باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

جای خالی امنیت اجتماعی در حاشیه شهر مشهد/حاشیه نشینی در شهر و راه های پرپیچ و خم معضلات آن

حاشیه نشینی به عنوان یکی از معضلات شهری و تحت تاثیر قرار دادن امنیت اجتماعی بویژه فراهم کردن بستر لازم برای ارتکاب جرایم که در شهر پدید آورده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عمده‌ ترین نماد جهانی حاشیه نشینی سیمای نامطلوب آن است که احساس، وجدان و دیدگان آدمی را می‌آزارد، ساختمان‌ها تخریب و یا فرسوده است، گذرگاه‌ها و معابر پر پیچ و خم و کم عرض که معمولا راه دسترسی خودرو‌های امداد اعم از آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس در مواقع بروز حوادث و خطرات را غیرممکن می کند.
 
نبود امنیت در حاشیه شهرها یکی از معضلات مردم است که  امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی و به دنبال آن پیدایش حاشیه نشینی ناامنی در شهرها رواج پیدا کرده است.
 
در حاشیه شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. اما در همین شهر یک و نیم میلیون جمعیت در مناطق کم برخوردار یا حاشیه شهر زندگی می‌کنند.
 

از استانداردهای حاشیه شهر تا استانداردهای ملی

 
اهمیت رسیدگی به موضوع حاشیه شهر، نیازمند پیاده کردن استانداردهایی برای زندگی در  این مناطق است که در این باره علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: ما در تلاش هستیم که سرانه‌های استانداردی که باید در حاشیه شهر وجود داشته باشند به یک استاندارد متوسط در سطح استانی و در آینده‌ای نزدیک به متوسط در سطح کشوری برسانیم.
 
محسن خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در خصوص وضعیت آموزشی در حاشیه شهر و در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار و ۸۵۰ نفر بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر وجود دارد.
 
 
حاشیه شهرنشینی

 

طرح نجات در حاشیه شهر

 
از اوایل مهرماه امسال طرحی با نام طرح نجات آغاز شده است تا به نجات از حاشیه شهر مشهد گام بردارد. قرار است در فاز اول این طرح ۸ مرحله ای ، جمعیت بیش از ۳۲۰ هزار نفری ساماندهی شوند.

محمدرضا کلائی شهردار مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: طرح نجات علاوه بر اینکه بر امکانات، خدمات و توانمندسازی‌ها تکیه دارد، به طور جدی بر موضوعات اجتماعی هم فعالیت خود را متمرکز کرده است.


دامداری‌های بدون مجوز در حاشیه شهر

در کنار ساختمان‌های در حال ساخت دامداری‌هایی که فاقد مجوز قانونی هستند در حال فعالیت هستند  و صاحبان این دامداری ها می‌گویند ما چندین سال به همین شیوه کار می‌کنیم.

محمود جوادی نژاد رئیس دامپزشکی مشهد با اشاره به اینکه این دامداری‌ها هیچ مجوزی از سوی سازمان دامپزشکی ندارند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: هرگونه پرورش و نگهداری دام در محیط شهری ممنوع است و دامداری هایی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند به عنوان یک مرکز غیرمجاز تلقی می‌شوند.

حاشیه شهرنشینی

نابودی اقتصاد روستایی در شهر


مسعود درودی مشاور شهردار در امور حاشیه شهر مشهد می گوید: ما شاهد نابودی اقتصاد روستایی در شهر هستیم و مردمی که در این حوزه‌ها زندگی می‌کنند مهارت کمی دارند و همچنین آسیب‌های اجتماعی و فقر فزاینده‌ای که در این مناطق وجود دارد یکی از مهم‌ترین مسائل در بحث‌های حاشیه نشینی به مناطق کم برخوردار هستند.

نبود امنیت برای دانش آموزان حاشیه شهر


سعید حسین قلی زاده مقدم مشاور شهردار مشهد با اشاره به اینکه امنیت در این مناطق وجود ندارد بیان می‌کند: در حال حاضر در حاشیه شهر‌ها تعداد زیادی از دانش آموزان از نعمت تحصیل محروم هستند.

 

حاشیه شهرنشینی

 

پروژه‌های در حال ساخت در حاشیه شهر

 
او ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر شهرداری با مشارکت بخش خصوصی توانستند مسکن ارزان قیمت را احداث کنند.
 
حاشیه شهرنشینی
 
او گفت: پارسال ۳۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه کشور برای ساماندهی حاشیه شهرمشهد اختصاص داده شده که امسال این رقم کاهش یافته است.

حالا باید دید طرح نجات موجب نجات شهر از حاشیه نشینی و مشکلات آن خواهد شد یا مانند خیلی از طرح‌های دیگر  بر روی کاغذ می‌ماند.
 
رهایی از معضلات حاشیه نشینی را نباید یکسویه و یک جانبه نگریست بلکه باید آسیب شناسی شیوع این معضل را در حاشیه شهرها که عمدتا برخواسته از مشکلات اقتصادی است را عملیاتی کرد و متعاقبا با راهبردهای چند جانبه تدبیری کارآمد اتخاذ کرد.
 
 
گزارشگر: زهرا قره‌ای 
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.