سفیر یمن در تهران: محمد بن سلمان با حمله به یمن به دنبال اثبات توانایی خود بود

سفیر یمن در تهران به بیان انگیزه واقعی عربستان سعودی از حمله‌ی نظامی مرگبار ضد مردم یمن در پنج سال گذشته پرداخت.

سفیر یمن در تهران: محمد بن سلمان با حمله به یمن به دنبال اثبات توانایی خود بودبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن در ایران در گفتگوی اختصاصی با پرس تی وی به بیان انگیزه واقعی عربستان سعودی از حمله‌ی نظامی مرگبار ضد مردم یمن در پنج سال گذشته پرداخت.

وی در این باره گفت: «واقعیت این است که هنگامی که عربستان سعودی تجاوز به یمن را آغاز کرد چندین هدف در سطوح داخلی و منطقه‌ای برای خود طراحی کرده و متصور شده بود.»

ابراهیم الدیلمی با اشاره به کشمکش و نزاع داخلی بر سر قدرت در عربستان گفت: «(تجاوز به یمن) فرصتی بود برای محمد بن سلمان، ولیعهد که خودش را به اثبات برساند و نشان بدهد می‌تواند هم از پس ولیعهدی بر بیاید و هم در آینده پادشاه شود. همچنین سعودی‌ها می‌خواستند با تشکیل ائتلاف منطقه ای، خودشان را به بازیگری در منطقه در رویارویی و برخورد با دیگران تبدیل کنند، و عامل اصلی اجرای طرح‌ها و توطئه‌های آمریکا در منطقه باشند.»

الدیلمی تصریح کرد: عربستان سعودی و هم پیمان اصلی اش، امارات متحده عربی تلاش می‌کنند یمن را تجزیه کنند و بدین ترتیب این کشور را ضعیف نگاه دارند. اما ریاض در راه رسیدن به این اهداف ناکام مانده چرا که مردم یمن در برابر فشار‌های عربستان ایستادگی کرده اند و حملات به سرکردگی سعودی‌ها را پاسخ داده اند.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از شجاعت ایران در به رسمیت شناختن شورای عالی سیاسی در صنعا به عنوان دولت مشروع و قانونی یمن قدردانی کرد. الدیلمی با اصرار از جامعه بین المللی خواست عربستان سعودی را به پاسخگویی وادار کند و از پادشاهی آل سعود بخواهد ضمن توقف حملاتش به یمن، خسارت‌هایی را که به این کشور وارد کرده جبران نماید.

الدیلمی گفت: «مردم یمن بر اساس قانون بین المللی این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که عربستان سعودی را به جرم برپا کردن جنگ ضد کشورشان به پای میز محاکمه بکشانند. مسلما یمن هیچگونه تجاوزی ضد عربستان سعودی مرتکب نشده است. ما این حق را داریم خسارت‌هایی را که در طول چند سال گذشته از سوی عربستان و هم پیمانانش به کشورمان وارد شده (در دادگاه‌های بین المللی) از سعودی‌ها مطالبه کنیم.»

این دیپلمات یمنی همچنین عربستان سعودی را به علت ناکام ماندن در پایبندی به تعهداتش محکوم و تاکید کرد برخلاف توافقنامه آتش بس که سال گذشته در سوئد امضا شد، پادشاهی آل سعود همچنان بندر الحدیده را در محاصره قرار داده است و به حملاتش ضد بندر ادامه می‌دهد.

وی گفت: حمله به الحدیده و تحریم این بندر سبب شده است توافقنامه‌ای که با میانجی گری سازمان ملل متحد بدست آمده در آستا‌نه فروپاشی قرار بگیرد.

الدیمی اقدام کشور‌های غربی، به ویژه آمریکا را در فروش سلاح و مهمات به ائتلاف سعودی محکوم کرد و افزود: شمار تلفات غیرنظامیان در یمن آنقدر زیاد است که مسئولان مربوطه نمی‌توانند رقم دقیقی از قربانیان ارائه کنند.

وی تنها راه پایان دادن به جنگ را توقف آنی حملات سعودی‌ها به یمن دانست و تاکید کرد جامعه بین المللی باید خیلی زود (پس از توقف حملات) تحقیق و تفحص جنایت جنگی عربستان در یمن را آغاز کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار