مدیر عامل پیام‌رسان آیگپ در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اختلال پیام‌رسان‌های داخلی در زمان قطعی اینترنت به حمایت نکردن دولت بازمی‌گردد

صحبت‌های میثم عسگری، مدیر‌عامل آیگپ در مورد وضعیت این پیام‌رسان در زمان قطعی اینترنت را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از فیلتر شدن تلگرام، نگاهی ویژه به تولید و حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی شکل گرفت که یک سمت آن دولت و سمت دیگر آن مردم قرار داشتند. طی چند سال اخیر دولت همواره به حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی اذعان داشته و مردم نیز از پیام‌رسانی که از نظر سرعت و کیفیت ارائه خدمات، ویژگی‌های مورد نظرشان را برآورده می‌کرد، حمایت کردند. از آن زمان تا کنون پیام‌رسان‌های ایرانی به طور جدی محک نخورده بودند و در حالت عادی سرویس‌های خود را به شکل مطلوب ارائه می‌دادند. اما قطع اینترنت بین‌الملل در آبان ماه و نیاز شدید مردم به پیام‌رسان‌های داخلی، موجب شد تا برای اولین بار این اپلیکیشن‌های ایرانی مورد قضاوت میلیون‌ها کاربر قرار بگیرند. این درحالی بود که اکثر پیام‌رسان‌ها نتوانستند خدمات مطلوبی در زمان قطع اینترنت ارائه دهند و اکثر کاربران از شرایط پیام‌رسان‌های ایرانی ناراضی بودند.

حال خبرنگار باشگاه خبرنگاران به سراغ میثم عسگری، مدیر عامل پیام رسان ایرانی آیگپ رفته تا در مورد شرایط این پیام‌رسان، دلیل عملکرد نامطلوب پیام‌رسان‌های ایرانی در زمان قطع اینترنت بین‌الملل  و شفاف ‌سازی در مورد کمک‌های دولتی به این پیام‌رسان، گفت‌وگویی داشته باشد. در ادامه مصاحبه  خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با میثم عسگری، مدیر عامل پیام‌رسان آیگپ را مشاهده می‌کنید:

آیکپ هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده است / سرورهای ما به اندازه پیام‌رسان‌های خارجی گسترده نیست

آیگپ در حال حاضر ۵ میلیون کاربر دارد

سوال: توضیحاتی درباره وضیعت فعلی پیامرسان آیگپ بفرمایید. اهدافی که در زمان راه اندازی این نرم‌افزار در نظر داشتید چقدر محقق شده است؟

آیگپ یک پیام‌رسان ایرانی با قابلیت‌های منحصر به فرد است. یکی از مهمترین قابلیت‌های این نرم‌افزار open source بودن آن در لایه کلاینت محسوب می‌شود که به کاربران و کسب وکار‌های مختلف این اجازه را می‌دهد تا آن را توسعه دهند، مانند تلگرام که نسخه‌های هاتگرام و تلگرام طلایی از روی آن توسط شرکت‌هایی به بازار عرضه شد.

آیگپ تنها پیام‌رسان ایرانی است که چنین مزیتی را داراست و امیدواریم کاربران، کسب و کار‌ها و متخصصین بتوانند از این مزیت استفاده لازم را ببرند. وضعیت آیگپ از لحاظ کاربر در شرایط خوبی است، ما در حال حاضر ۵ میلیون کاربر داریم که آیگپ را نصب و مراحل ثبت‌نام خود را کامل کرده‌اند. در خصوص کاربران فعال نیز شرایط آیگپ نسبت به گذشته با توجه به ارائه خدمات جدید و متفاوت بسیار مناسب است. در خصوص اینکه چقدر اهداف ما محقق شده است باید عرض کنم که از لحاظ زیرساختی و فنی با توجه به تجربیات دوسال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم و چشم‌انداز خوبی را برای آیگپ ترسیم می‌کنیم.

البته در بخش زیرساخت‌هایی که مرتبط با اهداف و سیاست‌های ارتباطات کشور بوده چندان موفق نبودیم، زیرا این بخش از اختیار ما خارج بوده است، لذا در بعضی بخش‌ها ما نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی دولتی داشتیم که نه تنها برای ما بلکه برای اکثر فعالین حوزه پیام‌رسان اتفاق نیافتاده است. حتی در زمان فیلترینگ تلگرام، سیاست ظاهری حمایت دولت از پیام‌رسان‌های داخلی کاملا تخریبی بود. اما با تمام این صحبت‌ها وضعیت ما در بخش‌هایی که اختیارش دست خودمان بوده و توان آن را داشته‌ایم که آن را توسعه دهیم شرایط مطلوب بوده و آینده روشنی در انتظار آیگپ است.

آیکپ هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده است / سرورهای ما به اندازه پیام‌رسان‌های خارجی گسترده نیست

مشکلات ما در زمان قطع اینترنت بین‌الملل به چند بخش از جمله عدم آماده بودن زیر ساخت و دانش فنی کم بازمی‌گردد

سوال: در زمان قطعی اینترنت نسخه وب و اندروید آیگپ با مشکلاتی مواجه شده بود که کاربران نمی‌توانستند به راحتی از آن استفاده کنند؟ دلیل این مشکلات فنی چه بود؟

در خصوص این قطعی اخیر که با توجه به شرایط خاص کشور ایجاد شد، نه تنها ما، بلکه تمام پیام‌رسان‌ها و فعالین بخش OTT با مشکل روبه‌رو شدند. اینکه بخواهیم بگوییم که تنها نسخه وب و اندروید ما مشکل داشته اینطور نیست، با توجه به مشکلات شبکه و زیرساخت تمام نسخه‌های ارائه شده ما با مشکل روبه‌رو بودند. عوامل مختلفی در این زمینه دخیل بوده است. اولین مورد که در ۴۸ ساعت اول بعد از قطعی اینترنت رخ داد و اکثر کسب و کار‌های اینترنتی و پیام‌رسان‌ها با آن روبه‌رو بودند، مشکل DNS‌ها بود. زیرا امکان هماهنگی آن‌ها با اینترنت داخل به مشکل برخورده بود و مسیر‌یابی خوبی اتفاق نمی‌افتاد و بعضا برخی از سایت‌ها و اپ‌ها از سرویس دادن خارج شده بودند.

در اصل می‌توان مشکلات آن مقطع را به چند دسته تقسیم کرد. یک بخش مربوط به زیرساخت‌های کشور بوده که بحث شبکه داخلی کشور و قطعی یکباره و بدون هماهنگی زیرساخت‌های داخلی با وضعیت جدید باعث بروز مشکلاتی شد. دسته دیگر نیز برمی‌گردد به مشکلات زیرساختی خود ما، به عنوان مثال همه پیام‌رسان‌های ایرانی از لحاظ سخت افزار به اندازه یکی از پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام که به ۵۰ میلیون نفر در ایران سرویس می‌دهد، سرور ندارند.

همین مساله مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند؛ زیرا با توجه به قطعی اینترنت جهانی و از کار افتادن پیام‌رسان‌های خارجی، ما شاهد هجوم کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی بودیم و همین کمبود سرور باعث شد تا مشکلات عدیده‌ای برای پیام‌رسان‌ها ایجاد شود و این کمبود سرور به مشکلات تامین سرمایه، عدم حمایت‌های دولتی و... برمی‌گردد. از نگاه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم این مساله چندان به صرفه نیست، زیرا باید صد‌ها سرور خریداری کنیم و برای قطعی‌های ناگهانی استفاده کنیم و بعد از عادی شدن شرایط مجددا آن‌ها را از دور خارج کنیم و در بخش سرویس‌دهی زیرساخت با توجه به پیچیدگی حوزه پیام‌رسان نیز سرویس‌دهنده‌ای نیست که چنین کاری را برای ما انجام دهد.

اما مشکل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، مساله دانش فنی پیام‌رسان‌ها است. یعنی فضای بین نرم‌افزا‌ها و سخت‌افزار‌هایی که در لایه زیرساختی (بک‌اند) ما وجود دارد. البته این بخش نسبت به گذشته از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شده است؛ این پیشرفت را می‌توان در دو مقطع زمانی مختلف حس کرد. مسلما مشکلات پیام‌رسان‌ها در زمانی که تلگرام فیلتر شد، بسیار بیشتر از مقطع فعلی بود و این نشان دهنده آن است که در این زمینه پیام‌رسان‌ها رشد داشته‌اند و با مشکلات کمتری روبه‌رو بودند.

در پایان این سوال شما من مشکلات را به سه بخش تقسیم می‌کنم، بخش اول مربوط به زیرساخت‌های کشور بود که متولی آن وزارت ارتباطات است. بخش دوم کمبود امکانات سخت‌افزاری پیام‌رسان‌ها است و بخش سوم به عدم هماهنگی دانش نرم‌افزاری در لایه بک‌اند برمی‌گردد.

در زمان قطعی اینترنت جهانی کاربران زیادی به طور کلی از رابط کاربری کند پیامرسان‌های ایرانی شکایت داشتند؛ دلیل این کندی و گاها کرش کردن در پیام‌رسان آیگپ چه بود؟

این سوال خیلی کلی است، رابط کاربری فضایی ارتباطی بین زیرساخت‌ها، هسته اصلی سیستم و کاربر است. در سوال قبل به تفصیل در خصوص مشکلات توضیح دادم و مسلما آن موارد در رابط کاربری خود را نشان می‌دهد. تمام مشکلاتی که پیشتر گفتم در زمان قطعی اینترنت بر روی رابط کاربری اثرگذار بوده و همین مباحث باعث شد تا کاربران در نسخه‌های مختلف پیام‌رسان‌ها با مشکل روبه‌رو شوند.

آیکپ هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده است / سرورهای ما به اندازه پیام‌رسان‌های خارجی گسترده نیست

ما هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده‌ایم

سوال: پیام‌رسان آیگپ در بدو راه‌اندازی مانند سایر پیامرسان‌ها از حمایت‌های مالی دولت برخوردار شد؛ یکی از سوالات مهم مردم این است که حمایت‌های مالی دریافت شده صرف چه اموری شد و آیا این حمایت‌ها برای راه اندازی یک پیام‌رسان قدرتمند کافی بود؟

در مورد این سوال اجازه بدهید به صورت شفاف نظرات خود را بیان کنم. ما هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده‌ایم. وام ۵ میلیارد تومانی که این همه برای آن سر و صدا به پا کردند را نیز آیگپ دریافت نکرده است و پیگیر هم نیستیم که چنین مبلغی را دریافت کنیم. در کل آیگپ از سوی دولت، هیچ کمک مالی دریافت نکرده است. البته شایعاتی در این زمینه در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح شد؛ اما بنده اعلام می‌کنم که آیگپ به هیچ عنوان وارد این مباحث نشده و چنین تسهیلاتی از سوی دولت به ما اختصاص داده نشده است. در خصوص حمایت‌های زیرساختی و سخت‌افزاری هم در یک زمان محدود دو و نیم رک خالی در یک دیتاسنتر به ما دادند که در چندماه گذشته آن را هم با لطف وزیر و شرکت زیرساخت تحویل دادیم و از آن هم دیگر استفاده نمی‌کنیم.

همانطور که ابتدا بیان شد من در مورد این سوال شما دوست دارم خیلی واضح صحبت کنم. آیگپ نه تنها حمایتی از سوی دولت دریافت نکرده، بلکه از سوی آن‌ها ضربه هم خورده است. در هیچ رسانه و سازمان دولتی از آیگپ حمایت نشد؛ شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به صورت علنی نام سه پیام‌رسان را بردند و گفتند فقط از آن‌ها حمایت خواهیم کرد؛ اما این سیاست داد خود همان پیام‌رسان‌ها را هم درآورد و به گفته مدیران آن‌ها، حمایت این چنینی دولت، باعث ریزش مخاطب در آن‌ها شد.

آیگپ حتی شاهد تخریب‌هایی از سوی وزارت ارتباطات و زیرمجموعه این وزارتخانه نیز بود؛ در بسیاری از مذاکرات حوزه کسب و کار تا پای قرار‌داد رفتیم، اما هنگام امضای قرارداد، شریک تجاری ما را فراخواندند و او را از همکاری با آیگپ به نوعی منع کردند! گویا برنامه‌شان عدم حمایت از آیگپ بود! زمانی نیز اعلام شد که ارزیابی‌هایی صورت گرفته و پیام‌رسان‌ها در لایه‌های مختلف رتبه‌بندی شده‌اند و شایعاتی منتشر شد که هر کدام از پیام‌رسان‌ها از لحاظ فنی، کسب و کاری و... نسبت به بقیه برتری دارند.

ما چندین بار از شورای عالی فضای مجازی چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی درخواست کردیم که نتیجه ارزیابی را در اختیار ما قرار دهند، اما این موضوع اتفاق نیفتاد. ما این حق را برای خودمان قائل بودیم که، چون در آزمون شرکت کرده بودیم، نتایج آن را بدانیم؛ اما هیچ سند و مدرکی منتشر و ارائه نشد.

آیگپ به جز لایه سهامداری هیچ پشتوانه‌ای ندارد و ما خودمان را تنها می‌بینیم. باز هم تاکید می‌کنم که مجموعه آیگپ از هیچ‌گونه حمایت مادی و معنوی از سوی دولت برخوردار نبوده است. ما به این مستقل بودن خودمان افتخار می‌کنیم؛ اینکه فقط با کمک کاربران و سهامدارانمان به این درجه از محبوبیت رسیدیم، خود نشان می‌دهد که نیازی به حمایت‌های دولتی نداریم. در خصوص وام ۵ میلیارد تومانی هم آیگپ پیشنهاد داد به جای اختصاص این مبلغ به پیام‌رسان‌ها، آن را در بین کسب و کار‌های مجازی و فعالان دیگر توزیع کنند تا آن‌ها با این کمک‌ها بتوانند در بستر پیام‌رسان ایرانی پیشرفت کنند.

آیکپ هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده است / سرورهای ما به اندازه پیام‌رسان‌های خارجی گسترده نیست

در این طرح ارائه شده، کسب و کار‌هایی که در تلگرام، اینستاگرام و ... مشغول درآمدزایی و ایجاد خدمات بودند با دریافت مبلغی از این وام می‌توانستند کسب و کار خود را در پیام‌رسان‌ها توسعه دهند. این کار بسیاری از مشکلات فعالیت در اپلیکیشن‌های خارجی را مرتفع می‌کرد؛ مشتری دیگر نگران عدم امنیت خود نبود و با توجه به امکانات پیام‌رسان‌های داخلی به راحتی می‌توانست مبلغ مورد درخواست را به صورت آنی و با استفاده از درگاه‌های بانکی پرداخت کند.

کسب و کار‌ها با اجرای این پیشنهاد به یک فضای امن می‌آمدند و به راحتی و به شکل قانونی مشغول فعالیت می‌شدند و در صورت تخلف نیز موارد قابل پیگیری بود. ما این مورد را پیشنهاد دادیم، اما آن‌ها با لبخند گفتند که مکتوب اعلام کنید، به صورت مکتوب هم این پیشنهاد را ارائه دادیم؛ اما همچنان منتظر پاسخ هستیم!

سیاست وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در خصوص پرداخت این وام‌ها به پیام‌رسان‌ها بیشترین بدبینی را در بین کاربران ایجاد کرد و همین مسئله کماکان یک نقطه ضعف برای فعالان عرصه پیام‌رسان‌هاست. حتی آیگپ که این مبلغ را دریافت نکرده هم همانطور که پیشتر گفتم مورد شماتت کاربران در فضا‌های مختلف است.

در خصوص حمایت‌های وزیر ارتباطات هم ما گله‌مند هستیم. من به عنوان مدیر پیام‌رسان آیگپ از مهر ۹۷ که کار خود را آغاز کردم و تا به امروز هنوز نتوانسته‌ام با وزیر ملاقات داشته باشم! این در حالی است که آقای جهرمی در نوشته‌های خود در فضا‌های مختلف به صورت مداوم بر حمایت از پیام‌رسان‌ها تاکید می‌کند. گویا در واقعیت به شکل دیگری عمل می‌شود. اما واقعیت این است که با شوآف و ارسال توییت نمی‌شود کار کرد و باید به صورت میدانی و عملیاتی هم وارد گود شد. بنده با توجه به حجم فعالیت ایشان در فضای مجازی فکر می‌کنم آقای وزیر اصلا وقتی برای اداره حوزه خود و توسعه آن ندارد!

گزارش از عبدالله مطیع

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
م.حسینی
۰۹:۲۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
زمانی که هیچ کدوم از پیامرسان ها کار نمیکرد برای من که تمام کارم با فضای مجازی هست کارم و راه انداخت.درسته مشکلات قطع و وصلی داشت ولی باز خوب خودشو نشون داد.کاش دولت بجای اینکه سد راه این پیامرسان های بومی باشه کمک کنه برای پیشرفتشون.
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۹:۱۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
واقعا تو این شرایط کار کردن خیلی سخته.بدون حمایت بدون امکانات کافی.
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۱۸:۱۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه در چند سال گذشته پیام‌رسان‌های داخلی خیلی ضعیف عمل کردند، حتی سروش که دولتی هست از لحاظ امنیتی اصلا جالب نیست. بهترین کار خروج از تفکر فیلترنت و حرکت در راستای خواست عمومی برای اینترنت آزاد و باکیفیت است. امنیت و پیشرفت جامعه از رهگذر آگاهی و آمادگی ارتقا می‌یابد نه قطع ارتباط با جهان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
به نظرتون سوپرایز فردا چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۵:۱۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
دوستان منصف باشیم ! پیام رسان های خارجی معروف هم ناگهانی کامل نشدند ، بلکه طی سالها نواقص خود را رفع کردند ! بضاعت مالی پیام رسان های داخلی و محدودیت امکانات و تحریم و... را هم در نظر بگیرید ! با اینهمه برخی پیام رسا ن های داخلی امکاناتی دارند که خارجی ها ندارند ! بهترین حمایت از پیام رسان های داخلی ؛ حضور در آنهاست ! من خودم حداقل دو سال است که از ایتا و سروش استفاده می کنم و مشکلی ندارم ! مشکل از بی اعتمادی کاربران و عدم حضور آنها در پیام رسان های داخلی است !!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
بخدا چین و کره ی جنوبی ام برای اینکه مردمشون از پیام رسان های خارجی استفاده نکنن میان از مغزشون استفاده میکنن و یه پیام رسانی مثل وی چت و غیره رو میسازن. ما سریع میریم یه نمونه تلگرام با کیفیت پایین تر کپی میکنیم و توقع داریم مردم استقبال کنن.یکم خلاقیت به خرج بدید. باز روبیکا اینستاگرام و تلگرام رو ترکیب کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
خب شما خودتون از این برنامه هاتون استفاده کنید چیکار دارین ب ملت با هربرنامه ای ک راحت باشن از همون استفاده میکنن چرا باید همچی ب زور و اجبار باشه تلگرام فیلتر کردین ک ب زور مردم مجبور شن برنامه داخلی نصب کنن نکردن ب زورم خودشونو وصل کردن ب همون تلگرام خب دیگه بیخیال شین برنامه هاتونم برای خودتون خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
امروزشنیدم که درروسیه هم استفاده ازپیام رسانهای خارجی ممنوع شد واقعا به حال خودمون تأسف خوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
ازشدت بیکاری همه منتظر پیام رسانها هستن . آموزش و پرورش گذشته چه دسته گلابی پرورش داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
اینترنت شما هم از دیشب مشکل پیدا کرده ؟ مال من H شده ، گلبهارم مشهد
France
Ali
۱۳:۳۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
ایتا بهترین پیام رسان داخلی است
Denmark
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
پیام رسان شما باید قوی باشه که نیست ... بیخود سر دولت نندازین !!! همش کپیه !
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمد
۱۳:۱۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
چه توقعی داره: دولت باید باید حمایت کنه. مگه تلگرام واتس اپ رو دولت حمایت کرد که معروف شدند. شما به فکر بهتر شدن کیفیت و امنیت پیام رسانت باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
دولت چندین سرور قدرتمند رو به تلگرام اختصاص داد ولی به پیام رسان های داخلی نه
United States of America
احمد
۱۸:۲۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
این حرف غلطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
سلام: دولت تدبیر و امید!!!و شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با وجود مصوبه مجلس مبنی برراه اندازی اینترنت ملی متاسفانه شیفته اینترنت بین المللی است وصریحاً می گوید هیچ چیز جای اینترنت بین المللی را نمی گیرد ایشان به این پرسش پاسخ دهد که چطور در حال حاضر شبکه ملی اطلاعات در کشور‌هایی از جمله کره جنوبی، استرالیا، چین، روسیه، آلمان ، انگلستان هند و برزیل به عنوان شبکه‌ای سریع، امن و ارزان مورد استفاده قرار گرفته و ضمن کاهش هزینه برای کاربران، زمینه سواستفاده دشمنان از بستر فضای مجازی را نیز به شدت کاهش داده است.برای نمونه، کره جنوبی پرسرعت‌ترین اینترنت جهان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و اینترنت ملی یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفته در این کشور بوده است. کره جنوبی که از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست را در دنیا دارد و ۸۰ درصد پهنای باندش داخلی است. یعنی شبکه‌ای دارد که بی‌نیاز از ارتباطات خارجی، ۸۰ درصد ارتباطات و انتقالات دیتای آن در داخل شبکه به گردش در می‌آید.حیرت آور است آمریکا ،اروپا ،اسرائیل و عربستان سعودی برای قطع شدن اینترنت در کشور ما چقدر دلسوزی می کنند!!آیا ما که این همه دشمن آشکار وبا وجود تحریم ههای همه جانبه ازجمله دارو برای بیماران صعب العلاج اما برای قطع اینترنت حساس می شوند واینگونه دشمنان مترصد هر فرصت برای ضربه زدن به کشور هستند و از طریق شبکه سازی و دریافت اطلاعات حساس ازکشور وشبکه های اجتماعی می خواهند اقتصاد ،فرهنگ ، خانواده وبنیان های اساسی کشور را نابود کنندضرورت ندارد با وجود توانایی راه اندازی این کار شبکه و اینترنت ملی داشته باشیم؟!!! مجلس چرا پیگیر عدم اجرای مصوبات خود مبنی بر راه اندازی شبکه و اینترنت ملی از طرف دولت نیست؟؟ خیلی جالب وتامل برانگیز است باوجودیکه آمریکا خود دارای اینترنت ملی است اما رسانه‌ها و مقامات آمریکایی مدام نسبت به راه‌اندازی اینترنت ملی در ایران اظهار نگرانی می‌کنند!آیا در صورت داشتن اینترنت و شبکه ملی لازم بود آنرا قطع کنیم تا مردم دچار مشکل شوند؟ !
Netherlands
امیر
۱۲:۰۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
نگاه کنید جند وقته میخوام با یک اکانت ایرانی کار کنم. بهاین کار هم افتخار میکنم، ولی ولی ولی ، چون شماره تلفن خارجی وارد میکنم اس ام کانفیرم نمیاد، حالا چرا نمیدونم، این مشکلات واقعا ابتدایی نباید تویک پیامرسان وچود داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۱۲:۰۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
به نظر من گپ فقط کیفیت داره همین آی گپ رو من نصب کردم اصلا خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
طوفان
۱۱:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
کپی برداری محض!! ۵ میلیون نصب کردن درست ولی چند نفر حضور فعال دارن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
ب نظرم این دولت خودش دوست نداره پیام رسانه‌ های داخلی تقویت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
اولا هیچ امنیتی ندارن، دوما کپی پیام رسانای دیگه هستن
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۳:۲۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
اتفاقا هیچ کپی در کار نیست
من قابلیت های رو میشناسم که در هیچ یک از پیامرسان های خارجی نیست . شاید منظورت از کپی این باشه که اینها پیام ارسال می کنن اون ها هم ارسال می کنن خوب این کار یه پیام رسانه مثل این می مونه که بگی هواپیمایی که ما ساختیم کپی هشتش چون بال داره و پرواز می کنه و....
France
Ali
۱۳:۳۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
پیام رسانه‌ای خارجی دارن؟!!
Iran (Islamic Republic of)
عا
۱۰:۳۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
سلام.
من الان توی سروش اکانت و کانال دارم..
و اتفاقا درامد هم دارم به میزان مناسب.
با جرعت میتونم بگم که حدود ۸۰٪ ممبر های کانالم فعالن.

توی ایتاهم الان وظعیت حظور کاربرانش خیلی بهتر شدع

این دوستانی که میگن اگه طلا بشه ما عضوش نمیشیم .( میدونین توی تلگرام کانالی دازن که توی پیام رسانان داخلی نمیتونن داشته باشن. ) در کل من دیدم که وقتی توی سایت های خبری مثل yjc خبزی در مورد تلگرام و یا داخلی ها گذاشته میشه ممبر هلشونو دغوت میکنن تا برن و نظر منفی یا مثبت بدن.

جهت اطلاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
باید از سازندگان داخلی حمایت بشود و بهترین حامی خود مردم هستند که از اینها استفاده کنند.

هرچه میشود خارجی پسند نباشیم بهتر است.
در جاهایی که بهیچ عنوان امکان خرید جنس خارجی نبوده بسیار موفق بودیم و در جاهای دیگر متاسفانه همچنان درجا میزنیم.
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
آره از آی پی آلمانت کاملا مشخصه ایرانی پسندی
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
ایپی خودت که امریکاس =))
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
محمد من مثل ایشون هیچ ادعایی ندارم در ضمن چون از اپرا استفاده میکنم آی پی رو آمریکا میزنه
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۹:۴۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
نظر من اینه هم اینترنت داخلی تقویت بشه هم بین الملی فیلتر هم برداشته بشه اصلا همه پیام رسان های داخلی هم جمع بشن تو یه شرکت که هم توان فنی شون بالا بره هم منابع انسانیشون تقویت بشه با نرم افزار های خارجی رقابت کنن دولت هم سرورهای لازم رو در اختیارشون قرار بده من مطمنم به سرعت جهانی می شن و این خارجی ها هستن که باید انتخاب کنن ایرانی یا غیر ایرانی من الان از سروش استفاده می کنم چند تا جوون با کمترین امکانات این برنامرو نوشتن از خیلی جنبه ها امکانتش از خارجی ها هم بیشتره اگه حمایت بشه و بقیه پیام رسان ها هم بهش متصل بشن یه انقلاب راه می ندازه تو دنبا
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۹:۴۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
من سروش استفاده می کنم راضی هم هستم امکاناتش هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۱۲:۰۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
از سروش راضی هستی گپ رو نصب کنی چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۹:۱۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
خواهش میکنم yjc مواظب باش نت جهانی رو قطع نکنن جون هرکی که دوستش داری نذار اگه قطع بکنن گوشیم کلا از کار میرفته بروزهم نمیشه برنامهای داخلی همشون مشکل دارن اصلا خوب نیستن نذار قطع بکنن
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۹:۱۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۸

به گفته مسئولین مربوطه چنین اتفاقی هیچوقت رخ نمی‌دهد دوست عزیز.

Iran (Islamic Republic of)
arman
۰۸:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
سلام آقا جهرمی گفتن سورپرایز دارم براتون چیه سورپرایزشون؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
گران شدن ترافیک بین الملل و مجانی شدن ترافیک داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
بدترین پیام رسان هایی که تا به حال دیدم
شما فقط پوسته ای از تلگرام دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
اخه چرا سرمایه ملکت به باد میدید خیلی خیلی کم ایرانی نصب میکنند تازه اونا بی ک نصب کردن بازم تلگرام دارن
-
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
حقیقتا من توبه کردم از این برنامه ها
تموم و پاک کردم بخدا
آخرین اخبار