یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

نشست قلب آسیا و فرصتی برای شکل دهی منظومه قدرتمند آسیایی

استاد جغرافیای سیاسی گفت: نشست قلب آسیا فرصتی قابل توجه پیشروی ماست.

نشست قلب آسیا فرصتی برای شکل دهی منظومه قدرتمند آسیایی تحت عنوان اتحاد آسیاییکیومرث یزدان پناه استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هشتمین نشست قلب آسیا که در ترکیه برگزار شد، گفت: هشتمین دور نشست موسوم به قلب آسیا_ روند استانبول یا محوریت بررسی تحولات افغانستان به ویژه برقراری صلح در این کشور برگزار شد و اگر موارد مطرح شده در این نشست ها به نتیجه برسد می‌تواند به کسب دستاورد های زیادی برای بهبود اوضاع افغانستان امید داشت.

او افزود: نشست‌های قلب آسیا تقریبا از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و مستمر هم ادامه داشته است. ۱۴ کشور در این نشست شرکت می‌کنند که کشور‌های صاحب نام و قدرت‌های بزرگی مانند جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، میزبان این نشست یعنی ترکیه، چین، هند، پاکستان و بخش قابل توجه‌ای از کشور‌های حوزه آسیای مرکزی حضور می‌یابند، همچنین در حوزه جنوب خلیج فارس هم در حال حاضر فقط کشور امارات متحده عربی است که در این نشست‌ها شرکت می‌کنند.

کارشناس مسائل جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: نشست قلب آسیا مسائل حیاتی را دنبال می کند که اگر به نتیجه برسند تحول بزرگی را در منطقه ما رقم خواهند زد؛ در این میان اصلی‌ترین مسئله بحث چالش‌های عمیق و دیرینه‌ای است که افغانستان با آن مواجهه بوده و با اجرایی کردن  طرح های ارائه شده باید هزینه هایی که گسترش تروریسم در منطقه به جا گذاشته است را کاهش بدهند. .

یزدان پناه تاکید کرد: نشست های قلب آسیا می‌تواند کشور‌های منطقه تبدیل به یک منظومه ژئوپلتیکی شوند و دست به دست بدهند برای صلح مشترک و هدف مشترکی را به نتیجه برسانند به نظر من بسیار ارزشمند است.

او ادامه داد: مسئله افغانستان اکنون به گونه‌ای پیش می‌رود که مداخلات امریکا در این کشور دیگر جوابگوی نیاز‌های درونی افغانستان نیست، در حقیقت نه تنها جوابگو نیست بلکه خود آن مشکلی بر معضلات افغانستان اضافه کرده است و از طرف دیگر آمریکایی‌ها همزمان در قطر نشست صلح با طالبان را دنبال می‌کنند. اخیرا طالبان اعلام کردند به هرچه آنچه آمریکایی‌ها و موضع بحث صلح بود، تن می‌دهند و بیانیه بعد از آماده شدن را امضاء خواهند کرد، این امر نشان می‌دهد که واشنگتن همچنان به عنوان یک مداخلگرغیر متعارف و غیر مسئول دست از منطقه بر نمی‌دارد.

یزدان پناه با بیان مداخله واشنگتن در منطقه در وهله اول به ضعف‌های ذاتی خود کشور‌های منطقه برمی گردد، گفت: اگر کشور‌های منطقه اراده جمعی برای حل مشکلاتشان داشته باشند و سپس به سمت ثبات، امنیت و توسعه منطقه بومی ثروتمند غرب، جنوب غرب و حوزه شمالی آسیا بروند دیگر نیازی نیست که کشور‌های غربی با مداخله سرنوشت این کشور‌های را رقم بزنند.

جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: تجربه ثابت کرده حضور قدرت‌های فرا منطقه‌ای از قرن ۱۸ به این سمت جز نا امنی، مصیبت و غارت ثروت کشور‌های منطقه و قتل و نا به سامانی هیچ دستاورد دیگری برای کشور‌های منطقه نداشته است.

او افزود: به نظر من نشست قلب آسیا فرصت بسیار مغتنمی است که کشور‌های بزرگی که درآن حضور دارند با یکدیگر منظومه قدرتمند آسیایی تحت عنوان اتحاد آسیایی را شکل دهند که اولین گام آن می‌توان بازگشت صلح و ثبات به این منطقه باشد و سپس حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای از جمله افغانستان، عراق و سوریه همچنین معضلی به نام تروریست، مواد مخدر و سایر شرارت‌های مسلحانه که بخش قابل توجه‌ای از انرژی منطقه را می‌گیرد، این نشست می‌تواند روند را تغییر دهد و سرآغازی برای پوست اندازی در منطقه جنوب غرب وغرب آسیا باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای شرکت در هشتمین کنفرانس وزرای خارجه «قلب آسیا» وارد استانبول شد. عصر روز گذشته وزیر خارجه کشورمان در استانبول با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در حقیقت روابط دوجانبه، تحولات سیاسی جاری در افغانستان به ویژه گفت‌وگوی‌های صلح میان گروه‌های افغانستانی با محوریت دولت این کشور از محور‌های اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود. او روز گذشته با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک خود در استانبول دیدار کرد و در این نشست طی سخنانی مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

نخستین نشست قلب آسیا در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه و با شرکت وزیران امور خارجه ۱۴ کشور شامل ترکیه٬ افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد.


بیشتر بخوانید:رایزنی ظریف و اشرف غنی درباره گفت‌وگوهای صلح در افغانستان 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار