پیروزی جانسون در انتخابات چه معنایی برای انگلیس خواهد داشت؟

بر اساس آخرین آمارها، حزب محافظه‌کار انگلیس به رهبری بوریس جانسون با کسب ۳۵۸ کرسی، بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را در اختیار گرفته است.

پیروزی بوریس جانسون در انتخابات چه معنایی برای انگلیس خواهد داشت؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه خبری استاندارد در مطلبی نوشت: انگلیس پس از ماه‌ها بن‌بست بر سر خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت)، روز گذشته (پنجشنبه) شاهد سومین انتخابات سراسری در عرض پنج سال گذشته در این کشور بود تا بتواند راهکاری برای خروج از این بحران پیدا کند.

بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه کار انگلیس و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر این کشور هر کدام دیدگاه‌های متفاوتی برای حل این بن بست سیاسی ارائه کرده اند. شکست «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در تحقق وعده خود مبنی بر تصویب برکسیت تا ۳۱ اکتبر، کار را به انتخابات کنونی کشاند و اکنون، این ۶۵۰ نماینده منتخب مردم خواهند بود که سرنوشت این چالش بزرگ را تعیین می‌کنند.

در حالی که هنوز آرای انتخابات سراسری انگلیس به طور کامل شمارش نشده، حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون با کسب ۳۵۸ کرسی، بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان (اکثریت) را در اختیار گرفته است. با این پیروزی، بوریس جانسون همچنان نخست‌وزیر انگلیس باقی خواهد ماند. اما حال با پیروزی حزب بوریس جانسون چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات، پارلمان انگلیس قرار است در تاریخ ۱۷ دسامبر در روز سه شنبه تشکیل جلسه دهد. اما نمایندگان پارلمان در روز‌های نخست کار زیادی انجام نمی‌دهند و نمایندگان جدید هم در این جلسه سوگند یاد می‌کنند.

چند روز بعد، بازگشایی رسمی مجلس با سخنرانی ملکه انگلیس آغاز می‌شود. بازگشایی رسمی مجلس رویدادی است که به مناسبت آغاز رسمی یک دوره از مجلس انگلیس برگزار می‌شود و این به معنای آغاز کار نمایندگان جدید است.

حزب محافظه کار انگلیس قصد دارد مسیری کاملا متفاوت را برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا در پیش بگیرد و نخست وزیر انگلیس تاکنون وعده‌های مختلفی در این خصوص داده است. جانسون اواخر ماه نوامبر (حدود دو هفته پیش) متعهد شد که تا تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن)، انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند و پس از آن در مدت ۱۱ ماه به یک توافق تجاری با بروکسل دست می‌یابد.

حزب محافظه کار انگلیس همچنین وعده داده است که در ۱۰۰ روز نخست دولت بوریس جانسون، یک بودجه در دوران پسابرکسیت ارائه خواهد کرد که به کاهش مالیات خانواده‌های سخت کوش کمک به سزایی می‌کند.

حزب محافظه کار همچنین پیشتر اعلام کرده است که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، قصد ارائه طرح‌های جدیدی را در حوزه‌های تجاری، کشاورزی، ماهیگیری و محیط زیست دارد. اما دستیابی به این طرح‌های جدید هم بستگی به حصول توافق با اتحادیه اروپا دارد که این مسئله هم زمان بر خواهد بود.

مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی روز پنجشنبه برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تعیین دولت آینده این کشور، به پای صندوق‌های رای رفتند.

با پیروزی حزب جانسون در این انتخابات، این بزرگترین پیروزی حزب محافظه کار انگلیس از زمان پیروزی مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۷ و بدترین شکست حزب کارگر در ۴۰ سال اخیر خواهد بود.

برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، نتیجه همه پرسی سال ۲۰۱۶ در انگلیس است که حدود ۵۱ درصد از رأی دهندگان به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند؛ اتحادیه‌ای که با عضویت ۲۸ کشور اروپایی و حدود ۵۱۳ میلیون نفر، یکی از قدرتمندترین بلوک‌های جهان محسوب می‌شود. از آن زمان تاکنون، مذاکراتی پیچیده و طولانی برای خروج بزرگترین عضو این اتحادیه از آن صورت گرفته است، اما هنوز دولت انگلیس و این اتحادیه به توافقی دست نیافته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار