لزوم مقابله جدی سلبریتی ها و اهالی فرهنگ با کتاب های دکوری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: این روزها کتاب جزیی از تجملات منازل شده و تنها راه مقابله با این پدیده پویش سلبریتی ها و اهالی فرهنگ و هنر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چهار تا صورتی ،چهار تا بنفش و چند کتاب سفید کار شود، این چیدمان را برای دکوراسیون منزل میخواهم.
 
مقابله جدی سلبریتی ها و اهالی فرهنگ با کتاب های دکوری

آن‌ هایی که روزگاری با سختی به مکتب خانه‌ها می‌رفتند و دود چراغ می‌خوردند و انگشتان دست شان از کثرت نوشتن پینه می‌بست تا آیندگان را هشیار کنند شاید تن شان در گور بلرزد از بلایی که بر سر کتاب و مردم کتاب نخوانش آمده است که کتاب توخالی می‌خرند ودیوار‌های خانه شان را زیباترمی کنند.

این شیوه نشان می‌دهد موضوع کتاب و مطالعه هنوز به یک ضرورت و اولویت در زندگی مردم نرسیده است و این بی تفاوتی را در نبود و یا میزان کم سهم کتاب در سبد خرید خانواده می‌توان مشاهده کرد.

کتابی که قرار است به دانش انسان‌ها بیفزاید و آن‌ها را وادار به تفکر کند تا شاید مسیر بهتری برای زندگی خود برگزینند، اما حالا مردمانی هستند که کتاب‌های بی‌برگ می‌خرند و در کتابخانه کنار یکدیگر قطار می‌کنند تا دل ببرند از میهمانانی که می‌آیند و رشک ببرند از این همه اندوخته فرهنگی که البته وجود ندارد.
 
 
مقابله جدی سلبریتی ها و اهالی فرهنگ با کتاب های دکوری

جالب‌تر اینکه بسیاری از مردم ما حاضرند چیزی را بخرند که شبیه کتاب است و اتفاقاً بسیار هم گران است، اما کتاب نخرند. واقعاً پارادوکس عجیبی است.

اما این وارونگی موقعی در ذهنم حل شد که دیدم نه‌ تنها در این مورد، بلکه تقریباً در همه موارد، صنعتی به نام جلو پنجره‌سازی رونق گرفته است، صنعت بزرگی برای فریب دیگری.

مدتی بود وقتی وارد مترو می‌شدم کتاب‌هایی با قطع کوچک کنار صندلی‌ها زیر شیشه می‌دیدم همه جور کتابی لابه‌لای شان پیدا می‌شد، اما فرهنگ‌سازی زیبای مدیران خیلی زود با شکست مواجه شد، چون دیگر خبری از فرهنگ کتابخوانی در مترو دیده نمی‌شود.

البته مسئولان هم قیدش را زدند و فرهنگ سازی را به وقتی دیگر موکول کردند و در حال حاضر افزایش قیمت کتاب و دست تنگ مردم توجیهی در خصوص سرانه پایین مطالعه در ایران است.
 

کتاب دکوری، معضلی فرهنگی


امروزه افراد از کتاب‌های صوتی و یا حتی کتاب دیجیتال استفاده می کنند چراکه این کتاب ها جای کمتری را اشغال کرده و محدودیت زمانی و مکانی برای استفاده از آن وجود ندارد.
 
مقابله جدی سلبریتی ها و اهالی فرهنگ با کتاب های دکوری

طبق آمار‌های موجود حدوداً روزانه ۲۰ میلیون قطعه عکس در اینستاگرام آپلود می‌شود و این در برابر سرانه پایین مطالعه در کشور، نشان‌دهنده آن است که از جاذبه‌های موجود در فضای مجازی برای کتابخانه‌های دیجیتال استفاده مفید نشده است.


البته اینکه خواسته باشیم به خاطر هزینه‌های بالای کتاب، به جای خرید آن، از کتاب‌های صوتی و دیجیتالی استفاده کنیم و آن وقت هزینه‌  آن را به کتاب دکوری بدهیم باید گفت این نشان دهنده معضل فرهنگی است.

 

سایت‌های رسمی فروش کتاب دکوری!

 
عجیب تر آن است که سایت‌هایی به صورت رسمی و علنی اقدام به فروش کتاب‌های دکوری می‌کنند.
 
این جعبه‌های کتاب‌ نما جعبه‌های تو خالی که نمای بیرونی آن مشابه کتاب‌های اصل است که علاقمندان فرهنگی بسیاری دارد به صورتی که آن را جزئی از دکوراسیون داخلی منزلشان و یا حتی محل کارشان قرار می‌دهند.
 
مقابله جدی سلبریتی ها و اهالی فرهنگ با کتاب های دکوری
داغ معضل فرهنگی وقتی دل را می سوزاند که می بینیم هزاران عنوان کتاب در شمارگان هزار و پانصدتایی، سال‌ها در قفسه کتاب فروشی‌ها خاک می‌خورند، اما چند هزار کتاب توخالی مقوایی ظرف دو روز تمام می‌شوند.

فروشندگان کتاب هم تاکید می‌کنند که این روز‌ها کتابخانه درست کردن و دیزاین خانه با کتاب بدجوری مد شده است، کتابخانه‌ هایی که هم نشان دهنده فرهیختگی صاحب خانه است هم به فضای منزل رنگ و جلا می‌دهد.

حالا بگذار در این آشفته بازار یک عده هم کتاب را بخاطر جلد، قیمت، شکل، سایز و یا رنگش بخرند.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: این شیوه فرهنگی که متاسفانه در بین مردم رواج  پیدا کرده و مردم را به طرف آمال و گرایش های تجملاتی سوق می دهد به شدت مورد نکوهش است.
 
او تصریح کرد: البته این شیوه فرهنگی غلط فقط در بین قشر خاصی رواج دارد و عامه مردم به ارزشمندی کتاب و قداست آن معطوف هستند.
 
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: مطالبه جدی بنده از اهالی فرهنگ، رسانه، هنرمندان و حتی سلبریتی ها این است که در قالب یک جنبش مردمی و پویش با این شیوه فرهنگی غلط مقابله کنند.
 
سبزیان افزود: از طریق همین پویش های مردمی، هنرمندان  و اهالی فرهنگ باید به مقابله جدی با این فرهنگ غلط بپردازند و فرهنگ کتابخوانی را در اولویت قرار دهند تا مبادا فرهنگ کتاب به سخره گرفته شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
سلبریتی ها باید تبلیغ فرهنگ کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
سلبریتی ها باید تبلیغ فرهنگ کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
سلبریتی ها باید تبلیغ فرهنگ کنند در غیر این صورت واقعا خنده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
خب لااقل خوبه همون کتاب دکوری رو می خرند بعضی ها همون هم نمیخرند.. ولی در کل ضایعه فرهنگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
خب لااقل خوبه همون کتاب دکوری رو می خرند بعضی ها همون هم نمیخرند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
وقتی قیمت کتاب گرونه... مردم دکوریشو می‌خرن میذارن دیگه...