بایدها ونبایدهای رژیم غذایی افراد دیابتی چیست؟

رئیس انجمن تغذیه استان البرز گفت:هندوانه ، زردآلو ،طالبی و موز ،انگور،انبه ،برنج سفید ، قهوه مخلوط، آبنبات، مویز وکشمش از جمله مواد غذایی است که افراد دیابتی باید از مصرف آن ها خودداری کنند.

غذاهایی که در رژیم دیابت از خوردن آنها باید پرهیز کنید فرزانه باقرزاده، رئیس انجمن تغذیه استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،گفت:دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد، که این امر به دلیل ضخیم شدن دیواره رگ‌ها اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن تغذیه استان البرز افزود:غذا‌هایی که باید در این رژیم پرهیز شوند شامل چربی‌های اشباع شده ازقبیل لبنیات پر چرب ،پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت چرخ کرده، سوسیس و کالباس هستند.

باقرزاده گفت: همچنین افراد دیابتی از چربی‌های ترانس  موجود  در اسنک‌ها، غذا‌های کارخانه‌ای، مارگارین‌ها خودداری کنند.   

او افزود: برخلاف انچه بسیاری فکر می‌کنند تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم  در این رژیم غذایی است اما باید گفت که  به منظور کنترل قند خون روزانه ۶ وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه می‌شود.

رئیس انجمن تغذیه البرز گفت:بیماران دیابتی باید غذا‌های اصلی و میان وعده‌ها را در ساعات معینی مصرف کنند. تعداد وعده‌های غذایی روزانه آن‌ها باید به ۶ واحد افزایش یابد. مردان در وعده‌های اصلی از ۴ تا ۵ واحد و زنان از ۳ تا ۴ واحد از گروه‌های غذایی حاوی قند استفاده نکنند.

باقرزاده درپایان به بایدها و نبایدهای مواد غذایی مورد مصرف افراد دیابتی اشاره کرد که به شرح ذیل است:

خوردن ماهی، دانه کتان و روغن زیتون، کلم بروکلی و شیر ماست،  سیب ،هویج، جو، گوشت گاو و مرغ به بیماران دیابتی توصیه می شود.

گردو و میوه‌های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند و برای بیماران دیابتی مفید است.

تغذیه ناسالم نیز شامل انواع  شیرینی ، آب میوه ،تغذیه غیر مفید نیز شامل انرژی زا‌ها و غلات نرم ،میوه‌های خشک آناناس و غذا‌های چینی است  که به افراد دیابتی  توصیه نمی شود.

هندوانه و زردآلو ،و استفاده از طالبی و موز ،انگور،انبه و گوشت چرب و سیب زمین سرخ کرده  ،برنج سفید ، سس گوجه، کیک شیر، قهوه مخلوط، آبنبات، مویز وکشمش نیز از جمله مواد غذایی است که افراد دیابتی باید از مصرف آن ها خودداری کنند.

انتهای پیام /ر .ش

برچسب ها: تغذیه مناسب ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.