدا شدند. آل سلمان به دلیل شکست‌های پی‌در‌پی مجبور به زانو زدن در برابر ترامپ شده‌اند تا بتوانند بقای خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
قیمت همه چیز رفته بالا اینو بگو
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
بس كه فحش دادين به ال سعود و مرگ گفتين نه به مكه و مدينه راهمون ميدن نه به كربلا
فقط راه آنتاليا بازه
Iran (Islamic Republic of)
مختار
۰۰:۰۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه مردم ما فکر میکنند سعودی از ایران میترسه ایران نه همسایه عربستانه و نه دشمنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
با این حرفها کدام مشکل ملت ایران حل می شود
Iran (Islamic Republic of)
مهدیmt
۱۹:۴۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
یکی نیست به آل فتنه اسلام بگه اینقدر از ایران میترسید که کفش آمریکایها رو لیس میزنید بابا با ایران باشین تا لاقل خوار نشین با آمریکا باش گدائی کن یا با ایران باش خدائی کن
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۹:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
تحریم و تحقیر ایران وعربستان دو پروژه شیطان هستند برای نابودی جهان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
لطفا به فکر بیان مشکلات مردم باشید شاید امیدی به حل شدنش باشه
راستی دلار هم داره میره بالا این رو هم بگید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
در تایید حرف دوستمون لطفا هیچ خبری ررو منتشر کنید و فقط بنویسید دلار گرون شد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۱۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
با انتخاب شدن یک رییس جمهور سرسخت در مقابل دشمنان و دلسوز در میان دوستان از هر لحاظی بر امریکا و نوکرانش در منطقه برتری خواهیم یافت تاکید میکنم از هر لحاظی ، قسم به خون شهیدان اون روزهارو در اینده ای نزدیک خواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۵۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
البته این منصور من نیستم هااااااا // یعنی مخم اینقد کشش نداره که اینجوری بنویسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مملکت خودمان را بچسبید،اون بدبختها که رسوای جهان هستند ، اگر قرار بود پول افزایش بنزین دوباره برگردد چرا اصولا افزایش دادید ، حالا که افزایش دادید لاقل در جهت گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه کنید و کمی هم بلیط قطار را ارزانتر کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
عزت از آن خدا و رسول و مومنین است، شخصی که به خدا ایمان ندارد و استکبارپذیراست، معلوم است که ذلیل و خوار بوده و التماس می کند که ترامپ و معاونش دست او را بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
شاید زانوش رو به ترامپ خالی شده .. :0
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۵۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
من دیگه هیچ حرفی برای گفتن ندارم،مطالب بالا به روشنی وضعیت این گاوداری رو بیان می‌کنه.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
کاملا مشخص آل سعود با این کارهایی که توی چند سال گذشته انجام داده به سمت نابودی حرکت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۶:۳۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
اقا دیگران را ول کنید به مشکلات خودمان برسید . گرانی سرسام آور شده تو این مملکت چگونه باید زندگی کنیم . به ماچه که آل سعود را ترامپ تحقیر کرد بابا ترامپ دیونس این را همه میدانند همه .
ولی اقتصاد امریکا را با همین دیونه بازیهاش شکوفا کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
انفجر ینفجر انفجر اننفجاررررررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
خاک عالم هستی برسر ال خبیث سقوط وانشاالله تقاص تمام خونهای ریخته شده را پس خواهندداد
Iran (Islamic Republic of)
علی موسوی
۱۵:۰۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا مرگ بر آل سقوط.
Iran (Islamic Republic of)
گشتاسب
۱۴:۵۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
تو این دنیا مردم همه کشورها درد دارن بغیر از سویس وسوئد و اسکاندیناوی و نیوزیلند که اکثر ملتش تو رفاه کامل هستن.. گرانی و تورم و سایه جنگ و تحریم شدید نعمت است شکر گذارم خداوند متعال را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
یانکی یه کلمه تحقیر آمیزه که قبلا به مردم آمریکای شمالی می گفتند ...بحث ملت آمریکا از دولت استعماریشون جداست ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
خدا انشالله ریشه نحس تان را از روی زمین برداره لعنت بر آل سعود و خاندانش / لعنت بر شما خاندان سعودی شیعه کش
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۰۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
بخاطر اینکه از آل سعود به اندازه ی کافی آتو داره. سعودیها در جبهه ی ضعف، مجبورند به هرخفتی تن بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
این تیراندازی این جوان عرب بدلیل خروش احساساتش در مقابل این تحقیر ها بوده علی الخصوص احتمالا در اون پایگاه هم این جوانان عرب مورد تخقیر قرار گرفتن که نتیجه اش همین شد،این آقای بن سلمان هم تا لحضات آخر مانند صدام و...زمانی که بر کنارش کردن تازه اون موقع متوجه میشه که دیگه تاریخ مصرفش تموم شده وامریکا مثل آشغال بی ارزش کنارش میزاره
Iran (Islamic Republic of)
علی موسوی
۱۵:۰۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
دوست عزیز من هم با نظر شما کاملا موافق هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
سلام
یه خواهشی داریم ازتون ما قشر زحمت کش تاکسی دارها هستیم
اولش گفت بنزینی به ون ها ماهی 700لیتر میدیدم ولی وقتی موقع عمل شد به ما 400لیتر در ماه میدن با قیمت 1500 که این حجم تا وسط ماهم نمیکشه الان سهمیه بنزین هممون تموم شده و نمیصرفه بخوایم ازاد بزنیم چون بیشتر از اینکه کار کنیم باید پول بنزین بدیم
تو رو خدا پیگیری کنید ما دستمون بجایی بند نیست هیچکس صدای مارو نمیشنوه
بیشتر تاکسی دارها مستجرن دارن عقل و هوش خودشون رو از دست میدن نمیتونن کار کنن پولی در نمیاد
تازه لیتری 1500با همان کرایه ی قبلی اینجوری داریم بیشتر هزینه میکنیم تا پول دربیاریم
خواهش میکنیم پیگیری کنید سهمیه بنزین هارو برای تاکسی ها در ماه افزایش بدن اگر کرایه تاکسی ها رو افزایش نمیدن لااقل قیمت سهمیه بنزین برای تاکسی ها1000 تومن باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
به کی رای داده بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
میشه بفرمایید ربط این کامنت به متن خبر چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
بیشتراز ۹۵ درصدتاکسی ها گازسوزهستن، برادرمن تاکسی داره،اصلابنزین نمیزنه، اگرمیخواهیدقیمتهاروبالاببریدچرانمیائیدحقیقت روبگید؟! الآن هرکسی هرچی میخوادگرون کنه به بنزین ربط میده،درصورتی که بعضی ازاقلام هیچ ربطی به بنزین نداره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
ای بابا ما خوبیم ببین هیچ کس از بیرون تحقیرمان نمی کند و این خودمان هستیم که حقیر شده ایم برای لقمه نانی چه ارهای که نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
حقیر خودتی و اونایی که لایکت کردن ملت پایبند به ارمانها حقیرنیستن و عزیزن مثل مقتدایشان امام حسین
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۵۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
خدازده.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
وقتی کیلویی و از روی همین جهالت ها به یک مشت لیبرال و نفوذی رای میدهی نتیجه اش همینه که می بینی و حقیر می شوی جالب ترش اینه که امثال تو به جای پشیمانی طلبکار هم می شوید !!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
وقتی خودمردم به هم رحم نمیکنن چه توقعی ازترامپ وغربیهامیشه داشت؟!همه میخوان جنسهاروکم کنن توبازاربعدگرون کنن،اونوقت مشکلات روگردن تحریم میاندازن، یک عده آدم نادان فقط به فکراین هستن که خون مردم بکنن توشیشه وازآب گل آلودماهی بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
ما خوابیدیم
آخرین اخبار