باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آلودگی هوا قصه تکراری روزهای سرد سال/ افزایش افسردگی ارمغان روزهای آلوده

استنشاق مواد آلاینده معلق در هوا باعث بروز عوارضی از قبیل پرخاشگری، افسردگی و حتی فراموشی و سرطان در افراد می‌شود.

آلودگی هوا قصه تکراری روزهای سرد سال /افزایش افسردگی در پی آلودگی هوا/استقرار آمبولانس های اورژانس از فردا در ۲۸منطقه تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله با شروع فصل سرما شاهد مهمان‌های ناخوانده‌ای هستیم که قصدشان گرفتن نفس شهر است؛ مهمان‌هایی که امسال یکی از آن‌ها با نام آلودگی هوا زودتر از سال‌های گذشته شاهد ظهورش در کشورمان بودیم، مهمانی که با ورود غافلگیرانه‌اش مسئولان کشور را به تلاطم انداخت تا مواد آلوده‌ معلق در هوا سریع‌تر از کشور خارج شوند، اما مسئولان همانند سال‌های گذشته یا انگشت اتهام را به سمت همدیگر نشانه گرفتند یا گردن باد می‌اندازند و مانند همیشه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و در نهایت راهکار‌های همیشگی خود را مانند تعطیلی‌های پیاپی مدارس و طرح زوج و فرد کردن ماشین‌ها را پیش می‌کشند.
 
اما سوال اینجاست که آیا این راهکار‌ها طی سال‌های گذشته برای کاهش آلودگی هوا جواب داد که امسال هم دوباره مطرح شد؟ این روز‌ها نفس همه‌ شهر‌های ایران از آلودگی هوا به شماره افتاده است، تا حدی که میزان آلودگی‌ها مرز هشدار را هم رد کرده است، اما دریغ از یک ابراز نگرانی از سوی مسئولان مربوطه که چرا حال و هوای این روز‌ها به قدری خطرناک است. یکی از دلایل آلودگی این روز‌ها، علاوه بر ماشین‌ها، کارخانه‌ها هستند که با تولیدات شبانه‌روزی، نفس شهر را می‌گیرند.

کوروش جعفریان متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۸۰درصد افراد در جوامع شهری زندگی می‌کنند و این موضوع می‌تواند نشانگر آلودگی هوا باشد، افراد باید بدانند در چنین شرایطی باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند؛ و مصرف خوراکی‌های مفید نیز می‌تواند در راستای جلوگیری از جذب مواد آلوده به بدن افراد تاثیر گذار باشد.

جعفریان در این راستا ادامه داد: برخی آلاینده‌ها و فلزات سنگین از جمله اکسیدها، نیتروژن، دی اکسید کربن، جیوه، سرب، می‌توانند سلامت افراد جامعه را تحت الشعاع بیماری‌های نظیر قلبی عروقی، تنفسی و سرطان قرار دهند، لذا به افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از چنین بیماری‌هایی از لبنیات، میوه جات و سبزیجات سبز رنگ فراوان استفاده کنند، زیرا این خوراکی‌ها علاوه بر مانع ورود سرب و آلاینده‌های خطرناک به سیستم ایمنی بدن می‌توانند در جهت دفع آن‌ها نیز موثر باشند.

او افزود: با ورود آلاینده‌ها به سیستم ایمنی بخش‌های بدن عملکرد منفی از خود نشان داده و ریسک ابتلا به بیماری‌های ایمنی را در بدن افزایش می‌دهند؛ لذا لازم بذکر است؛ نباید از مصرف خوراکی‌های نظیر ویتامین c و ویتامین e، ویتامین گروه b، آجیل ها، مرکبات و انواع سبزیجات، گردو، مواد غذایی دریایی، سویا، دانه‌های خرفه، اسید‌های چرب اشباع نشده غافل شد.

متخصص تغذیه در ادامه بیان داشت: غذای مصرفی ایرانی‌ها به شدت با فقر مواد مفید همراه است بنابراین در این روز‌ها به افراد توصیه میشود مواد خوراکی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را در برنامه‌های غذایی خود بگنجانند.

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت:افراد در روز‌های آلودگی باید از مصرف غذای غلیظ مانند فست فودها، سرخ کردنی ها، حلیم، کله پاچه، ماکارونی، لازانیا، الویه پرهیز کرده و به سمت غذا‌های خانگی از جمله خورشت، سوپ یا آش‌های پر سبزی حاوی جو، کدو مسما یا حلوایی، هویج، شلغم، اسفناج، کمی جعفری، گشنیز، روی بیاورند.

او افزود: افراد سعی کنند به هنگام رسیدن به منزل از نوشیدنی‌هایی نظیر آب سیب، شربت لیموترش عسل با گلاب، شیر گرم با عسل استفاده کنند، همچنین آب نارنج یا لیمو ترش تازه روی غذا و سالاد خود استفاده کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان

ژیلا آهنگرزاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: استنشاق مواد آلاینده معلق در هوا باعث بروز عوارضی از قبیل پرخاشگری، افسردگی و حتی فراموشی در افراد می‌شود به طوریکه می‌توان گفت این بیماری‌ها در صورت تردد غیرضروری افراد به محیط‌های پر ازدحام و ترافیک تشدید می‌یابد و بیماری آن‌ها در صورت شدت درمان ندارد.

او افزود: آلودگی هوا تمام ارگان‌های حیاتی بدن را درگیر می‌کند به طور کلی سلامت روان نیز از این قانون مستثنی نبوده و سیستم ایمنی بدن انسان را تهدید می‌کند. همچنین اختلال در حافظه و کند شدن عملکرد ذهنی می‌تواند موقعیت‌های اجتماعی، شغلی افراد را دچار مشکل کند؛ لذا هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب افزایش یابد، اختلالات ذهنی نیز به تبعیت از آن افزایش می‌یابد.

وقتی آلودگی هوا پوست را نابود می‌کند

داریوش دائر، متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان یادآوری کرد: پوست بدن یکی از بزرگ‌ترین ارگان‌ها و سد‌های دفاعی بدن محسوب می‌شود.

او افزود: آلودگی هوا و بالا رفتن میزان سطح فلزات معلق سنگین در هوا می‌تواند باعث بروز انواع حساسیت‌ها، التهاب‌های شدید پوستی، شکنندگی مو‌ها و همچنین اگزما‌های پوستی شود.

دائر در ادامه بیان کرد: همه افراد باید در نظر داشته باشند که در روز‌های آلودگی باید از دست کش‌ها و لباس‌هایی با آستین‌های بلند و جوراب که تمامی سطح پوست را از آلودگی‌های حفظ کند استفاده کنند، همچنین افرادیکه سابقه حساسیت آن‌ها با تردد غیر ضروری بیشتر می‌شود باید در روز‌های آلودگی از تردد اجتناب کرده تا کمتر دچار عوارض ناشی از آلاینده‌های هوایی شوند.

نقش مواد دخانی و آلودگی هوا در بروز سرطان ریه

علی جواد موسوی فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  اظهار کرد: سراسر کشور بالاخص شهر اهواز با شروع فصل سرما با موجی از آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند به طوریکه می‌توان گفت بیماری‌های ریوی و سرطان نیز در این استان به نسبت دیگر استان‌های کشور با افزایش رو به رو است.

او افزود: افرادیکه از مواد دخانی استفاده میکنند باید در نظر داشته باشند که در این روز‌ها مصرف این مواد را به حداقل رسانده، زیرا می‌تواند در بروز بیماری‌هایی از جمله افزایش سرعت ضربان قلب، افزایش فشار خون، کاهش توانایی دستگاه گردش خون در اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن تاثیر گذار باشد و از عمر آن‌ها بکاهد.

موسوی بیان کرد: استعمال سیگار از تاثیرگذارترین فاکتور‌های موثر در خطر ابتلا به سرطان ریه است، همچنین آلودگی هوا و دود ناشی از مواد سوختنی و قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز به سرطان‌های نظیر حفره، ریه نیز تاثیر بسزایی دارد.

استقرار آمبولانس‌های اورژانس از فردا در ۲۸ منطقه تهران

پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران درباره تمهیدات اورژانس برای پایتخت نشینان در روز‌های آلودگی هوا بیان کرد: آمبولانس‌های اورژانس تهران در روز‌های شنبه و یکشنبه در میدان‌های معلم یافت آباد، میدان شوش، میدان راه آهن، میدان منیریه، مردان هفت حوض، چهار راه کوکاکولا، میدان آزادی، میدان فردوسی، میدان امام حسین، میدان، ولی عصر، فلکه دوم صادقیه، میدان خراسان، ۱۵ متری اول افسریه، میدان کلاهدوز، میدان بهارستان، میدان سپاه، میدان بهشت، دانشگاه علم و صنعت، میدان ونک، میدان تجریش، پل پارک وی، میدان هفت تیر، میدان کاج، میدان هاشمی، میدان استاد معین و سه راه آذری مستقر خواهند بود.

او در ادامه گفت: همچنین دو دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در میدان انقلاب و میدان امام خمینی (ره) در پی افزایش آلودگی هوا و پیش بینی ماندگاری این وضعیت در هوای تهران مستقر می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۳۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
وقتی استانداردهای آلایندگی الکی به ماشینهای 20سال پیش که هنوز هم داره تولید میشه و سال به سال هم این استانداردها را پاس می کنند بدون اینکه هیچ تغییری در خودرو ایجاد کنند، وقتی استاندارد بنزین بی کیفیت براحتی توسط اداره مربوطه مورد تایید قرار می گیره بالاخره گندش یک روزی در میاد و میشه وضعیت کنونی ؟حالا دنبال مقصر میگردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
تا هزارو چهارصد همینه داداش
بکش تا بکشیم
رای دادی غر نزن تحمل کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
حالا ماشينهاي برقي خيلي گرونن ولي موتوراي برقي كه اونقدر گرون نيستند
شهرداري بايد يه مهلت يكساله به موتوريا بده كه موتوراشونو برقي كنن و بانكام بهشون وام بدن و بعد از يه سال موتور رو ممنوع كنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
ای کاش دانشگاه ها هم تعطیل بشه، هوا خیلی آلودست، تو این هوا مشکل ریوی پیدا میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
آخرین مرحله نابودی ، نابودی محیط زیست !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
اصفهان هم هوا بده بچه ها بیشتر مریض میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
کرج تعطیل کنید خیلی آلودس گلو درد گرفتیم خیلییییییی آلودس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
تا کی تعطیلی باید چاره ای پیدا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
کارمندا رو دریابید
Iran (Islamic Republic of)
Mina
۱۵:۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
واقعا سیاست های غلطی پیش گرفتن..اگر میخوان مدارس واداره هارو تعطیل کنن حداقلش قبلش خبر بدن بهشون که چندروز تعطیلن برن مسافرت تا یه ذره الودگی کمتر بشه ..اینکه شب اعلام میکنن فردا تعطیله چه تاثیری داره اخه...
Germany
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
درمان حمل و نقل عمومی و گران کردن بیشتر بنزین و مدیریت حمل و نقل و
رایگان کردن بعضی از اتوبوس ها در قسمت ترافیکی شهر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
آخه چقدر بنزین رو گران کنند؟بیش از سه برابر
باید خود مردم از وسایل تک سرنشین استفاده نکنند.هر جای تهران هستی برو سر خیابان ماشین ها رو نگاه کن بالای ۷۰درصدش تک سرنشینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
لطفا برای فردا مدارس شهرستان شهریار رو تعطیل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه چوب بی تدبیری مسئولین رامیخوریم . برنامه ریزها ومجریان می بایستی ازافراد متخصص انتخاب میشدند ( تکنوکراتها ) ولی متاسفانه افرادی که راس امور اجرایی کشور بودند عمدتا فاقد تخصص کافی بوده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
باید همه احساس مسئولیت کنند
اگر مسئولین هم نقش خودشون رو به درستی ایفا نکردند ما مردم برای نجات خودمون باید از تردد وسایل نقلیه پرهیز کنیم تا شاخص آلودگی بالاتر نرود
مثلاً راننده کامیونی که بدون توجه به وضع نابسامان هوا، دود زیادی رو تولیدی می کنه باید پاسخگو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
در این دوره زمونه افسردگی مساوی است با مرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
بدتر از مرگ است
Iran (Islamic Republic of)
یک تهرانی
۱۲:۴۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
انشالا که خدا هیچ کدوم از این بلا هایی که سر ما آوردین رو نبخشه! من دانش آموز پایه 9ام هستم. خیلی بده وقتی بگن شاخص آلودگی هوا شهریار 20 ولی وقتی میری مدرسه از آلودگی هوا خفه میشی.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۳۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
الان شاخص آلودگی شریف ۱۵۹ همه دارن سرفه می کنند آخه چه وضعیه حداقل مناطق بسیار آلوده تعطیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
حرف شما را تایید می کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ماری
۱۲:۲۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
چخبرررررررررررررررررررررررره خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
ترکیه تولید خودروی ملی الکتریکی را راه اندازی کرد چرا ما خودروی ملی الکتریکی تولید نمی کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
رانت خوارها و ژن خوبای آقا زاده که از تکنولوژی هیچی سرشون نمیشه فقط پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سلام:برای رفع آلودگی هوا ،رفع معضل ترافیک ،کم مصرف کردن بنزین و صرفه جویی در وقت و انرژی که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا آن را تجربه کردند راهی جز توسعه مترو در کلان شهر ها مخصوصا تهران نداریم تهران نیاز به 20 خط مترو با واگن های کافی ساخت داخل وبا توقف دو دقیقه درهر ایستگاه مترو و بیش از30خط اتوبوسرانی BRT نیازمند است. از دیگر عوامل رفع آلودگی هوا سهمیه بندی و متعادل کردن قیمت بنزین ،اخذ مالیات از خودروهای تک سرنشین در مرکز شهر وتوسعه جامع و ریل پایه حمل و نقل عمومی صرفآ مترو و BRT ، دو روز دور کاری درهفته کارکنان، تعطیلی یک ساعت زودتر کارمندان ،تولید موتور وخودروهای برقی و هیربدی داخلی و استفاده آن بجای خودروهای بنزین سوز ،تولید خودروهای با مصرف پائین و همچنین توسعه اتوبوس ،مینی بوس و و ون است اما تاکسی ها اصلآ نمی توانند کمکی به رفع آلودگی هوا و رفع ترافیک نمایند زیراخود تاکسی های سواری به اندازه سایر ماشین ها ی شخصی ترافیک و بعضاً آلودگی هوا ایجاد می کنند. متاسفانه مجلس و دولت ها در این امر مهم و حیاتی کوتاهی وغفلت می کنند
Germany
ناشناس
۱۴:۵۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
در شرایط تحریم امکان پذیر نیست
پایتخت به دو یا سه میلیارد دلار بودجه واسه حمل و نقل نیاز داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
یعنی راهی ندارد؟؟؟؟ چرا از کشورهای دیگر الگو نگیریم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۰:۱۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
من کارمند شرکت خصوصی هستم و در هیچ شرایطی تعطیل نمیشیم. ولی کاش ادارات دولتی یا تعطیل میشدن یک هفته یا دیرتر میرفتن سرکار تا میزان آلودگی کمتر بشه یه مدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
این عدد میانگین همه مناطق تهران هست
در حالی که آلودگی برخی از ایستگاه ها الان از 150 هم رد شده. مثل دانشگاه تربیت مدرس که عدد 151 رو داره نشون میده و یا ایستگاه های دیگه.
تاثیر این آلودگیها سالها بعد با بروز انواع بیماریها خودش و نشون میده متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
بیمار
۱۴:۴۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
دوست عزیز
متاسفانه همین الان هم انواع بیماری قلبی و ریوی در شهرهای آلوده داره بیداد میکنه. دیگه ربطی به سن و سال هم نداره و همه درگیرش هستیم
Netherlands
رضا
۰۹:۴۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
با اين شهرداري و استانداري كه من ميبينم تهران كلا ميره زير دود و خفگي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
ای داد بیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
مردیم از آلودگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
هوا خیلی بده