ذوعلم مطرح کرد؛

کنکور مانع پژوهش در نظام تعلیم و تربیت است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: اگر کنکور بگذارد؛ پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر که در مدرسه نمونه دولتی فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که خلاء‌ها مورد توجه نباشند، پیشرفت نخواهیم‌کرد.

او ادامه داد: در برخی از پژوهش‌های دانش‌آموزی والدین فعالیت دارند و نقش دانش‌آموزان کمرنگ است؛ بر همین اساس از خانواده‌ها می‌خواهیم که اجازه دهند دانش آموزان، خودشان وارد کار پژوهشی شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه معلمان نباید مانع از خلاقیت دانش آموزان شوند، بیان کرد: پژوهش مبتنی بر خلاقیت است و کمک‌های بیش از حد مانع از ظهور آن می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: گاهی از دانش‌آموزان فراتر از برنامه درسی انتظار داریم و موضوعات فانتزی مطرح می‌شود که فراتر از دغدغه دانش آموزان است.

او با اشاره به اینکه برخی مسائل در نظام آموزشی به رقابت زدگی رسیده است، گفت: هدف این رقابت‌ها آموزش و تعلیم و تربیت نیست و حتی آسیب‌زننده است باید بگوییم اگر کنکور بگذارد؛ پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.

سواد خواندن مهارت دانش‌آموزان به تکمیل نیاز دارد

در ادامه فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب در مورد پژوهش اظهار کرد: پیام مقام معظم رهبری دلالت‌های مهمی برای مراکز پژوهشی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد:  سواد خواندن مهارت دانش‌آموزان نیاز به تکمیل دارد که باید روی آن کار کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه آثار دانش آموزان دوره دوم ابتدایی براساس جشنواره جابر بن حیان انتخاب شد، اظهار کرد: در حوزه داستان و مطالعه ۵ اثر شاخص را انتخاب کردیم همچنین آثار برگزیده دوره متوسطه از جنس پژوهش، فناوری، اختراع و ابداع است البته پژوهش‌هایی در حوزه علوم انسانی و روانشناسی‌ هم داشتیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: در دوره متوسطه اول ملاک انتخاب جشنواره نوجوان خوارزمی بود که هفت اثر معرفی شدند و دوره دوم متوسطه براساس جشنواره خوارزمی و ثبت اختراع، هفت اثر برتر را انتخاب کردیم.

او تصریح کرد: آموزش‌وپرورش ارزش بسیاری برای تفکر دانش‌آموزان قائل است و در سند تحول بنیادین هم نقش مدرسه، معلم و دانش آموز پژوهنده باید مورد توجه قرار گیرد؛ خلاقیت نیازمند عزم جدی حوزه برنامه ریزی، تامین اعتبارات، معلم توانمند و مدرسه و محیط مشوق یادگیری است.


بیشتر بخوانید:  سوالات دانش‌آموزی را در  میز دانش آموزی مطرح کنید


در ادامه مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار کرد: روز اول هفته پژوهش را از مدرسه آغاز می کنیم چراکه همه کارها از مدرسه آغاز می‌شود.

او با اشاره به اینکه روز سه شنبه نمایشگاه پژوهش برگزار می‌شود، گفت: بررسی و بازنگری آنچه فرزندان ما در مدارس می آموزند امری بدیهی است که باید آن را ادامه دهیم.

برومند بیان کرد: طبیعی است نباید انتظار داشته باشیم همه کار را آموزش و پرورش بر عهده بگیرد. با همدیگر می توانیم دانشگاه، بیمارستان، مرکز فنی و حرفه ای را به مدرسه تبدیل کنیم و دیوارهای مدرسه را فراتر کنیم که منجر به تحول درست شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
مرحومه خانم مریم میر زا خانی با کنکور دانشگاه رفت ویک پزوهشگرواقعی بود کنکور بهترین روش برای انتخاب دانش اموزلان ممتاز اگر کسی اهل پزوهش باشد با همان کنکور هم به نتیجه خواهد رسید
آخرین اخبار