نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری از دیابت در مدارس با نیاز‌های ویژه

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان آموزش، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی را مهمترین راه‌های پیشگیری از دیابت در مدارس با نیاز‌های ویژه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، خلیل رنجبرگفت:خودمراقبتی واتخاذ شیوه زندگی سالم بعنوان یکی از اصول پیشگیری وکنترل بیماری دیابت به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه دوره ابتدایی، متوسطه پیش حرفه‌ای دوره اول وحرفه‌ای دوره دوم آموزش داده می‌شود.

او افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تحرک بدنی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در قالب اجرای طرح حیاط پویا، المپیاد‌های ورزشی ونرمش صبحگاهی در ۲۲ مدرسه مستقل ومدارس ضمیمه با نیاز ویژه استان انجام گرفته است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه برنامه‌های مکمل درس تربیت بدنی با هدف ایجاد انگیزه برای تحرک، پویایی، شادابی و نشاطدر مدارس با نیاز‌های ویژه اجرا شده است، افزود: با رشد روزافزون آمار مبتلایان به دیابت نوع ۱که دانش‌آموزان نیز جزو این گروهند، ضرورت برنامه‌های آموزشی دیابت در مدارس قطعی است.

رنجبر تصریح کرد: اقدامات آموزش و پرورش باید بر اساس اسناد بالادستی باشد و سند تحول، سند بنیادین وزارت آموزش و پرورش است که در آن بر توجه به پویایی دانش‌آموزان تأکید شده است.

او اظهار داشت: این بیماری با اصلاح رفتار، فرهنگ و سبک زندگی ما قابل پیشگیری و کنترل است و آموزش مربیان بهداشت، مدیران و آموزگاران بدون شک نه تنها برای دانش آموزان مبتلا به دیابتبلکه برای سایر دانش آموزان نیز مفید و با نتایج ارزشمندی همراه خواهد بود.

رنجبر اعلام کرد: افزایش وزن در کودکان خطر ابتلا به دیابت و بیماری فشارخون در بزرگسالی را بالا می‌برد، به همین دلیل آموزش‌های تغذیه سالم وبهداشتی برای والدین و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه باید درسرفصل‌های آموزشی مدارس گنجانده شود.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اضافه کرد: کودکان و نوجوانان دیابتی می‌توانند همچون سایر دانش‌آموزان به مدرسه بروند و تحصیل کنند از اینرو لازم است با این دانش‌آموزان مثل سایر دانش‌آموزان به دور از ترحم و با آگاهی درست برخورد شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.