دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد؛

کاهش معتادان ترزیقی از ۷۵ به ۳۱ درصد

مومنی با بیان اینکه اعتیاد تزریقی از ۷۵ به ۳۱ درصد کاهش یافته است، گفت: ۹۳۹۷ مرکز اقامت ثابت، ۲۵۴ مرکز گذری، ۳۵۹ تیم سیار و ۱۰۸ سرپناه شبانه ایجاد کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست تخصصی بررسی روند مبارزه با مواد مخدر و راهبرد‌های آینده اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته به نمایندگی از کشورهای سراسر دنیا همواره با مواد مخدر مبارزه کردیم و بین جوان ایرانی و غیرایرانی تفاوتی وجود ندارد.

مومنی بیان‌کرد: ۳۳۰۰ کیلومتر موانع مختلف فیزیکی و الکترونیکی را از بین بردیم و ۵۰ هزار گروه نیز منهدم شدند، ۱۰۰ هزار خودرو حامل موادمخدر توقیف و ۱۲ هزار تن انواع موادمخدر کشف و ضبط شد.

وی افزود: سالانه برای چندین میلیون نفر آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را ارائه دادیم و ۴۸۰۰ خانه ورزشی روستایی را راه اندازی کردیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ایجاد ۹ هزار و ۳۰۰ مرکز درمانی کاهش آسیب گفت: اعتیاد تزریقی از ۷۵ به ۳۱ درصد کاهش یافته است، همچنین ۹۳۹۷ مرکز اقامت ثابت، ۲۵۴ مرکز گذری، ۳۵۹ تیم سیار و ۱۰۸ سرپناه شبانه ایجاد کردیم.

وی افزود: در دهه ۶۰ کاهش اعتیاد را داشتیم، اما در سایر دهه‌ها اعتیاد روند افزایشی داشت.

مومنی تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های اصلی گام دوم انقلاب فراهم کردن بستری مناسب در جهت ورود نخبگان در حوزه کاهش تقاضا و عرضه اعتیاد است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در هر زمان با توجه به تحولات جدید رویکرد‌های متناسب با آن لازم است و ما باید در جهت روند مبارزه با اعتیاد شرایطی را برای هوشمندسازی فراهم کنیم.

رونمایی از سامانه جامع مراکز نگهداری از مبتلایان به اعتیاد

مومنی گفت: اتفاقات خوبی در سال جاری رقم خورده و تلاش‌هایی هم در چند دهه گذشته صورت گرفته تا شرایط امروز ایجاد شود.

وی ادامه داد: در طول ۴ دهه گذشته تلاش‌های خوبی برای مبارزه موادمخدر داشتیم که ۳ هزار و ۸۰۰ شهید در این راه تقدیم کردیم.

مومنی با بیان اینکه نگاه ما به راهبرد آینده است، افزود: یکی از اهداف‌ اصلی ما توقف و کاهش روند رو به رشد شیوع موادمخدر و ساماندهی مبتلایان به اعتیاد است تا به چرخه زندگی بازگردند.

وی گفت: سایر اقدامات ما در جهت رسیدن به این اهداف است و ستاد مبارزه با مواد مخدر در امر جلوگیری از اعتیاد فعالیت می‌کند تا افراد مبتلا به اعتیاد را به زندگی بازگرداند، همچنین مقام معظم رهبری نیز به صورت ویژه پیگیر روند کاهش آسیب در جامعه هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در عرصه کاهش تقاضا و عرضه، شرکت‌های دانش بنیان توانمندی‌هایی دارند که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: علمای اهل تسنن به طور رسمی اعلام کردند که خرید و فروش و توزیع موادمخدر حرام است که یک بسیج عمومی صورت گرفته تا از روند رشد موادمخدر جلوگیری کنند.

مومنی گفت: همه نهاد‌ها با همکاری هم باید بستری را فراهم کنند تا بتوانیم با مصرف موادمخدر و رشد اعتیاد مبارزه کنیم. طرح یاریگران زندگی با همکاری ورزشکاران و قهرمانان و هنرمندان اجرا شد و اعلام آمادگی کردند تا در این راه ستاد مبارزه با مواد مخدر را همراهی کنند.

وی ادامه داد: استفاده از نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از جوانان در عرصه مبارزه با اعتیاد مفید است، چراکه فکر جدید دارند و خلاقیت آن‌ها بیشتر است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سامانه جامع مراکز نگهداری از معتادان ماده ۱۶ تهران افتتاح شد.

مومنی بیان کرد: اگر آمار صحیحی به صورت مکانیزه باشد، مبنای قضاوت و برنامه ریزی می‌شود که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: اصلاح قانون یکی از برنامه‌های آینده است، قانون امروز باید به روز شود، بازنگری‌هایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته است. قانون در خصوص معتادان متجاهر می‌گوید ۱ تا ۲ ماه نگهداری شوند، اما کارشناسان اعتیاد می‌گویند حداقل ۱ تا ۲ سال برای درمان و بازگردانی این افراد به زندگی لازم است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نظارت تخصصی تمام بخش‌ها لازم است، گفت: ممکن است مدت ها کسی از مرکزی بازدید نکرده باشد، اما وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی است و از این نقش نباید غافل شد.

وی اضافه کرد: متناسب سازی ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه‌های ماست، چراکه در طول دهه گذشته ستاد مبارزه با موادمخدر به سمت اجرایی شدن پیش رفت، حال با توجه به سه هدف عمده سیاست گذاری، برنامه گذاری و نظارت اگر ما نیز وارد حوزه اجرا شویم از اهداف اصلی خود دور خواهیم شد.

ضرورت مشارکت جامعه جهانی در امر مبارزه با اعتیاد

مومنی بیان کرد: باید جامعه جهانی را به مشارکت موثر در حوزه اعتیاد مجاب و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، همچنین پروژه‌های تحقیقاتی باید عملیاتی شوند و تنها چند نسخه در ویترین‌ها باقی نماند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تهیه و تدوین نقشه راه برای تمام استان از برنامه راهبردی در آینده است، افزود: اگر نقشه نداشته باشیم کار‌ها پراکنده خواهند شد، چراکه هر قدمی که با نقشه برمی‌داریم می‌تواند ما را در جهت رسیدن به اهدافمان کمک کند.

وی گفت: باید گفتمان مبارزه با موادمخدر را به گفتمان مسلط به جامعه تبدیل کنیم، یعنی همه جامعه حس کند که مبارزه با مواد مخدر ضرورت دارد.

مومنی تصریح کرد: اعتیاد مرز، دین، مذهب، نژاد، شغل نمی‌شناسد. با سر زدن به مراکز ترک اعتیاد متوجه می‌شوید که از همه قشر‌های جامعه در آنجا حضور دارند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون۷۰۰ تن مواد مخدر کشف شد که بالاترین میزان کشف از ابتدای انقلاب بوده است.

وی افزود: نکته مهم این است که بیشترین میزان این کشفیات توسط وزرات اطلاعات بوده است، همچنین ۷۵ درصد کشفیات مربوط به شرق کشور و ۲۵ درصد مربوط به سایر نقاط کشور است.

مومنی ادامه داد: در سال جاری ۳۸ درصد مصادره و توقیف اموال بیشتر شده که در حوزه خودرو این افزایش ۶۳ درصد است. همچنین سلاح مکشوفه ۳۱ درصد افزایش داشت و بررسی این کشفیات نشان می‌دهد کشفیات بدون صاحب بیشتر بوده است. کشفیات وزارت اطلاعات نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

وی به کشفیات شیشه نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری شاهد افزایش کشفیات شیشه بودیم، چراکه با ورود پیش ساز‌ها به افعانستان، ایجاد لابراتوار‌ها در افغانستان رشد زیادی در طی دو سال گذشته داشته که منجر به رشد تولید شیشه شده است، اما کشفیات ما در این زمینه ۷ برابر بیشتر شده است.

مومنی گفت: شیشه افغانی به تولید انبوه در افغانستان رسیده است که این یک زنگ خطر و هشدار است و نیازمند همکار‌ی‌های اطلاعاتی بین منطقه‌ای هستیم و آن را کنترل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: موادمخدر ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار