ایجاد لاین‌های متحمل به شوری، تولید برنج را پایدار می‌کند

مدیر عامل یک شرکت اصلاح بذر گفت: ایجاد لاین‌های متحمل به شوری تولید پایدار برنج را در خاک‌های شور به‌دنبال خواهد داشت.

تولید برنج به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر عامل یک شرکت اصلاح بذر گفت: شوری خاک و آب یکی از محدودیت‌های اساسی در افزایش تولید در برنج است؛ برای حل این مشکل و افزایش سطح زیرکشت در محیط‌های شور، اصلاح ژنتیکی گیاهان یک راهکار مهم و اساسی است.
 
کیانی افزود: ایجاد لاین‌های متحمل به شوری تولید پایدار برنج را در خاک‌های شور به‌دنبال خواهد داشت. اصلاح لاین‌های برنج متحمل به شوری با ویژگی‌های زراعی مطلوب و عملکرد خوب از طریق روش‌های ژنتیکی و اصلاحی پس از چندین سال برنامه تحقیقاتی منجر به تولید لاین جدیدی از برنج متحمل به شوری شد.

او تصریح کرد: کشت این لاین متحمل به شوری ابتدا در مقیاس پایلوت در زمین‌های ساحلی خزر با مشکل شوری انجام و عملکرد شلتوک ۷ تن در هکتار برداشت شد. این پروژه گامی مهم و موثر در جهت بهره‌برداری از زمین‌های با مشکل شوری در نواحی خزری بوده و تولید پایدار و امنیت غذایی در کشور را به‌دنبال خواهد بود.
 
کیانی با اشاره به مزیت‌های این نوع برنج گفت: طول دوره رشد (از بذر پاشی تا برداشت)، ارتفاع بوته در ۱۰۶ سانتی. متر، افزایش وزن هزار دانه، بیش از ۷ تن در هکتار، طول دانه برنج سفید در ۴.۷ میلی‌متر، درجه حرارت ژلاتینی شدن در ۲۵.۳ است.
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: کاشت برنج ، برنج سفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار