گفتگوی تصویری با پژوهشگر موسیقی به بهانه ثبت جهانی دوتار

ثبت جهانی دو تار ثبت فرهنگ غنی کشور است

پژوهشگر موسیقی مازندران گفت: تفاوت دوتار نوازی در اقوام مختلف ایران نشان از غنای فرهنگی کشور دارد.

سید جلال محمدی نوازنده دوتار، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در چهاردهمین نشست کمیته بین دولتی به عنوان یکی از عناصر میراث معنوی ایران در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو ثبت جهانی شد.

او با تبریک این رویداد مهم در عرصه موسیقی و فرهنگی کشور گفت: نحوه نوازندگی دوتار در میان اقوام مختلف تفاوت‌هایی دارد که همین تفاوت‌ها نشان از رنگارنگ بودن موسیقی و فرهنگ اقوام کشور است.

محمدی با بیان اینکه نواختن دوتار پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و آن را معمولاً با ناخن، می‌نوازند، گفت: ساز دوتار در نواحی مختلف، با اندکی تغییر در شکل و نحوه نوازندگی دیده می‌شود.

پژوهشگر موسیقی مازندران گفت: انواع دوتار در محدوده مرز‌های جغرافیایی ایران به دوتار خراسان با دو گونه شمال و شرق، دوتار ترکمن و دوتار مازندران تقسیم می‌شود.

محمدی افزود: شکل ساز، نحوه در دست گرفتن و سبک نواختن دوتار نیز در مناطق مختلف کشور متفاوت است، اما نوازندگان در همه مناطق تلاش می‌کنند قصه‌ها و داستان‌های بومی را در قالب آهنگ‌هایی زیبا با این ساز سینه به سینه به نسل‌های کنونی منتقل کنند.



انتهای پیام/ ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.