الگوپذیری از بعد توحیدی شخصیت «حضرت زینب (س)»/زینب کبری بانوی صبر و استقامت است

کارشناس علوم قرآنی گفت: نامگذاری سالروز ولادت «حضرت زینب (س)» به عنوان روز پرستار ریشه در بارزه شخصیتی این بانوی بزرگ دارد از سوی دیگر همراهی و پرستاری از مادر و برادران خصوصا پرستاری ایشان از «سید الشهدا (ع)» و مراقبت از اسرا و رسیدگی به «امام سجاد (ع)» به واسطه بیماری سخت ایشان در آن زمان «حضرت زینب (س)» را به بانوی صبر و استقامت بدل کرد.

الگوپذیری از بعد توحیدی شخصیت «حضرت زینب (س)»/زینب کبری بانوی صبر و استقامت استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امین زارعی کارشناس علوم قرآنی پیرامون سیره اخلاقی «حضرت زینب (س)» گفت: این بانوی بزرگوار اسلام صفات ارزشمندی را در سیره اخلاقی خود داشتند که سر منشاء آن ریشه در شخصیت توحیدی ایشان دارد. پستی و بلندی‌هایی که «حضرت زینب (س)» در طول زندگی خود با آن روبرو شدند سبب گشت تا همانند پدر بزرگوارشان دارای شخصیتی توحیدی باشند.

وی به وجه توحیدی شخصیت «امیرالمومنین (ع)» نیز اشاره و ابراز کرد: «حضرت علی (ع)» دارای ویژگی‌ها شخصیتی ارزشمندی بودند که یکی از آن‌ها وجه توحیدی شخصیت این امام بزرگوار است. وجه توحیدی شخصیت هر فردی از آن جهت مورد اهمیت و ارزش است که فرد تمام اتفاقات و هرآنچه در اطراف خود می‌بیند را اثری از لطف، خلقت و خواست خدا بداند، لذا هر آنچه پیش می‌آید را با همین نگاه خاص تحلیل و بررسی کرده و در پذیرش و برخورد با آن به تدبیر و تفکر تکیه می‌کند، پس در پذیرش و مدیریت رویداد‌ها بسیار توانمند عمل خواهد کرد.

زارعی تجلی وجه توحیدی شخصیت در «حضرت زینب (س)» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: «حضرت زینب (س)» در زمان زندگی مادر بزرگوارشان همراه و غمخوار ایشان بودند و شاهد شهادت «حضرت فاطمه زهرا (ع)» و بعد از آن رویداد‌های که بر «امیرالمومنین (ع)» گذشت همچنین حوادثی که برای «امام حسن (ع)» و «امام حسین (ع)» رخ داد بودند، همگی بر شخصیت این بانوی بزرگوار اسلام تاثیرگذار بود و به نوعی ایشان را برای اتفاقات بزرگتر آماده کرد.

وی نهایت عظمت شخصیت «حضرت زینب (س)» را در حوادث بعد از واقعه کربلا دانست و تاکید کرد: پس از شهادت «سید الشهدا (ع)» وجه توحیدی که در شخصیت «حضرت زینب (س)» بود خود را نشان داد. این بانوی ارزشمند اسلام در یکی از سخنرانی‌های خود پس از واقعه عاشورا بیان کردند «ما رأیتُ الّا جمیلاً»، چیزی ندیدم جز زیبایی از جانب خداوند، این وقایع خواست خدا بود لذا هر آنچه از سوی پروردگار برایم مقدور و ارسال شود زیباست.

وی در همین راستا اظهار کرد: این سخنان ارزشمند ایشان در حالی مطرح شد که ظلم‌های زیادی بر خاندان ایشان شده بود و در جریان واقعه عاشورا فرزندان و برادران ایشان به شهادت رسیده بودند، این نشان دهنده بزرگی و عزمت شخصیت یک انسان است که تا این حد تکیه بر توحید دارد.

وی ضرورت الگو پذیری و ترویج نگاه توحیدی «حضرت زینب (س)» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: جامعه امروز ما سخت نیازمند الگوپذیری از بعد توحیدی شخصیت «حضرت زینب (س)» است این سبک که معرفت شناسان آن را دید هستی می‌دانند مبتنی بر این باور بوده که همه چیز خیر مطلق است که از سوی خداوند بر انسان جاری می‌شود حتی اگر مصیبت باشد.

وی قالب ذهنی «حضرت زینب (س)» را مطرح و تصریح کرد: «حضرت زینب (س)» هیچ چیزی را شر نمی‌دانستند و همه چیز را اسبابی می‌دانستند برای تعالی خود، ایشان رنج‌های روز عاشورا را پذیرفته بودند و آن را زیبا می‌دیدند. این جهان‌بینی در «امام حسین (ع)» در روز عاشورا نیز وجود داشت، ایشان هر چه به زمان عاشورا نزدیک‌تر می‌شدند خود را نزدیکتر به خالق و پروردگار می‌دیدند و خوشحال‌تر بودند.

وی بهترین رویکرد جامعه امروز را پناه بردن به وجه توحیدی دانست و اظهار کرد: دغدغه و مشکلات موجود جامعه ریشه در بی اطلاعی ما و دور شدن از حقیقت توحید دارد لذا برای دوری از تنش‌ها، تصادف‌ها، عجله‌ها و پرخاش‌ها باید به مولفه توحید توجه کنیم و با این رویکرد شاهد تحولات فراوانی در رفتار و احوال افراد جامعه باشیم.

این کارشناس علوم قرآنی به نامگذاری روز پرستار همزمان با سالروز ولادت «حضرت زینب (س)» اشاره و خاطرنشان کرد: نامگذاری سالروز ولادت «حضرت زینب (س)» به عنوان روز پرستار ریشه در بارزه شخصیتی این بانوی بزرگ دارد از سوی دیگر همراهی و پرستاری از مادر و برادران خصوصا پرستاری ایشان از «سید الشهدا (ع)» و مراقبت از اسرا و رسیدگی به «امام سجاد (ع)» به واسطه بیماری سخت ایشان در آن زمان «حضرت زینب (س)» را به بانوی صبر و استقامت بدل کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار