ترشی و این همه ضرر!؟ این هشدار را جدی بگیرید

ترشی جزء خودنی‌هایی پرطرفدار ایرانی‌هاست اما بسیاری از مردم از مضرات این خوراکی اطلاعی ندارند.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه ترشی جزء جدانشدنی و پرطرفدار در سفره ایرانی‌هاست و در تمام دنیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است اما از آنجایی که زمستان فصل ترشی انداختن است بسیاری از زنان خانه‌دار از همین حالا به فکر خرید تجهیزات و سبزیجات ترشی برای درست کردن، نگهداشتن آن در طول سال و ثابت کردن کدبانویی خود به اعضای خانواده و دیگران هستند و به مضرات آن فکر نمی‌کنند. عده‌ای دیگر نیز به خصوص قدیمی‌ترها به اشتباه عقیده دارند که ترشی یک عامل موثر در چربی‌سوزی است و باعث بقای طول عمر انسان‌ها می‌شود اما شاید شنیده باشید که قدیمی‌ها می‌گفتند: «ترشی نخوری یک چیزی می‌شی» بله این حرف قدیمی‌ها بی‌حکمت نیست و کاملاً اثبات شده است چراکه ترشی باعث کندی حافظه و سرد شدن مغز می‌شود.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!

حرف اول در ترشی را چه چیزی می زند؟

سرکه یک ماده خوراکی ترش مزه و وجه مشترک تمام ترشی‌ها به علت جلوگیری از فساد خوراکی‌هاست اما باید بدانید که سرکه با کارایی زیاد خود هم باعث ایجاد باکتری‌های مضر درون دستگاه گوارش می‌شود و هم باعث از بین رفتن کیسه صفرا و کمک به سم‌زدایی کبد خواهد شد. هر چند بهتر است بدانید که مصرف سرکه به آرامی قند خون را در افراد دیابتی و غیردیابتی بالا می‌برد و طبق تحقیقات علمی، استفاده ۲۰ میلی‌لیتر سرکه به تنهایی یا همراه ترشی و سالاد باعث کاهش اندکس گلیسمی می‌شود.

مصرف زیاد ترشی منجر به بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

بیماری‌های لاعلاجی مانند ضعف اعصاب، دیابت، چاقی، ام اس، پارکینسون، رعشه، لقوه، دمانس( زوال عقل) و صرع از خوردن زیاد ترشیجات حاصل می‌شود و ترشی سرکه باعث نابود کردن حنجره و خلط پشت حلق می‌شود و حتماً شما را به دام بدترین بیماری‌ها می‌اندازد. البته این را هم به یاد داشته باشید که هر وقت بعد از خوردن ترشی کسل و بیحال شدید اصلاً نگران نباشید چراکه هر ترشی با هر طعمی قدرت و توان شما را به نحو غیرقابل باوری کاهش می‌دهد و نمی‌توانید راجع به هر موضوعی به حل مسئله بپردازید حتی جالب‌تر اینکه ترشی باعث تشدید بیماری آرتروز در افراد بزرگسال و میانسال می‌شود و همچنین از عوارض منفی مصرف ترشی می‌توان به قاعدگی‌های نامنظم و دردناک خانم‌ها و پایین آمدن باروری مردان اشاره کرد.

ساعت ۱۱ سشنبه/ ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!

نابودی دستگاه گوارش با مصرف ترشی

به عقیده بسیاری از پزشکان مصرف بی‌رویه ترشی شانس ابتلا به سرطان معده، زخم معده، اثنی عشر و سرطان مری را بالا می‌برد. طبق تحقیقات علمی انجام شده، خوردن زیاد ترشی باعث کاهش سیستم ایمنی دستگاه گوارش در بدن افراد می‌شود و پزشکان بلافاصله بعد از دیدن حال بد بیمار با تجویز دارو و روش‌های درمانی گوناگون طی مدت زمان طولانی به بهبود آنان برای کاهش درد و رنج می‌پردازند.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!

بلای جبران ناپذیر ترشی بر سر زانوهایتان

بسیاری از متخصصان آسیب‌شناسی بر این امر اعتقاد دارند که مصرف زیاد ترشی‌ها افراد را زودتر به درد و آرتروز زانو، بیماری روماتیسمی مانند لوپوس، آرترید روماتوئید، دیسک کمری، دیسک آرنج و زانو مبتلا می‌کند.

کندی حافظه با مصرف ترشی

در کشور ایران یکی از مهم‌ترین عوامل حواس پرتی، کندی حافظه و آلزایمر با مصرف بیش از حد ترشیجات حاصل می‌شود چراکه انواع ترشی‌ها با عوامل خطرساز خود منجر به سردی مغز می‌شوند. توصیه ما به دانش آموزان و دانشجویان این است که به هیچ وجه شب قبل از امتحان ترشی مصرف نکنند چراکه سردرد و کندی ذهن در جلسه امتحان را برای آنان به ارمغان می‌آورد و حتی به علت اسیدی بودن ترشی، احتمال بروز عفونت و قارچ در خانم‌ها وجود دارد؛ پس بهتر است برای جلوگیری از کوچک شدن، سردی مغز و افسردگی خود، دور مصرف ترشیجات یک خط قرمز بکشید.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!

ترشی چه بلایی بر سر دندان‌های شما می‌آورد؟

بسیاری از افراد به شدت به زیبایی خود اهمیت می‌دهند و برای هر عمل زیبایی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند. حتی به قدری زیبایی دندان‌ها برایشان حائز اهمیت است که می‌توان گفت هر نوع جراحی دندانی مانند ایمپلنت، کامپوزیت و... را انجام می‌دهند تا بیشتر به چشم بیایند و قدیمی‌ترها هم به جوانان پیشنهاد می‌کنند تا حداقل هفته‌ای یک بار برای سفیدتر شدن دندان‌ها و جلوگیری از خرابی، دهان خود با سرکه بشویند. اما باید بدانید که مصرف ترشی باعث خرابی، زردی و خوره دندان‌هایتان می‌شود و حتی گاهی اوقات درد را هم به دنبال دارد.

ضعیف شدن کبد با مصرف ترشی

از آنجایی که مصرف ترشی سیستم ایمنی بدن شما را پایین می‌آورد اما به هر حال بهتر است بدانید که خوردن ترشی همراه با ماست و ماهی باعث ضعیف شدن و چرب شدن کبد شما می‌شود و با تغییر رنگ دانه یا ملانین، پوست شما را به بیماری‌های پیسی و برص مبتلا می‌کند. اسیدلاکتیک موجود در ماست به همراه اسید استیک موجود در ترشی برای کسانی که ریفلاکس معده یا معده حساسی دارند می‌تواند عواقب جبران ناپذیری مانند آزار و اذیت معده داشته باشد.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!

تخریب جبران ناپذیر ترشی بر سر استخوان‌ها

با مصرف بیش از حد سیر ترشی‌های چند ساله، سم نیترات را وارد بدن خود کنید و کلسیم بدنتان را پایین آورید تا دچار پوکی استخوان شدید و درد بین بافت‌ها و مفاصل استخوانی شوید. خلاصه با مصرف ترشی می‌توانید به استقبال هزاران ضرر و بیماری‌های دیگر بروید.

افزایش وزن با مصرف ترشی

بسیاری از افراد به هیچ وجه مضرات ترشی و آسیب‌های جبران ناپذیر آن به معده را باور نکرده‌اند و فکر می‌کنند سیرترشی‌ها فوائد بسیار زیادی برای بدن دارند اما جالب است که بدانید حتی مصرف سیر خام هم برای بانوان باردار مضرات زیادی دارد و ممکن است با عوارضی مانند حالت تهوع، استفراغ، بوی بد بدن و اسهال همراه شود؛ همچنین با مصرف زیاد ترشی اشتهای افراد باز و منجر به چاقی آنان می‌شود.

ترشی مانده عامل موثری در جهت افزایش باکتری‌ها

از آنجایی که بسیاری از افراد به مصرف ترشی علاقه زیادی دارند و برای تهیه آن، یا خودشان زحمت درست کردنش را می‌کشند یا آن را از بیرون خریداری می‌کنند و در صورت نبود آن، در سفره به سرعت عصبانی می‌شوند، آنها باید بدانند که برای خرید ترشی به هیچ وجه به هر مغازه‌ای اعتماد نکنند چراکه بعضی از صاحبان مغازه با باز گذاشتن در ظرف‌های حاوی ترشی نقش موثری در نفوذ باکتری‌ها به بدن انسان و پرورش قارچ‌ها دارند و اگر ترشی مانده و کهنه باشد باعث می‌شود تا افراد زودتر در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار گیرند، پس بهتر است از ترشی مانده پرهیز کنید.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!

ترشی های کم ضرر کدام اند؟

طبق نظریه محققان طب سنتی کم‌ضررترین موادغذایی ترش برای مصرف مردم آب نارنج و سرکه محلی انگور است و استفاده آبلیمو، آبغوره و گوجه فرنگی جهت طعم دادن ترشی‌های خانگی کاملاً مضر است و بهترین کار برای کاهش ضرر ترشی‌ها استفاده از کمی نمک، سیاه دانه، زیره، آویشن، گل محمدی، گلپر، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین و زنیان است.

مناسب‌ترین فصل برای مصرف ترشیجات

از نظر موقعیت زمانی بهترین گزینه برای مصرف ترشی فصل زمستان و ماه اول بهار است. به عقیده متخصصان طب سنتی، از خوردن ترشی در فصل تابستان به علت غلبه سردی مغز باید به شدت پرهیز کرد.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!


بیشتر بخوانید: از مشکلات گوارشی تا بیماری‌های خود‌ایمنی؛ شَرِ ترشی‌ها را از سفره‌های غذا کم کنید


چه زمانی نباید ترشی خورد؟

باید از مصرف ترشیجات به علت کاهش کلسیم در بدن، افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، ضعف اعصاب، سکسکه‌های مغزی و قلبی در هنگام شب پرهیز کرد.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!

ترشی‌هایی که نباید با بعضی غذاها مصرف شوند

ترشی بادنجان را نباید هرگز با غذاهای دیر هضمی مانند کباب، جگر سیاه، ماهی، تخم مرغ و نیمرو به هیچ وجه نباید خورده شود. حتماً به یاد داشته باشید که از خوردن هر نوع ترشی به جز رب نارنج یا آب نارنج به علت ضعف کبد و سوء مزاج کبدی در کنار ماهی باید پرهیز شود.

بهترین مواد جایگزینی به جای ترشیجات کدام است؟

بعضی افراد هنگام تهیه ترشی به هیچ وجه اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و از انواع مواد خوراکی فاسد در درست کردن ترشی استفاده می‌کنند اما باید بدانید که خوردن سیزیجات و میوه‌جات خام مانند کلم بروکلی، کاهو، خیار، گوجه، زیتون، پرتقال، سیب و ... نسبت به ترشیجات ارجحیت بیشتری دارند.

کارنشود/  ترشی و این همه ضرر؟ این هشدار را جدی بگیرید!
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
سلام دوستان من خیلی کم سرما می خوردم اگه هم سرما می خوردم زود خوب می شدم پنج روزه که سرما خوردم بدن درد وگلو دردشدید اوایل می تونستم تحمل کنم همسرم ترشی خیلی خوشمزه ایگرفته بود شنیده بودم ترشی سرما خوردگی روخوب می کنه خوردم الان هر چی قرص می خورم بخور می دم خوب نمی شم به فکر رفتم گفتم بذار یه سری تواینترت کنم ببینم خوردن ترشی سیستم ایمنی بدن روضعیف می کنه واقعا درسته خودم فهمیدم بخاطر خوردن ترشی بوده
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۰:۱۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
در جواب دوستانی که مخالف این مطالب هستند بگم که ترشی سیانور که نیست درجا آدم رو بکشه یا بندازه اگر در جوانی عوارضش بروز نکنه حتما در میان سالی یا کهن سالی اثر خودش رو نشون میده منطقی باشید خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
هر چیزی کمش دارو متوسطش غذا وزیادش بیماری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
به نظر من هر چیزی بیش از حد مصرف بشه ضرر داره.
حتی خوردن آب .
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۱:۱۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
با سلام وقت بخیر
من عاشق ترشی لیته هستم هر موقع میخورم مست میشم تو رو خدا در مورد ترشی اینطوری نگین ...حرف نداره آدم و دیونه میکنه
مخصوصا خودت درست کنی من که درست حسابی درست میکنم سالی ۱۰۰ کیلو ترشی لیته مصرف دارم خیلی هم خوب بود و خدا رو شکر تا حالا هیچ اتفاقی برای بدنم نی افتاده
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۰:۱۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
آخه دوست من ترشی سیانور که نیست درجا آدم رو بکشه یا بندازه اگر در جوانی عوارضش بروز نکنه حتما در میان سالی یا کهن سالی اثر خودش رو نشون میده منطقی باشید خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
گنگ
۱۷:۳۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید
میخاستم بدونم ترشی برای افراد لاغر کمک به افزایش وزن میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
Mادیب
۰۷:۴۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام من عمل برداشت روده بزرگ داشتم به خاطره پولیپ کلا برداشتم خوردن ترشی مخلوط ضرر داره یانه ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۷:۳۸ ۱۶ دی ۱۴۰۰
ترشی بلای جون هست من هر وقت میخورم سرگیجه و سر درد میگیرم چشمم درست نمیبینه و دست و پام شل میشه بخاطر وجود سرکه معده هم اذیت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
خیلی چرت نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۲۱:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
یه جوری از بدیای ترشی گفته انگار با ترشی پدرکشتگی داشته!!!!
Iran (Islamic Republic of)
طاهره
۰۲:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام ممنون از مطالب خوبتون ،واقعا هم ایمطوره ترشی بلای جون هست ،من خیلی به دندان هام اهمیت میدم ولی همش خراب میشن و منو به دندون پزشکی میکشونن تا اینکه دکترم صداش در اومد گفتش ،خانم شما ترشی زیاد میخورید ؟گفتم بله ، گفت پس دیگه نیا دندون پزشکی چون دندون سالم برات نمونده با ترشی خوردن .از اون موقع هر چی ترشی داشتم ریختم دور و دیگه درست نکردم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۱:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
عکس ها با متن همخوانی ندارند.این عکس ها رو که میبینی دلت انواع ترشی میخواد
Germany
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
من دو سه روز سرگیجه دارم خودمم ۱۴ سالمع تازه مامانم ترشی درست کرده و از اون میخوریم اطرافیانمون میگم دلیلش از اونه
Iran (Islamic Republic of)
Mm
۱۵:۱۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام ممنون از مطلب خوبتون من بیماری خفیف استخوانی دارم حالا فهمیدم که چرا دردم بعضی وقت ها شدید میشه همش بخاطر ترشیه
Iran (Islamic Republic of)
حدیث
۲۲:۱۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
من کنکوری ام و باید روزی ده ساعت حدااقل بخونم و وقتایی که ترشی زیاد یا مواد قندی زیاد میخورم انگار مغزم از کار میفته خسته میشم، بعد از کلی مدت دلیلشو فهمیدم،جالبه کاش زودتر میفهمیدم انقد ترشی نمیخوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
با احترام به طب سنتی و غیر سنتی و همه اطبا و .... اگه به حرف اینا بخوای زندگی کنی باید خیلی آروم سرتو بذاری زمین بمیری چون همه چیز ضرر داره خصوصا سرطان و کبد چرب من نمیدونم چجوربه بر علبه هرچی میخوان تبلبغ کنن یا میگن سرطان میاره یا کبد چرب یه سرچ بکنید این دو تا همیشه هستند آقا بذارید زندگیمونو بکنیم بربد فساد و رشوه و ... حل کنید ترسی رو بذارید برای ما ما میخواهیم بمیریم اصلا
Iran (Islamic Republic of)
آرش کمان گیر
۱۴:۱۶ ۲۲ دی ۱۴۰۰
پس چرا اومدی در مورد مضرات ترشی این مطلب رو خوندی ؟ به راهت ادامه بده دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
حالا این داعش چه ربطی به ترشی داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
خدا وکیلی از مقاله مفید و اطلاعات جالب شما خیلی خیلی لذت بردم یک دنیا محشرید بینهایت ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
سرکه خواص خوبی دارد. در مورد سرکه منابع معتبر شما چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
هموطن عزیز
بی اندازه خوردن همیشه ضرر دارد به اندازه خوردن است که باعث سلامتی است
البته ترشی مورد نظر این مطلب قطعا مرتبط با ترشی های صنعتی بسیاری از کارخانه هاست که از اسید و نوعی سنگ خاص سرکه سازی می کنند و چیزی به اسم سرکه انگور در فرآیندشان حضور ندارد
متاسفانه هر محصول خانگی که تبدیل به صنعتی شود به علت شیوه های غیر قانونی یا حتی قانونی تحمیلی شرکت ها مشکلات عدیده و ندیده ای را بر سلامت جامعه تحمیل می کند.
ظروف نگهداری ترشی زمان تولید و زمان پایان مصرفش هم باید مورد دقت مصرف کنندگانش باشد.مثلا ظروف پلاستیکی در هر نوعش به شدت با اسیدهای سرکه ای واکنش نشان می دهد
ضمنا این مثل که گفته ترشی نخوری یه چیزی می شوی برای کسانی است که مستمر و دام مصرف می کنند نه افرادی که گاهی در یک سال چند وعده کوچک می خورند پس لطفا ضرب المثل را تصاحب به میل نکنید
Iran (Islamic Republic of)
جوان ایرانی
۱۹:۲۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
فکر کنم همینم میخان گرونش کنن خخخ شنیدین که چقد گوشت برا بدن مضر بود؟(:(:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
بنظرمن هر چیزی را کم مصرف کنیم وگای مصرف کنیم بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
والا ما سالهای سال داریم مصرف میکنیم ولی هیچ کدوم ازاینهایی که شما میگید سراغمون نیومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
یا ترشی گرون شده، یا داره گرون میشه. شما این خبرها رو جدی نگیر. من که نمیگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
خداییش عالیه چیپس و پفک انقدر تخریب صورت نگرفته بود
Germany
حسین
۰۷:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
خدایا چی بخوریم ضرر نداشته باشه؟!؟!
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
هیچ خورکی ضرر نداره زیاد خوری ضررداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
دقیقا همینطوره.
Germany
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
مطالبتون جالب بود .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
داعش را بگویید حیوانات درنده وخبیث باید نابود شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
هذا ماذا فازا؟