قیس الخزعلی: استعفای برهم صالح غیرقابل توجیه است / رئیس‌جمهور باید تحویل دادگاه قانون اساسی شود

دبیر کل جنبش عصائب هل الحق عراق استعفای برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور را تصمیمی نادرست و غیر قابل توجیه دانست و از او خواست به وظایفش عمل کند.

قیس الخزعلی: استعفای برهم صالح غیرقابل توجیه است / رئیس‌جمهور باید تحویل دادگاه قانون اساسی شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی العهد عراق، شیخ قیس خزعلی، دبیر کل جنبش عصائب هل الحق عراق اعلام کرد استعفای برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور تصمیمی نادرست و غیر قابل توجیه است و او باید به وظایفش عمل کند.

شیخ خزعلی گفت این مسئله که رئیس‌جمهور از انجام وظایف خود در قانون اساسی سرباز بزند، می‌تواند کشور را به سمت هرج و مرج سوق دهد.

دبیر کل جنبش عصائب هل الحق گفت: «رئیس‌جمهور اگر شجاع است باید بر اساس چارچوب قانون اساسی استعفا دهد و فراکسیون‌های سیاسی باید او را به اتهام خیانت به قانون اساسی، به دادگاه قانون اساسی عراق تحیول دهند.»

قیس الخزعلی گفت: «رئیس‌جمهور حامی قانون اساسی است و دلایل برهم صالح برای استعفا کافی نبود؛ چرا که در صورت مخالفت مردم یا جریان‌های سیاسی عراق با نامزد نخست‌وزیری این امکان هست که نامزد دیگری معرفی شود.»

خزعلی با بیان اینکه وظیفه رئیس‌جمهور در عراق تنها معرفی نامزد نخست‌وزیری به پارلمان است، گفت که رئیس‌جمهور نباید به دنبال توافق گروه‌های سیاسی باشد؛ چرا که تحقق این توافق یعنی سهم‌خواهی. او گفت که رئیس‌جمهور همچنین نباید از طرف معترضان صحبت کند چرا که او مأمور به این کار نیست.

با پایان مهلت قانونی برای اعلام نخست‌وزیر جدید، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در نامه‌ای به پارلمان از استعفای خود سخن به میان آورد.

رئیس‌جمهور عراق با امتناع از معرفی «اسعد العیدانی» برای نامزدی نخست وزیری، آمادگی خود برای استعفا را در صحن پارلمان اعلام کرد.

در همین حال برخی منابع عراقی آن را نه استعفا بلکه «آمادگی برای استعفا» و بعضی نیز «تهدید به استعفا» تفسیر کردند.

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق گفت که قانون اساسی این کشور نقشه راهی را برای انتخاب نخست‌وزیر از گزینه‌های فراکسیون اکثریت ترسیم کرده و پارلمان نیز موظف است به او رأی اعتماد بدهد.

شیخ قیس خزعلی برگزاری انتخابات زودهنگام برای برون‌رفت از بحران فعلی عراق را نامنسب توصیف کرد و گفت که انتخابات زودهنگام در صورت شرایط غیرپایدار مقدمه جنگ داخلی است.

شیخ قیس خزعلی گفت که برخی از گروه‌ها عامدانه به دنبال این هستند که دستگاه امنیتی عراق ضعیف باقی بماند؛ چرا که این کار به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

او گفت که برخی به دنبال ایجاد فتنه در عراق هستند و می‌خواهند بین سرایا السلام، شاخه نظامی جریان الصدر عراق و نیرو‌های عصائب الحق اختلاف و فتنه ایجاد کنند.


بیشتر بخوانید: جریان استعفای رئیس‌جمهور عراق چه بود؟

مخالفت ائتلاف سائرون با استعفای برهم صالح

ائتلاف البناء رئیس‌جمهور عراق را به نقض قوانین متهم کرد


دبیر کل عصائب اهل الحق همچنین از قصد پنهان آمریکا برای انحلال سازمان الحشد الشعبی عراق و لغو توافق‌های تجاری دولت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی این کشور با دولت چین خبر داد.

وی افزود: «کسانی هستند که می‌خواهند نخست‌وزیر مشخصی سر کار بیاورند تا او تصمیم‌هایی که در راستای منافع آمریکاست، بگیرد. این افراد به دنبال انحلال الحشد و موافقت با معامله قرن آمریکا و اسکان فلسطینیان در غرب عراق هستند.»

شیخ خزعلی با بیان اینکه نباید کاندیدای نخست‌وزیر عراق دو تابعیتی باشد، گفت: «دو تن از سه نامزد جریان الصدر عراق دارای تابعیت دوگانه هستند و عراقی‌ها باید شخصیت سیاسی قوی انتخاب کنند تا او بتواند تصمیم‌های قاطعانه‌ای برای برون رفت از بحران اخیر بگیرد.»

دبیر کل عصائب اهل العراق گفت که ایران متحد عراق است و عراق نمی‌تواند از همسایه خود صرف‌نظر کند. شیخ خزعلی هدف از تحریم‌های اخیرآمریکا علیه این حزب را تخریب چهره عصائب در برابر دشمنان دانست و گفت که مقابله با دشمن اسرائیلی حتمی است و زمان آن فرا خواهد رسید.

او گفت که آمریکا رئیس‌جمهور عراق را وا داشته تا نقش برت مک‌گورک، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ادعایی این کشور را ایفا کند، در امور دخالت کرده و سناریو‌های خارجی را جرا کند.

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق در پایان گفت‌گویش با العهد گفت که واشنگتن فرستاده ویژه به عراق نفرستاده، ولی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق وظایف آن را برعهده گرفته است. مک‌گورک ماه‌های گذشته از مقام خود استعفا داد و هنوز جانشینی برای او مشخص نشده است.

پیش از این نیز گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد نیرو‌های سیاسی مقابله قاطع با رفتار‌های غیر مسئولانه برهم صالح، رئیس جمهور عراق را پس از نقض قانون اساسی خواستارند.

بشیر حداد، معاون محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز اعلام کرد اگر برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور تا یک هفته دیگر استعفای خود را پس نگیرد، اقدام او استعفای قطعی تلقی خواهد شد.

بشیر حداد اعلام کرد تصمیم استعفای برهم صالح از سمت خود استعفا نیست بلکه آمادگی برای استعفا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار